Lite Saab 2T Film

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Lite Saab 2T Film

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Lite Saab 2T Film

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 20, 2013 at 08:00 #61099

      Har sett flera borta i USA så de finns. men här hemma har man ju hört utav Hasse Nyberg ifrån Katrineholm att det rullade 5St 95-68 2-takt som någon form utav företagsbil.

      Matte, Kolla om du kan kolla upp datumet när denna 95:a är ny såld här i Sverige?

      /Fredrik

        november 20, 2013 at 08:04 #61100

        man får ju komma ihåg att saab är en pytteliten tillverkare och har alltid varit så jag tror inte det finns nå klara gränser på nånting egentligen………..de byggde med all säkerhet slut på många komponenter även om de på kontoret bestämt att chassinummerserier och annat ska peka på nåt annat.

          november 20, 2013 at 08:23 #61101

          Tack Stefan!!!! Du slog verkligen huvudet på spiken!

          /Fredrik

            november 20, 2013 at 15:14 #61110

            500 stycken är ju bara det väldigt ovanligt när man pratar om serietillverkade bilar, men naturligtvis klart fler än de c:a 100 stycken som mina uppgifter gör gällande. Nu kanske man ska lägga en hel del vikt på att gamla motorböcker (30-40år gamla) ofta far med faktafel. Känns ofta som om författaren hellre hittar något att fylla sidorna med, än att bry sig om att hitta rätt information. Vilket torde ha varit ett hästjobb långt innan internet.

            Sedan ger det ju hela historien en extra knorr att det hänger på hur man räknar. Bilar registrerade som 1968 års modell, eller bilar tillverkade 1968? Vill dra mig till minnes att Volvo 544 dras med samma problem. Sista året var -65, men det finns bilar registrerade som -66 års modell, de lärde tvistar om hur man ska räkna…

            Jag blir väldigt förvånad att det skulle ha sålts fler tt till amerika än i sverige. Om man ser på den amerikanska bilparken kring 1968 var den långt ifrån någon tt-armé!!!

              november 23, 2013 at 16:36 #59636

              @SölveSlamsug wrote:

              Sedan ger det ju hela historien en extra knorr att det hänger på hur man räknar. Bilar registrerade som 1968 års modell, eller bilar tillverkade 1968?

              In the case of the automotive industry exists three determining formulation of products. :
              1 . Manufacturing date – the actual date of manufacture of the car, in the past never represented in the car documents.
              2 . MY model year, – in most of car companies the new model year were released after works sommer holiday break , generally from September.
              3 . date of first registration– that is Beginning of exploitation

              I did analysis of the production of the model 96 in 1968, according to VIN
              In 1968, the numbers are 470001 – 507018, it means was produced 37017 units, that is about 9255 units per quarter. My Saab 96 2T 68 has a VIN – 505735, which is a 35734-th car built in 1968, that is to say the third quarter of production because the fourth quarter began with the production of MY 1969. This is confirmed with Austrian Einzelgenehmigungs Bescheid, document providing for ownership and entitlement to the registration of the vehicle, it was issued on 22 July 68. At the beginning of September the first car registration in Vienna.
              I am currently undergoing restoration that car, which is made at my friends in Kańczuga Poland.

              With the help of uncle google-translator you can read some about it and watch some photos.
              http://saabmania.saabturbo.pl/viewtopic.php?f=153&t=1182&sid=a7e31cd5ac8d03c3d5a39b2d3169b694

              Many Greetings from the Alpine Republic

              P.S. Auto on film is also from Salzburg, Austria

              Saabista

                november 24, 2013 at 06:55 #61229

                Thanks for sharing, Saabista.
                Is the car still under restoration? No pictures from 2013?

                http://saabmania.saabturbo.pl/viewtopic … 2d3169b694

                Been a Saab owner since 1987.
                I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                Today I have:
                1960 93F
                1967 96 Monte Carlo 850
                1975 96 V4
                1989 900i 8V 5 dørs
                1992 900S 5 dørs
                2009 9-3 SC tid

                  november 24, 2013 at 14:31 #59666

                  @Morten Strandmoe wrote:

                  Thanks for sharing, Saabista.
                  Is the car still under restoration? No pictures from 2013?

                  So now the car is still under restoration I am looking for parts and rebuild Components.
                  A month ago I visited a workshop where the car is, in the spring work starts.

                    november 24, 2013 at 22:00 #61253

                    PV tillverkades i C:a 2000Ex som 1966 års modell.

                    /Fredrik

                      november 24, 2013 at 22:03 #61254

                      Leszeks 2-taktare är som de flesta förstår inte en Monte Carlo utan en standard 96:a. Det är ett mycket fint renoverings objekt och är förhoppningsvis klar till internationella träffen i Polen augusti 2014

                      /Fredrik

                        november 24, 2013 at 23:47 #61257

                        @Rally wrote:

                        Leszeks 2-taktare är som de flesta förstår inte en Monte Carlo utan en standard 96:a. Det är ett mycket fint renoverings objekt och är förhoppningsvis klar till internationella träffen i Polen augusti 2014

                        /Fredrik

                        Hi Fredrik !
                        I’m not sure if I have time jet with my project to August :race , on the last stay in Kanczuga, I saw 😯 some guys from S with other Saabs for restoration, Genek has a lot of work. :wrench 😆

                          november 27, 2013 at 21:03 #61314

                          @Rally wrote:

                          PV tillverkades i C:a 2000Ex som 1966 års modell.

                          /Fredrik

                          Det säger jag inte emot, men man får alltid höra av gubbarna i PV-klubben (bor ett gäng runt mig) att det är 65:or. 66:or finns inte… begreppen blir lite snurriga :bh

                            november 28, 2013 at 09:28 #61328

                            Det var till och med 3400Ex som tillverkades utav 1966 årsmodell. Den har en egen betäckning “G”

                            /Fredrik

                              november 28, 2013 at 11:22 #61332

                              Nu börjar vi väl bli lite väl off topic, men detta var mycket intressant. Detta ska kollas upp, för det vore otroligt kul att sätta de gamla besserwissrarna på plats 😆

                                november 28, 2013 at 12:00 #61337

                                @SölveSlamsug wrote:

                                Nu börjar vi väl bli lite väl off topic, men detta var mycket intressant. Detta ska kollas upp, för det vore otroligt kul att sätta de gamla besserwissrarna på plats 😆

                                det är inte så att det är uppgifterna från bilregistret som ställer till det? Att det har tillverkats bilar under 1966 är ju helt klart, ingen tror väl att volvo hade stängt under det året? Det var väl under den här tiden de höll på med dubbelår och gud vet allt så det är väl den biten man får ta med en nypa salt. Har man bara chassinumret så kan man med lätthet se när den är byggd. Allt står i PV Klubbens fina matrikel som är späckad med information. En sån skulle även Saab klubben ha……………men det finns visst ingen som behöver nåt sånt. 🙄

                                  november 28, 2013 at 14:09 #59772

                                  @Stefan wrote:

                                  @SölveSlamsug wrote:

                                  Nu börjar vi väl bli lite väl off topic, men detta var mycket intressant. Detta ska kollas upp, för det vore otroligt kul att sätta de gamla besserwissrarna på plats 😆

                                  det är inte så att det är uppgifterna från bilregistret som ställer till det? Att det har tillverkats bilar under 1966 är ju helt klart, ingen tror väl att volvo hade stängt under det året? Det var väl under den här tiden de höll på med dubbelår och gud vet allt så det är väl den biten man får ta med en nypa salt. Har man bara chassinumret så kan man med lätthet se när den är byggd. Allt står i PV Klubbens fina matrikel som är späckad med information. En sån skulle även Saab klubben ha……………men det finns visst ingen som behöver nåt sånt. 🙄

                                  En Matrikel vore guld, men det är väl som vanligt. Vem ska sammanställa den? Det krävs ideella krafter…

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.