Lättare trim till V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Lättare trim till V4

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-07-25 22:05.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #399742

    Victor Ödmark
    Deltagare

    Hej!

    Vet att det finns mängder med trådsr ang. detta ämne, men jag startar iallafall en ny.

    Jag ska imorgon åka och köpa en Saab 95 -77a.
    Nu är det så att jag vill prova på att trimma upp en b4 lite lämpligt.

    Jag har en 75as 96a också men 95an har redan 2 portsinsug och sport avgassystem.

    Vad kan man hitta på för kul för att få kanske en 80-90 hästar?
    Går det utan att öppna motorn?

    Jag har motorer liggandes så topplock för bearbetning osv finns.
    Större ventiler i topparna, samt portning och annan kam?

    Ge mig tips 😃

    2006 Saab 9-5 Aero Sportcombi Speedparts steg 1
    2001 Saab 9-3 Aero
    Speedparts steg 1
    1993 Saab 9000 2.3T
    1992 Saab 900

    #399779

    Janne Hagnell
    Moderator

    I vhb finns anvisningar för portning.

    #399780

    Victor Ödmark
    Deltagare

    Får kolla där ang. portning då! Vad ska man köra för kam tro?

    TG Motor har ju kamaxlar, dom har en som ersätter Saab 7.2 men med mer lyft, samt en annan som ska ge ”minst lika bra mellanregister som Saab 7.6 men också minst lika bra effekt som Saab 8.3.

    Men den senare kanske är lite väl vass för gatbruk?

    2006 Saab 9-5 Aero Sportcombi Speedparts steg 1
    2001 Saab 9-3 Aero
    Speedparts steg 1
    1993 Saab 9000 2.3T
    1992 Saab 900

    #400030

    Victor Ödmark
    Deltagare

    Vars är alla V4-trim gurus? 😀 svårt att hitta info ang rätt val av kamaxel.

    Ang förgasare. Jag har ju en original solex 32/32 nu och tänkte byta iallafall till en 32/36, och då kommer mina frågor.

    Vilken är bäst, Solex 32/36 eller Weber? Antar att webern är bättre för den är ruggit mycket dyrare.

    Räcker en 32/36 eller bör jag ha 36/36 eller rent av 38 med portade toppar, annan kam och sportsystem?

    2006 Saab 9-5 Aero Sportcombi Speedparts steg 1
    2001 Saab 9-3 Aero
    Speedparts steg 1
    1993 Saab 9000 2.3T
    1992 Saab 900

    #400126

    alex b
    Deltagare

    Never even think about a Solex if you want easy acces to spare parts, which you do. A 32/36 DGV should do up to about 120hp. Of course you can easily go 36/36DCD, it has the same bolt pattern; throttle response is likely to be quicker, but mileage will probably go down.

    I have driven my Sonett with a DGV since I bought it in 1999 and am very satisfied with it. With fuel in the float chamber it coldstarts within a second (no kidding), just as long as you have a strong spark, meaning something more advanced than points and a stronger coil.

    I haven’t come as far as changing cam shafts, but I know somebody with a trimmed engine in his Sonett with a 7.6 cam and he describes it as an on/off engine; maybe fine on the motorway but probably a bit of a pig on idle and low revs. If I were you I’d go for a 7.2 on a 95.

    Just my 2 öre :).

    Alex

    '75 96; very long-term project
    '83 99; after 12 years of use gone to donor heaven
    '94 9000 Aero; after 12 years of use about to be donor
    '02 9-5 Aero; daily family driver
    '96 9000 Aero; pappa's daily driver

    #400128

    Victor Ödmark
    Deltagare

    Thank you for the reply Alex!

    I think i i will go for the 32/36 for now, after all this is my daily driver and even if i want more power fuel efficiency is still a little important.

    And if a 32/36 is good for 120hp im fine, i was aiming at like 90 horsepower.

    Also it was waaaay cheaper, it is a steal if you buy it on ebay.

    As for the camshaft, i have read that a lot of people with pretty modified engines runs the 7.6.
    So for my soon to be mildly modified poor 1500 would probably work best with a 7.2 as you said.

    Just have to finish the last things on the engine in ny Mercury then its the 95s turn 🙂

    2006 Saab 9-5 Aero Sportcombi Speedparts steg 1
    2001 Saab 9-3 Aero
    Speedparts steg 1
    1993 Saab 9000 2.3T
    1992 Saab 900

    #400192

    sonettlll
    Deltagare

    På Projekt/min bil kan du leta upp ”Sonett lll som jag vill ha den” , där beskriver jag hur jag byggde Sonettmotorn,
    man måste inte göra exakt så, men det kanske finns några ideer som passar dig. Mats

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.