Lös Ratt? 900 -86

Forum Modellspecifika forum OG900 Lös Ratt? 900 -86

• Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-05-30 07:00 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    ingemargavle
    Deltagare

Efter felsökning om varför tutan inte funkade så upptäkte jag att ratten gick att skjuta in ett par cm och då började tutan att fungera igen.
    Muttern som håller fast ratten sitter som den ska så det är längre ner som något är löst, frågan vad?
    Rattaxeln går alltså att skjuta ett par cm axiellt så något mellan ratten och knuten vid torpeden är inte som det borde.
    Vad kan det vara och bör jag isf. åtgärda det?
    Bilen enklaste 900 -86 utan servo, krockkuddar o.dyl.
    Tack på förhand för tipps!

turbocab
    Deltagare

En bit ner på rattstången sitter en vanlig klämskruv. Den är förmodligen lös, och då går rattstången att dra ut och in så här. Irriterande men lättfixat! Har för mig att det var 12 el 13 mm nyckel som krävdes. Du kanske behöver ta bort knäbrädan för att se och komma åt, är lite osäker på det. Har för mig det är typ i knähöjd nånstans den sitter. Lycka till!

ingemargavle
    Deltagare

@Turbocab wrote:

En bit ner på rattstången sitter en vanlig klämskruv. Den är förmodligen lös, och då går rattstången att dra ut och in så här. Irriterande men lättfixat! Har för mig att det var 12 el 13 mm nyckel som krävdes. Du kanske behöver ta bort knäbrädan för att se och komma åt, är lite osäker på det. Har för mig det är typ i knähöjd nånstans den sitter. Lycka till!

Tjusigt, är ledig i morgon så då får jag kolla lite närmare.

ingemargavle
    Deltagare

Har kollat att dessa skruvar inte lossnat men de sitter som de skall.
    Ratten kan skjutas ca 1cm axiellt men jag ser inte var den ”glider”, kan det vara själva axeln som fungerar som en teleskopaxel?

silpa
    Deltagare

Ja du är nog inne på rätt spår. Rattstången har en teleskopfunktion vid eventuell kolition.
    Rattstången består av en stång och ett rör som är pressat över. Denna förslutning kan börja glappa upp.
    Åtgärd: Byte till en frisk rattstång är väll att rekomendera då det är en säkerhets funktion. Men det går att driva ihop förslutningen så glappet upphör på ett städ med en slägga med gott resultat. Lycka till!
    :wrench :h

Mvh Mats

ingemargavle
    Deltagare

@silpa wrote:

Ja du är nog inne på rätt spår. Rattstången har en teleskopfunktion vid eventuell kolition.
    Rattstången består av en stång och ett rör som är pressat över. Denna förslutning kan börja glappa upp.
    Åtgärd: Byte till en frisk rattstång är väll att rekomendera då det är en säkerhets funktion. Men det går att driva ihop förslutningen så glappet upphör på ett städ med en slägga med gott resultat. Lycka till!
    :wrench :h

Mvh Mats

TACK för svaret.
    Men det är väl ingen risk att styrningen försvinner? Det är inget glapp iaf när man vrider på stången.
    Ska plocka ner min reservdelsbil under sommaren och plockar då dess rattaxel, om den passar.
    Passar en rattaxel från en 900 -87 med servo på en -86 utan servo? :wrench
    (Servostyrväxen läker annars hade jag tagit hela paketet från -87an).

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng