lite saabreklam

Forum Övrigt Allmänt lite saabreklam

Detta ämne innehåller 19 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-10 18:09.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23497

    rallysaaben
    Deltagare

    Och här får man svaret varför saab valde framhjulsdrift, funkar ju inget vidare när hästen skjuter vagnen framför sig.

    OBS! Ta detta på skoj! OBS!

    #168535

    Karl Ask
    Moderator

    Här har vi beviset som vi alla har vetat. :worshippy:

    #168538

    metanolic
    Deltagare

    -”ideal weightdistribution”.. haha.. finns det nån mer framtung bil än en saab?

    framhjulsdrift är som att bli bogserad.. häst och vagn tillhör svunna tider, ingen idé att referera till sådan hedenhösgrejer..
    men för sakens skull kan man väl säga att hästar (och andra fyrfota djur) driver mest på bakbenen..

    min 96´s ska bli bakhjulsdriven.. ser ingen glädje med att hålla på att gräva med framhjulen vid minsta gaspådrag..

    #168539

    rallysaaben
    Deltagare

    Såja, såja, ta det lugnt nu.

    #168540

    Martin
    Deltagare

    Ja, just det…

    Det är säkert därför som den absoluta majoriteten av biltillverkarna idag tillverkar FWD eller AWD.

    När Saab lanserade sin första bil som 1950 års modell hade den förutom framhjulsdrift också självbärande och strömlinjeformad kaross, kuggstångsstyrning och stora hjul som medgav bra framkomlighet och låg bensinförbrukning i kombination med bra styrkänsla. Endast en handfull tillverkare hade vid den tiden anammat FWD utan gick på i gamla tankebanor. Idag är de egenskaperna en självklarhet.

    Debatten om FWD kontra RWD lär aldrig upphöra och är i grunden ganska tröttsam. Lite grann som barnen som diskuterar vems pappa som är starkast

    Extremt förenklat är RWD kul för den som vill sladda och/eller dra tungt.
    FWD är bra för den absoluta merparten av vardagsbilisterna. En tur i vilken 9-3 som helst efter 2003 ger en ordentlig dos körglädje.

    AWD förenar de bästa av två världar. En del använder marginalerna till att köra fortare och närma sig gränserna. Andra använder de ökade marginalerna till att få bättre säkerhet.

    #168541

    metanolic
    Deltagare

    tilläggas kan att understyrning (som dom flesta framhjulsdrivna bilar lider av) är direkt trafikfarligt..
    vrider man på ratten vill man ju instinktivt att bilen ska svänga..

    #168542

    gindemo
    Deltagare
    Martin wrote:
    Debatten om FWD kontra RWD lär aldrig upphöra och är i grunden ganska tröttsam. Lite grann som barnen som diskuterar vems pappa som är starkast

    Extremt förenklat är RWD kul för den som vill sladda och/eller dra tungt.
    FWD är bra för den absoluta merparten av vardagsbilisterna. En tur i vilken 9-3 som helst efter 2003 ger en ordentlig dos körglädje.

    AWD förenar de bästa av två världar. En del använder marginalerna till att köra fortare och närma sig gränserna. Andra använder de ökade marginalerna till att få bättre säkerhet.

    Har ni läst Teknikensvärld´s test där de jämför saab FWD/XWD och BMW RWD/xDrive? Där utklassar Saab bmw i köregenskaper.

    #168543

    rallysaaben
    Deltagare

    Ok, jag hade ingen tanke på att provosera, trådar om fram eller bakhjulsdrift finns det ett par av redan, jag tyckte bara det var en kul film, det är synd att en del tar åt sig så otroligt hårt meddetsamma, vissa saker går tydligen inte att skämta om, eller rättare sagt en del förstår inte att ta det på skämt, TRÅKIGT.

    Jag gjorde en ändring i första inlägget så att man förstår vad det handlar om.

    #168544

    Martin
    Deltagare

    RallySaaben!
    Jag tycker att filmen är ett underbart tidsdokument, flera sådana underbara reklamfilmer!

    Rallysaaben wrote:
    Ok, jag hade ingen tanke på att provosera, trådar om fram eller bakhjulsdrift finns det ett par av redan, jag tyckte bara det var en kul film, det är synd att en del tar åt sig så otroligt hårt meddetsamma, vissa saker går tydligen inte att skämta om, eller rättare sagt en del förstår inte att ta det på skämt, TRÅKIGT.

    Jag gjorde en ändring i första inlägget så att man förstår vad det handlar om.

    #168546

    Bengt Åkesson
    Deltagare
    Metanolic wrote:
    tilläggas kan att understyrning (som dom flesta framhjulsdrivna bilar lider av) är direkt trafikfarligt..
    vrider man på ratten vill man ju instinktivt att bilen ska svänga..

    Tjöta! :lecture:

    /B

    #168555

    hans h
    Deltagare
    Metanolic wrote:
    ser ingen glädje med att hålla på att gräva med framhjulen vid minsta gaspådrag..

    Jodå, det är faktiskt kul det också. 🙂

    #168559

    Martin
    Deltagare

    Intressant teori och kraftig generalisering att FWD är direkt trafikfarligt. Det är *säkert* därför så många tillverkare valt FWD… (ironivarning)

    Underförstått innebär det kanske att just överstyrning inte är trafikfarligt?

    De flesta förare kör utan att utmana bilens gränser, oavsett om bilen driver fram, bak, eller på alla fyra.

    De som nödvändigtvis med vilje vill utforska gränserna på en bil av idag, bör nog ha en sådan kunskap om det fordon man framför att man vet vad man kan förvänta sig, oavsett om det är under, över eller neutralstyrning. Har man inte den insikten skall man nog inte provocera i gränsområdet heller.

    En del vill drifta, en del vill ta sig fram från A till B.
    En del föredrar grönt och är nöjda med det. Andra föredrar gult och är nöjda med det. Olika färger, olika synsätt.
    Men, FWD/RWD är fortfarande ett uttjatat ämne som mest liknar debatten om vem som har starkast pappa.

    Metanolic wrote:
    tilläggas kan att understyrning (som dom flesta framhjulsdrivna bilar lider av) är direkt trafikfarligt..
    vrider man på ratten vill man ju instinktivt att bilen ska svänga..
    #168562

    gindemo
    Deltagare
    Metanolic wrote:
    tilläggas kan att understyrning (som dom flesta framhjulsdrivna bilar lider av) är direkt trafikfarligt..
    vrider man på ratten vill man ju instinktivt att bilen ska svänga..

    Lite citat från teknikensvärld:
    -Framhjulsdrivna Saab går tryggare än fyrhjulsdrivna BMW i snömoset.
    -Saab XWD, går som ett plogtåg på det hala underlaget.
    -BMW xDrive bjuder på ett snabbt ingrepp, men på snöig landsväg känns det inte tryggt.
    -BMW’n slutar att accelera vid 100km/h.
    -Inte ens när BMW xDrive kör i hjulspåren efter Saab XWD klarar Tysken att komma i närheten av Saab XWD.

    Slutcitat:
    ”Vi väljer framhjulsdrivet – hästen ska spännas framför vagnen!”



    Jag har en volvo 945 som firmabil. Bakhjulsdrift, tungt lass och automatiskt diffspärr är ingen bra kombination om man vill undvika understyrning. Det gäller att köra aktivt hela tiden för att det ska gå dit man vill. Det samma tycker jag gäller fwd, kör man aktivt så är det aldrig några problem. Det är när man är passiv som risken är större för understyrning.

    #168688

    eimund
    Deltagare
    #168692

    soulmannen
    Deltagare

    Slänger in en reklam för saab 9-7.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng