Lufta kopplingen.

Forum Modellspecifika forum OG900 Lufta kopplingen.

Detta ämne innehåller 9 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-11-13 13:00.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25612

    torbo
    Deltagare

    Nu är det dags för vinter, och bilen ska fixas upp!
    Renoverar huvudcylindern och slavcylindern just nu. (Har bytt lite tempgivare och annat smått och gott. Motorvärmare med uttag för kupévärmare också installerat!) 😎

    Försöker mig på att lufta kopplingen men jag håller på att bli galen, kan någon förklara ingående hur man ska göra? 🙄

    #187981

    longjohn61
    Deltagare

    Finns lite olika vägar att tillgå 😉
    Jag har än så länge lyckats med hjälp av en ”luftmann” den sätter tryck på syst. med hjälp av ett däck men man kan också ha en oljekanna och trycka upp vätska via slaven 😉

    Mvh Nisse

    #187960

    prostreet
    Deltagare

    När vi bytte min koppling användes ett lock från en V4 tror jag. Där finns det små lufthål. Öppna nippeln och sen använd tryckluft i ett av de lilla hålen FÖRSIKTIGT.

    #187961

    torbo
    Deltagare

    Nu hänger jag inte med alls… Man ska alltså trycka upp vätska igenom luftnippeln på slaven?

    Hur går man tillväga med däck?

    #187853

    longjohn61
    Deltagare

    @torbo wrote:

    Nu hänger jag inte med alls… Man ska alltså trycka upp vätska igenom luftnippeln på slaven?

    Hur går man tillväga med däck?

    Jo du hänger med och förstår helt rätt 😀 man kan göra så på det viset får man ingen luft i systemet har dock själv inte provat detta för att det helt enkelt inte har behövts 😉 och med däck då har man en slang på ventilen och på ett lock man skruvar på behållaren då får man typ 2 bar på syst bara att öppna luftnippeln och vänta tills luften är borta håll dock koll på vätske nivån 😉
    men funkar inte denna metod då kan du försöka att trycka upp vätska genom luftnippeln 😉

    Mvh Nisse

    #187809

    granberg
    Deltagare

    Hade samma problem när jag skulle lufta kopplingen på 900an.

    Då fick jag tipset på mekonomen att jag skulle ansluta en oljakanna fylld med bromsolja till nippeln på huvudcylindern och pumpa tills det slutar komma luft.

    Fungerade klockrent, däremot blev oljekannan förstörd då färgen löstes upp av oljan.

    #187743

    torbo
    Deltagare

    😀

    Det funkade med att trycka in olja via slaven med oljekanna!

    Tack för hjälpen!

    #187663

    granberg
    Deltagare

    Kul att man kunde hjälpa till :). Oljekannan var min räddning, vet inte annars hur jag hade löst det. Haynes gav inga vettiga lösningar.

    #186647

    plankan
    Deltagare

    Själv kör man med denna varianten:

    #183838

    torbo
    Deltagare

    Nu har jag bytt koppling och lamell också. Lika bra att byta allt liksom 😛

    Men nu lyckas jag inte lufta kopplingen. Jag trycker in olja igenom nipplen, tills att det bara kommer olja i behållaren. Sedan ska det väl funka?

    Kopplingen känns väldigt lätt och det går inte få i växlarna. Blir helt tokig! Vad gör jag för fel?

    Edit:

    Har jag satt lamellen på fel håll? Det står ”Gearbox side” på den sidan som står utåt. Då borde väl den sidan vara vänd mot motorn/växellådan?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng