LH 2.4.2, frågor kring kablage

Forum Modellspecifika forum OG900 LH 2.4.2, frågor kring kablage

  • Detta ämne har 9 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-24 19:40 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26286
    big nyz
    Deltagare

    Håller på och märker upp motorkablaget till min 900i 2,1 -92 för att gallra ut det väsentliga och undrar på följande:

    1.
    Det finns en svart skarvkontakt med fyra trådar alldeles på insidan av genomföringsstrumpan ovanför bränslereläna. Den kommer från LH-boxen och går upp under instrumentpanelen. Kablarnas färg är gul, blå, grön, lila/vit.
    Den lila/vita verkar vara check engine-lampan.
    Den gula är död, dvs det kommer en gul fram till kontakten, men från kontakten går bara de tre övriga.
    Vad gör de blå och gröna kablarna?
    Bilen startar inte om man drar ur kontakten, så något viktigt är det…

    2.
    Så har jag också hittat en trepolig stöpsel i anslutning till LH via en grå/vit kabel. Kopplingschemat namnger den som ”kod 322” men den är inte kopplad någonstans. Vad är det? Någon felsökning?

    3.
    Stift 17 på EZK-boxen är en blå kabel som grenar sig till en blå och en gul. Den gula går till den fempoliga kontakten i säkringsdosan, den gula går någonstans in i kupén. Är det varvtalssignalen?

    5.
    Från EZK:s fyrpoliga felsökningskontakt går en röd/vit kabel till säkring 8, cruise control och headlamp wiper. – What???

    4.
    Varför är lambdasondens säkring vidarekopplad till bränslepumpens relä?

    Tack på förhand!
    Mvh,
    Mathias

    #196608
    saabaero
    Deltagare

    Här kan du ladda ner schemat för 9000. Kabelfärger, pin-nr mm brukar vara samma på 900:a
    http://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=5791

    1.
    Den blå kan vara varvtalssignalen, dvs samma som ”3”
    Det finns även funktioner som inte används på svenska bilar som t.ex. shift up. Troligen är en av kablarna för den funktionen.

    2. Kodifieringskontakten. Genom att bygla rätt stift kan man styra olika funktioner med detta. Man kan bla berätta för styrdonet om bilen har eller saknar kallstartventil.

    3. Troligen varvtalssignalen till LH och varvräknare

    4. Lambdaförvärmningen ska bara vara aktiv när pumpen går

    5. Antagligen spänningsmatning till diagnosuttag/instrumnet

    #196621
    big nyz
    Deltagare

    Tack för svar! Mycket intressant det där med kodifieringskontakten. Kan man alltså plocka bort tomgångsmotor om man byglar kabel x och y? Den har ju oberoende pulserande tomgång… Vad mera kan man göra med den?

    #196622
    saabaero
    Deltagare

    Vad jag vet är kodifieringen bara för med/utan kallstartventil.
    Kallstartventil sitter på insprutarna (ia 2,0i) men inte på turbobilarna

    #196625
    big nyz
    Deltagare

    Jaså du menar kallstartsspridaren 😉 . Vet du vilka stift som ska byglas då?

    #196626
    saabaero
    Deltagare

    Det borde framgå av schemat jag länkade till

    #196630
    big nyz
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Det borde framgå av schemat jag länkade till

    Troligen, men jag lyckas inte ladda ner det, troligen för att jag har Mac. :/

    #196631
    joh900
    Deltagare

    Jag lyckas inte heller finna nån knapp för att ladda ner, kanske krävs man är inloggad?

    #196633
    saabaero
    Deltagare
    #196664
    big nyz
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Prova detta istället
    http://townsendimports.com/Web/electrical_system_folder/lh24wiringnfmp.htm

    Jo, där ser man ju hur kontakten är kopplad: Stift 1 går till stift 1 på kallstarten, stift 2 går till pin 29 på boxen, stift tre är jordad. Stift 2 på kallstarten går till pin 15 på boxen. Som jag förstår det byglar man till stift 3 för att köra utan kallstartsventil, men är det från stift 1 eller 2 ?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng