Långtidsavtal
- Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2025-01-07 08:12 av lockey.
-
FörfattareInlägg
-
Köpte härom året ett ”gräsmattefynd” (dvs stått still på en gräsmatta i 15 år),
en 900i av -86 års modell. Mycket vackert patinerad med ett lager mossa.
Bland papperen fanns detta långtidsavtal (enl bild)
som Saab tydligen tecknade med olika köpare.
Frågan är: Var detta vanligt? Varför gjorde man det? (900i 8v var ju redan rätt gammal -86) . Var det bara en försäljningsgrej? (lite rabatt på service)?
Någon som kan kasta lite ljus omkring detta ämne?
MVH/ Lars-Åke
Attachments:
januari 5, 2025 at 18:11 #519431Hej. Några bekanta till mig hade en silvergrå ny 99 cc 1978 som var med i SAAB LU, dvs LångtidsUtredning. Den modellen var ju inte heller direkt ny då.
januari 6, 2025 at 12:51 #519440Hej! Pratade med Kaj Backman som hade en silvergrå 99 cc 78 årsmodell med just detta avtal. Ingick i vad SAAB då kallade SAAB LU (Långtidsutredning). Den pågick så länge de hade bilen vilket var något år. De köpte den ny. Han mindes inte vad ersättningen var men han trodde att de fick typ billigare service och reparationer. Någon reparation blev aldrig aktuell så länge han hade den.
Avtalet var förstås frivilligt men bilen var utsedd att bli föremål för LU när den levererades. Så de papper du funnit är sannolikt avtal om just detta även om namnet inte är exakt detsamma.
Är det någon mer som har erfarenhet av detta?
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Tackar för info!
Spännande att läsa att bilen var utsedd innan den levererades. Min gissning var annars att det kunde vara ett försäljningsknep också. Den bil jag har hade stått ett tag hos återförsäljaren innan den såldes (ny). Detta var i brytningen mellan -86 och -87 års modell då 900 fick sin facelift. Kanske blev den sittande pga detta och lite svårsåld. Lite rabatt på reservdelar och service kunde ju lätta upp affären lite.
MVH Lars-Åke
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.