Luftfilter

Forum Modellspecifika forum Sonett Luftfilter

  • Detta ämne har 7 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2008-08-30 07:52 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18504
    avie
    Deltagare

    Nu har jag suttit för länge vid datorn och läst för mycket…. :crazy:

    Jag undrar om det gör någon skillnad om man sätter in ett sportluftfilter i en 99a, och då menar jag att man bara ersätter det befintliga filtret med ett sportfilter i den ordinarie burken? När jag har varit på träffar etc brukar ofta filtren vara synliga bara man lyfter på huven, dvs de är sällan ”inbyggda” i någonting. Om jag bara byter filter i burken lär det väl inte ändra någonting då själva meningen är att det skall komma mer luft till motorn, och för att det skall hända borde väl filtret ”monteras utan burk”. Finns det någon av er som kan förklara för en förvirrad nybörjare 😉

    #126071
    stefan
    Deltagare

    det är mest bara en modegrej……..byter du det vanliga filtret regelbundet så finns dte ingen som helst anledning att ha ett dylikt sportfilter. Motorn gör inte av med mer luft bara för att man har ett annat filter.

    #126072
    Martin
    Deltagare

    Normalt ger ett sportluftfilter marginell effekt på en otrimmad sugmotor.

    Sportluftfilter påstås ge dels mindre luftmotstånd, dels ett mindre turbulent luftflöde.

    K&N tex har demonstrationsapparater i en del biltillbehörsaffärer som visar hur mycket bättre flöde det blir med deras sportluftfilter.

    Frågan är bara om du verkligen kan dra nytta av det utan att du gör andra åtgärder på din bil. Tex om motorn kan ”andas in” bättre, bör det följas av en åtgärd som gör att den kan andas ut bättre. Dvs har du ett avgassystem som låter motorn bli av med avgaserna snabbt? För snabbt är inte heller bra, utan det skall finnas ett visst mottryck så att bränslets energi tas omhand optimalt.

    I trimningssatser till exempelvis turbobilar är ett sportluftfilter en av de första åtgärderna. Exempel http://speedparts.se/shop/prod/newupgrade/pub/900t16_84-88.shtml

    PS Såg inte Stefans inlägg förrän efter postning

    #126083
    saabcustom
    Deltagare

    Nu sticker jag ut hakan och säger att:

    Jag misstänker att de flesta installerade sportluftfilter ger motorn lägre effekt än om det hade suttit ett standardfilter. Varför ?? Jo de måste nämligen skötas om. Tvättas, oljas in å donas. Hur många orkar med det. Jag kan bara se till mej själv… Det blir billigare och bättre att köra med standardfilter som man då har råd att byta oftare när man tycker att bilen känns slö…..

    En mycket billigare och sannolikt effektivare åtgärd är att se till att motorn får kall och frisk luft (dock genom original-filtret). På just gamla 900er så kan man ju ersätta snorkeln som går upp mot vänster hjulhus, med ett nytt hål i luftburken och på det hålet en slang (typ 3″) som mynnar i fronten på bilen. Och slangen behöver inte vara blå 😉

    / Kenth

    #126092
    avie
    Deltagare

    Ok. Tack så mycket då vet jag lite mer.

    #126273
    toppola
    Deltagare

    Jag har kört 99-turbo med sportluftfilter med SÄNKT bränsleföbrukning som resultat ( vet inte, men det kan vara orsaken till att en ägare till en 9-3 viggen grät när jag körde ifrån honom) Ola!!

    #126276
    mats a
    Deltagare

    Min upplevelse av ett antal chippade 9-3 (fel forum!) med och utan öppet luftfilter är att enbart det öppna luftfiltret (med tillhörande värmesköldar och snorklar) ger en klart märkbar skjuts åt motorn. Men, som sagt, det ska skuras och oljas höst och vår.

    Bild från BSR

    #126277
    krister k
    Deltagare

    Så här gjorde jag på en 99 EMS jag hade:

    Detta tillsammans med ett grövre främre rör (från grenröret till första dämparen) gjorde en liten men märkbar skillnad.
    Dessutom får du ett härligt insugsljud på köpet! 🙂

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.