Länkarmsinfästning

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Länkarmsinfästning

  • Författare
    Inlägg
    • maj 12, 2026 kl. 16:22 #528013

      Hej!

      Noterat att min 84:a inte är den färskaste kring nedre länkarmsinfästningarna. Inte kul men sådant är livet med en pendlarveteranare i bruksskick.

      Nå, nu klurar jag – så rätta mig om jag har fel – men visst är det så att jag inte ser baksidan av infästningsbultarna till fästöglorna pga de ligger inuti balkar, varför jag alltså måste kapa upp ”meklucka” i aktuell balk för att kunna ta ur bultarna innan området svetslagas och får nya bultar?

        maj 12, 2026 kl. 17:27 #528015

        Hej. Om det är bultarna till nedre bärarmen  du menar så sitter dom i en stålplatta som är formad efter plåten. Vill minnas att den blir lös när alla muttrar lossats

          maj 13, 2026 kl. 12:22 #528037

          Okej, men de syns då inte ovanifrån – från motorrummet – utan är då i någon falsad sektion mellan motorrum och botten?

          … Vet inte riktigt om jag är blind eller dum. Får väl krypa under och kika närmare här någon dag. Jag kollade senast bara uppifrån motorrummet.

            maj 13, 2026 kl. 14:14 #528040

            Hej Andreas. De sitter uppifrån. Skall försöka skicka en bild från mikrofischen. Funkar inte det så skicka ett PM till mig. Hälsningar Göran. 17786744499008020612041872692331

              maj 15, 2026 kl. 18:58 #528075

              Om jag inte missminner mig så del 16 i bilden ovan så sitter precis framför hjulhuset, man borde kunna se det ovanifrån på höger sida. På vänster sida är det svårare då det är lite mera i vägen.

              Den bakre stödplåten (17) borde man också slippa åt men man ser den endast genom tunneln för styrstagen. Inga hål ska behöva skäras upp. Även om det är så att del 16 inte ligger utanför hjulhuset så borde man slippa åt det genom att plocka bort drivaxeln, för då är det inuti i huset för drivtunneln.

                maj 15, 2026 kl. 19:39 #528076

                Fästena 16 och 17 sitter framför respektive bakom lagerkonsollen ( där övre bärarm är skruvad) Ingen del är där drivaxel går igenom. Hälsningar Göran.

                  maj 20, 2026 kl. 15:15 #528144

                  Den främre konsollen med pinnskruv sitter mycket riktigt inuti balken som man ser innifrån motorutrymmet, den bakre sitter i tunneln för styrväxeln.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.