Lufta koppling 96 -66 TT???

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Lufta koppling 96 -66 TT???

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-09-05 08:11.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22751

    mps
    Deltagare

    Tror att gammelbilen är i behov av en luftning av kopplingen.
    Vet inte hur kopplingen skall kännas.
    Men den känns lätt svampig och har inget direkt motstånd i pedalen.

    Provade på mig att lufta med en bromsluftare av enkel ”flaskmodell” med slang o backventil.
    Gick inget vidare.

    Hur går man enklast till väga?

    Och sen en bonus fråga.

    Har en og900 som stått ett bra tag nu.
    Startar upp den då o då.
    Och har p åsista tiden märkt att bromspedalen är riktigt hård att trycka ner.
    Någon gång när jag tagit en provrunda på rakan utanför så har den blivit bättre.
    Bromsarna tar perfekt, men pedalen är lite stummare än vanligt.
    Dock alltid varit hyffsat stum.
    Något som satt sig?
    Tänkte jag skulle prova med att tömma ut och hälla på ny bromsvätska.

    #162092

    Morten S.
    Moderator

    Den kan ofte være vanskelig å få luftet slavsylindren med vanlig bremselufter pga liten slaglengde på hovedsylinderen, dersom det er mye luft. Jeg pleier å fylle opp med br.væske og så åpne luftenippelen forsiktig og bare la det stå å sive ut væske en liten stund. Da forsvinner somregel det meste av luften. Så skru igjen nippelen og kjenne om det er bedre trykk. Har du også justert clutchen?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #162094

    mps
    Deltagare

    Gjorde så som du sa också.
    Bara lossa nippel och låta det vara.
    Fyllde på ett flertal gånger och såg tydligt att färgen på vätskan som kom ut ändrades.

    Har inte justerat ”clutchen”.
    Hur går man till väga där?

    #162096

    Morten S.
    Moderator

    Sjekk om du har klaring (spjell?) på armen til slavesylinderen. (Brett gummibelgen tilbake og trykk på hevarmen til clutchen) Du skal ha ca 2 cm vandring. Er det for mye eller ingen klaring må du justere.

    På høyre side av girkassen v/ inspeksjonsluken, omtrent under batterikassen stikker det ut en bolt.

    Løsne låsemutteren og skru bolten inn- eller ut til du har en vandring på ca 2 cm på armen til slavesylindren. Inn gir større klaring.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng