Lite avgaseriprat

Forums Modellspecifika forum 95/96 V4 Lite avgaseriprat

This topic contains 3 replies, has 3 voices, and was last updated by 2006-08-05 21:53.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #14632

    petter
    Deltagare

    Hej!

    Diskussionen kring ljudkomfort i V4 på annan plats fick mig att lufta två funderingar här, båda uppkomna med anledning av att jag bytt rören och bakre ljuddämparen häromveckan (Walker-grejer från Mekonomen).

    1. I v-handboken såg jag av en slump att främre dämparen förutom i grenrören och mellanröret även kan sitta fast med konsoler i böjarna. Sånt finns inte på min bil, måste man ha det och varför finns de inte? Bytte dämparen (Walker även här) häromåret men har inte sett konsolgrejen i handboken förrän nu.

    2. Har någon mer dålig erfarenhet av passformen på Walkersystemen? Jag får röret lite för långt bak med följden att gummituttarna under baksätet inte kan monteras och röret hänger fritt. Det är stört omöjligt att justera det rätt.

    Vad har ni för synpunkter och tankar?

    Mvh Petter

    #97324

    hua100
    Deltagare

    Jag och min flickvän monterade ett Walker sysyem på våran 96 -75 utan ett ända problem !!!!
    Sakerna kom ifrån :
    Främreröret från Meca
    Resten från Mekonomen

    #97325

    matthias r
    Deltagare

    Konsolerna eller byglarna sattes dit för att minska påkänningarna från ljuddämparens tyngd, vilket kunde få svetsarna kring rören att ge sig. Men med byglarna monterade dök även en positiv bieffekt upp; systemet satt fastare förankrat och därmed minskade de rörelsevibrationer från systemet som annars kunde göra sig påminda vid vissa varvtal eller hastigheter.

    Oklart om desa monterades vid tillverkningen av bilen, i vilket fall som helst är det en detalj från Saab själva och inte någon av avgastillverkarna. Tyvärr är de ofta bortplockade och förvunna vid något ljuddämparbyte.

    Det tunna materialet i dagens ljuddämpare har vi diskuterat förut i någon tråd, hittar den bara inte. Det åstadkommer tyvärr ett högfrekvent ganska jobbigt dån vid c:a 80-105 km/h för att sedan försvinna i högre farter (jag hör det nästan
    aldrig ).

    Betr mittfästena, där trådrullarna ska hänga upp röret genom golvet; Har sett olika placering på järnet i röret, beroende på hos vilken fabrikant och när röret är tillverkat. Har flera gånger fått borra nya hål i golvet och lägga igen de gamla, skillnaden har varit över 100 mm./Matte R

    #97326

    petter
    Deltagare

    Tack för svaren!

    1. Jag fick byta min förra framdämpare pga att “tratten”, dvs röränden vid ena grenrörsfästet, spruckit i delar. Egentligen hade dämparen nog gått ett tag till. Möjligen berodde det på att påfrestningen av tyngden blev för hög. Man kanske kan hitta byglar någonstans…

    2. Skönt att veta att det för en gångs skull kanske inte är ett självförvållat problem.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng