Märkligt elproblem i Sonett II

Forum Modellspecifika forum Sonett Märkligt elproblem i Sonett II

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-06-19 21:03.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #378183

    lennart j.
    Deltagare

    Hej,
    Jag har problem med motor-temperatur-indikeringen pà en av mina Sonett II 2-taktare. Under färd med bilen visar temperaturmätaren max 60°C. Nàr jag stannar motorn och pà nytt slàr pà tändnigen visar temperaturmätaren 80°C. Om jag under färd, med temperaturmätaren visande max 60°C, slàr pà t.ex motorns elektriska kylfläkt eller vindrutetorkarna, sà sjunker temperaturindikeringen till 40°C.
    Jag har bytt bàde temperaturkontaken pà motorn samt temperaturmätaren i instrumentbrädan utan förändring av temperatur-inikerings-problemet. Jag har även kollat att motorn har ordentlig jordning i chassit.
    Kanske har nàgon här pà forumet haft liknande problem i en Sonett II eller annan SAAB tvàtaktare och kan ge mig ett värdefult tips, som kan lösa mitt problem?
    Med tack pà förhand och med bästa Sonett-hälsningar,
    Lennart

    #378739

    Lennart Larsson
    Deltagare

    Hej, min V4 lider av liknande symtom. Visningen på temp-instrumentet hänger ihop med om vindrutetorkarna är igång, fläkten är på osv. Jag har mina misstankar om att det är dålig jordning någonstans i systemet så att strömmen tar vägen genom någon komponent istället för att gå ”raka ” vägen. Felsökning är uppe på att göra listan till vintern. Tar gärna emot tips om du hittar nån förklaring

    /Lennart

    #383072

    john gt
    Deltagare

    Hej Lennart.
    Jag har precis samma problem med min 2T Sonett. Men har inte själv hunnit felsökt så mycket än men det känns som om det ligger på jord sidan.

    MVH John

    #383073

    lennart j.
    Deltagare

    Hej John. Sedär, jag är inte ensam om problemet! Jag har inte ännu lyckats lokalisera el-felet i min Sonett men har fått värdefulla tips från Hasse Eklund som föreslagit följande:
    citat, ”Det var som jag misstänkte att spänningen sjunker på tempmätaren när andra förbrukare kopplas in. Man kan givetvis koppla om strömmatningen till mätaren, men jag skulle föredra att åtgärda felet istället. Kolla skarvpunkterna på matningen till mätaren. Men det första jag skulle göra är att lossa säkringsdosan och kontrollera kontaktblecken på baksidan (det brukar bli problem med spänningsfall mellan nitarna och kontaktblecken)”.

    Jag har bytt ut säkringsdosan till en fabriksny, men det ändrar inget. Vad jag nu skall göra är att följa ström-försörjningen till el-fläkten och temperaturmätaren och särskilt kolla kontaktpunkterna. Jag skall också kolla jordningen till samma intrument och eventuellt ändra jordningen av dem. Jag meddelar senare om detta lyckats lösa mitt problem.
    Bästa hälsningar,
    Lennart

    #383235

    Anders nilsson
    Deltagare

    Tjenix!

    Felet beror på spänningsfall. Kan vara på jordsida eller ström försörjnings sida.
    Fysiken ä enligt följande: kontakt problem visar sig genom spänningsfall i en dålig kontaktpunkt. Ju mer ström det går genom punkten desto högre spänningsfall blir det (ohms lag). En fläkt drar mycke ström, tempmätarn väldigt lite.

    Tipset till den som inte har elchema å erfarenhet i detta är,, ryck isär alla kontakter å kolla om det ä grönt, menar alltså färgen på kontakterna i kontakten, ädä grönt så ä då alltså inte bra (tvärtemot som i vanliga fall).
    Dessutom kontrollera alla gemensamma jord punkter, taggbrickor ä inte dumt där utifall man inte vill skrapa färg.
    Kolla alla kontakt å jord punkter som är lätta att hitta först åkolla om det hjälper.
    Hjälpte inte dä så ta tjuren vid hornen å kolla dom besvärliga också,, det kommer att hjälpa.

    Kan inte låta bli att berätta en historia som hände för mycke mycke mycke längesedan,,, ( nä inte den om Rödluvan).
    Vi höll på mä ett elfel på en Vovlo, inte ovanlet. Hursomhelst råkade nån kåppla en startkabel från plus på batteriet till jord på motorn, då lyste lyset??? Kalabalik, trolleri,spöke , trodde vi. Näpp så va då inte, jordflätan mellan motor å chassi va grön, alltså extremt dålig kontaktpunkt.strömmen gick baklänges genom lysena till jord. Inte ett chet övernaturligt.

    MVH anders

    #384707

    john gt
    Deltagare

    Ja Lennart det konstiga är att det händer bara om du kör fläckten med strömbrytaren inne i bilen när den går igång med termostaten händer inget med tempmätaren. Även när man slår på torkarna reagerar temp mätaren. Ja fortsättning följer.

    John.

    #431800

    Hej

    Tänker väcka liv i denna tråden igen, hur gick det för er som hade detta problem med temp mätaren?
    Jag fick samma problem med min men det som skiljer är att när jag sätter på fläkten eller lyset så går värmemätaren i botten på RÖTT den kokar ju inte men är inte trevligt den reagerar på samma sätt med varningsblinkersen
    Så jag tänkte höra vad ni kom fram till på era sonetter innan jag börjar grotta i elsystemet

    /Roine

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng