Lastupprikning K-Jetronic Saab 900 Turbo 1979

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Lastupprikning K-Jetronic Saab 900 Turbo 1979

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Lastupprikning K-Jetronic Saab 900 Turbo 1979

  • Författare
    Inlägg
    • maj 12, 2008 at 06:52 #17881

      Jag har en 900T 79:a med B-motor ( http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=222545 ) och konstiga saker har hänt under huven (orsakat av föregående ägare), bl a är lastupprikningsenheten inte inkopplad, se bild:

      Vakuumslangen har jag kopplat in, men hur ska elen kopplas?

      Om någon har ett kopplingsschema över denna version av K-Jetronic skulle jag bli mycket tacksam.

        maj 14, 2008 at 20:36 #121595

        Kopplingsschemat funnet i Hayne’s mekhandbok:
        http://geting.se/viewimage.php?image=102745-kjet-schema.jpg

        Solenoiden klickar tydligt när man trampar gasen i botten. Återstår bara att testa med motorn igång.

        Allmän fråga, hur bra matchar K-Jetronic den faktiska belastning motorn utsätts för när man trampar på gasen, men inte så mycket att varken spjället eller hastighetsgivaren aktiverar solenoiden?
        Man kan ju inte trampa gasen i botten hela tiden, eller?

          maj 15, 2008 at 21:21 #121663

          Vakuumslangen skall inte anslutas någonstans. Den är ett skydd mot smuts i regulatorn.
          Trycksänkningen aktiveras vid antingen spjällöppning över ca 62 grader (mikrobrytare på spjället) eller över ca 135-140 km/h (givare på hastighetsmätarvajer).

          Alexander

            maj 16, 2008 at 18:46 #121732

            Ok, det var ju bra att veta.

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.