Lite problem med en Saab 90

Forum Modellspecifika forum 90/99 Lite problem med en Saab 90

  • Detta ämne har 12 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2013-11-07 16:24 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26281
    s900t
    Deltagare

    Jo ska få överta en Saab 90 85:a som överlag verkar vara i helt ok skick.

    Var och bytte ett av de främre bromsoken igår (till ett beganat) allt var frid och fröjd, bromsarna tog jämnt och bra, men sedan ser jag att det läcker lite vätska ur damasken på baksidan. Är det lätt att åtgärda detta, kanske bara köpa sån där rep.sats på tex speedparts och byta ut damasken? Den såg iofs hel o fin ut, eller finns det nåt innanför som kan vara kasst?

    Och till nästa problem, skulle prova så att alla lampor, blinkers funkade. Då vill knappt blinkersspaken sitta kvar i läget när man blinkar till höger, utan åker ofta tillbaka och alla blinkers blinkar utom höger bak. Testat med flera nya lampor och även den fungerande från vänster blinkers för att utesluta…men inte ett blink. Och den gröna blinkerslampan i instrumentpanelen ger bara ett kort blink ibland när man blinkar till höger.

    Eftersom jag är helt väck när det kommer till bilel så kanske någon har en aning vad som kan fela, kanske så enkelt som nån kass jordkabel som kan ge dessa symtom? 🙂

    #196515
    joh900
    Deltagare

    Har du +12v fram i kabeln/kontakten till blinkerslampan bak?

    #196517
    s900t
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Har du +12v fram i kabeln/kontakten till blinkerslampan bak?

    Är det bara att ta en multimeter och mäta på kabeln där bak o jorda den andra nånstans? Som sagt, är inte jättehaj på det här med el… 😳 😉

    Bilen står i Stenungsund så har inte möjlighet att testa det just nu, får ta mej ut dit nån dag här i veckan och kolla..

    #196519
    joh900
    Deltagare

    Ja precis, det ska gå fint, du måste såklart blinka undertiden för att det skall hända nånting. Då ska det växla mellan +0v och +12v i samma takt som lamporna blinkar.

    Prova mät i lampsockeln och prova sen även och mät där kabeln ansluts till bakljuset.

    #196523
    s900t
    Deltagare

    Fint då ska jag testa det först! Och nu har jag dessutom fått hem den, så har lite mer tid att ’felsöka’ nu i lugn o ro 😀

    #196528
    s900t
    Deltagare

    Så då var blinkers fixat! Verkade vara dålig jord på balken och glapp i kontakten som sitter i bakljusen :smile

    Nu bara fixa det läckande bromsoket, var ju inte allt för billigt med rep.sats på mekonomen iallafall, 305:- , kan ju nästan köpa ett helt ok på biltema istället då… 🙁

    #196530
    joh900
    Deltagare

    Gött med enkla fel!

    Mekonomen brukar mer eller mindre i alla fall var överlägset dyrast på delar… fattar inte hur de kan gå runt. I många fall så kan delarna vara billigare hos märkeshandlaren istället, alltså t ex hos Volvo…

    #196535
    s900t
    Deltagare

    Besiktning idag…. :ninja

    #196537
    s900t
    Deltagare

    Precis besiktiktat bilen, gick nog rätt hyffsat ändå. Fick 2 st 2:or : anliggande färdbroms höger fram och för högt avgasvärde.

    Lite osis att högerbromsen skulle börja jävlas nu när jag precis fixat till vänster o bytt hela oket….och i vanlig ordning så kände jag att den börja ligga an när jag var på väg till besiktningen så klart, har funkat toppen före det :tssk

    Men besiktningskillen tyckte bilen var i mycket bra skick för sin ålder och att det var relativt enkla 2:or och att jag helt klart skulle ordna det! Vilket jag så klart ska, fick ju bilen gratis dessutom 😆

    Men hur fasen fixar man CO värdet på den, måste in på verkstad så dom kan mäta det riktigt va? För det var rätt högt, tror det fick vara ca 3 och mitt var drygt 6, om jag inte minns fel, har inte pappret framför mej..

    #196538
    joh900
    Deltagare

    CO värde är lite svårt att mäta själv… Så verkstad eller nån privatperson med rätt grejjer behövas

    Justering av värdet ska sen inte vara några problem om förgasaren är frisk, är den sliten däremot så kan det va svårare och få det och ligga jämt och bra

    #196540
    morsole
    Deltagare

    Hur högt var co värdet?

    Om du inte vill kosta på dig att besöka en verkstad kan du tanka i etanol och den går igenom…

    Det handlar om tomgång cohalten, det är den de mäter.

    Så antingen ger du bilen mera luft eller mindre bränsle; det GÅR att lukta sig till co halten; men det är väl inte så många som kan numera!

    Du kan också sänka tändningen en aning; även det minskar co halten.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #196545
    s900t
    Deltagare

    Så då var oket bytt och inställning av CO gjord, bara att ombesikta den nån dag då :smile

    Tänkte köpt sprayfärg idag och bättrat på lite, men killen på Mekonomen sa att den blåa färgen utgått helt, tror det var C24. Någon som har tips på vart/om det kan tänkas gå att få tag på den färgen? (Kan ju iofs åka till färg affär o få den tillblandad)

    Inte så jätte noga, men stör mej lite på att nån sprayat på nån annan mörkare blå färg här och där…säkert för han inte fick tag på original :smile

    #196893
    morsole
    Deltagare

    Det handlar ju om att du antingen får flytta ner nålen en aning eller munstycket upp samma aning; vilket är du bäst på?

    Lättast är att flytta ner nålen lite; om du inte har specialverktyg kan du säkert lirka ner nålen lite lite genom att lossa på skruven som håller fast nålen; om det nu ser ut så på din bil.

    Om förgasaren ser ut som förr i tiden så lossar du de fyra krysskärvsskruven som håller locket på plats; lyfter upp trotteln och flyttar ner nålen lite. Några tiondelar bör räcka; hur mycket E85 har du i tanken nu?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng