lufta bromsar på gammsaab

Forum Modellspecifika forum 92/93 lufta bromsar på gammsaab

  • Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-09 08:15 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24143
    life nelsson
    Deltagare

    Bytt alla rör och bromsdelar och sista steget bör väl vara luftning!

    Vi bromsar och pumpar bromspedalen ingen luft kommer från första nippeln( vänster bak). Har jag skruvat ihop grejerna fel?

    Något som råkat ut för detta? :bh

    #173253
    stefan
    Deltagare

    vilket hjul du börjar med spelar ingen roll men du kan ju med fördel öppna alla nipplar och låta vätskan sjunka igenom lite, är allt korrekt så ska det ju rinna ut själv, sen kan man ju lufta ordentligt.
    Ett vanligt fel många gör är ju att pumpa för frenetiskt…..trycker man försiktigt så kan man ju känna hur huvudcylindern tar vätska och sen ska det ju inte ta lång stund innan det kommer ute vid hjulen.

    #176803
    life nelsson
    Deltagare

    Bra tips! Ska kolla upp lufthålet osså på oljebehållaren…

    #176807
    stefan
    Deltagare

    lika viktigt om man nu renoverar delarna är ju att kolla hålet även i inloppet i huvudcylindern. Brukar många ggr sitta igen med gegg och honar man och står i så packar man dit ännu mer skit.

    #176812
    life nelsson
    Deltagare

    Skruvat bort alla kopplar inget händer så risken är att inloppet geggat igen?
    Har för mig att det var krånglingt att få bort banjoskruven fram på huvud cylindern.

    Ska ut med bilen då nästa objekt står på väntan …får köra med hand bromsen och får skruva vidare utomhus ….attans.

    #176861
    olle_64
    Deltagare

    Har du renoverat eller bytt huvudcylindern? Funkade den innan du började? Om man tar en gammal huvudcylinder och börjar lufta och trycker ner pedalen helt så kan huvudcylindern då gå sönder pga att kolven rör utanför sin inkörda bana och packningar kan gå sönder då vändkanter och rostkanter uppstått. Om inte detta är fallet håller jag på lilla hålet i huvudcylindern. Det ska gå att få bort banjon med motorn i men du ser inget utan får köra på känsel, åtminstone gäller detta 92.

    #176886
    life nelsson
    Deltagare

    Jag har bytt allt men genade på h- bromscylindern. Bilen har stått sedan 1964 så troligen har det geggat igen. Har beställt repsats.

    #176889
    life nelsson
    Deltagare

    Det är just bulten som sitter fram på bromscylinder som krånglar en hyla blir för låpng då huvudet på muttern är för låg. Fanns det något speciellt verktyg då tiden begravs sig?

    #177629
    olle_64
    Deltagare

    Håller med om att troligen h-cylindern som gett sig. Har du tur kan du lyckas med en renovering men risken är att cylindern blivit gravrostig av att stå så länge och behöver kanske fodras eller bytas till en ny. Jag tog en vanlig fast blocknyckel till banjon även om man inte kunde vrida så mycket åt gången=terapiarbete

    #177637
    Lollo
    Deltagare

    Gena inte med bromsarna, är ju inge kul att köra sönder sin fina bil, eller ännu värre köra på ngn pga av att man varit dumsnål. Regel ett som jag fått lärt mig av saab kungen Ekendal, renovera allt, byt slangar mm.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng