Lufta kopplingen.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Lufta kopplingen.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Lufta kopplingen.

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 22, 2011 at 16:46 #25612

      Nu är det dags för vinter, och bilen ska fixas upp!
      Renoverar huvudcylindern och slavcylindern just nu. (Har bytt lite tempgivare och annat smått och gott. Motorvärmare med uttag för kupévärmare också installerat!) 😎

      Försöker mig på att lufta kopplingen men jag håller på att bli galen, kan någon förklara ingående hur man ska göra? 🙄

        oktober 22, 2011 at 18:25 #187981

        Finns lite olika vägar att tillgå 😉
        Jag har än så länge lyckats med hjälp av en “luftmann” den sätter tryck på syst. med hjälp av ett däck men man kan också ha en oljekanna och trycka upp vätska via slaven 😉

        Mvh Nisse

          oktober 22, 2011 at 19:22 #187960

          När vi bytte min koppling användes ett lock från en V4 tror jag. Där finns det små lufthål. Öppna nippeln och sen använd tryckluft i ett av de lilla hålen FÖRSIKTIGT.

            oktober 22, 2011 at 21:12 #187961

            Nu hänger jag inte med alls… Man ska alltså trycka upp vätska igenom luftnippeln på slaven?

            Hur går man tillväga med däck?

              oktober 22, 2011 at 22:12 #187853

              @Torbo wrote:

              Nu hänger jag inte med alls… Man ska alltså trycka upp vätska igenom luftnippeln på slaven?

              Hur går man tillväga med däck?

              Jo du hänger med och förstår helt rätt 😀 man kan göra så på det viset får man ingen luft i systemet har dock själv inte provat detta för att det helt enkelt inte har behövts 😉 och med däck då har man en slang på ventilen och på ett lock man skruvar på behållaren då får man typ 2 bar på syst bara att öppna luftnippeln och vänta tills luften är borta håll dock koll på vätske nivån 😉
              men funkar inte denna metod då kan du försöka att trycka upp vätska genom luftnippeln 😉

              Mvh Nisse

                oktober 23, 2011 at 06:30 #187809

                Hade samma problem när jag skulle lufta kopplingen på 900an.

                Då fick jag tipset på mekonomen att jag skulle ansluta en oljakanna fylld med bromsolja till nippeln på huvudcylindern och pumpa tills det slutar komma luft.

                Fungerade klockrent, däremot blev oljekannan förstörd då färgen löstes upp av oljan.

                  oktober 23, 2011 at 13:47 #187743

                  😀

                  Det funkade med att trycka in olja via slaven med oljekanna!

                  Tack för hjälpen!

                    oktober 23, 2011 at 20:28 #187663

                    Kul att man kunde hjälpa till :). Oljekannan var min räddning, vet inte annars hur jag hade löst det. Haynes gav inga vettiga lösningar.

                      oktober 27, 2011 at 22:03 #186647

                      Själv kör man med denna varianten:

                        november 13, 2011 at 13:00 #183838

                        Nu har jag bytt koppling och lamell också. Lika bra att byta allt liksom 😛

                        Men nu lyckas jag inte lufta kopplingen. Jag trycker in olja igenom nipplen, tills att det bara kommer olja i behållaren. Sedan ska det väl funka?

                        Kopplingen känns väldigt lätt och det går inte få i växlarna. Blir helt tokig! Vad gör jag för fel?

                        Edit:

                        Har jag satt lamellen på fel håll? Det står “Gearbox side” på den sidan som står utåt. Då borde väl den sidan vara vänd mot motorn/växellådan?

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.