Mått mellan pinnbultarna på en saab 96 topp?

Forum Övrigt SSR Mått mellan pinnbultarna på en saab 96 topp?

Detta ämne innehåller 13 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-05-10 03:36.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21918

    jesperlann
    Deltagare

    Tja,

    Någon som har koll på vilket cc mått det är mellan pinnbultarna på en saab 96 med svart motorn (om det nu skiljer sig)?

    #155806

    Dajje
    Deltagare

    V4?

    #155822

    jesperlann
    Deltagare

    Japp ( var på skroten idag och fick lite tokiga idéer )

    #156702

    jesperlann
    Deltagare

    Ingen som har en topp ligger löst som har lust att mäta?

    #156704

    rallysaaben
    Deltagare

    Jag ska mäta i morgon, återkommer då!

    /Anders

    #156737

    jesperlann
    Deltagare

    Tackar 🙂 Kanske kan det bli lite nya tokigheter på en v4a då.

    #156819

    rallysaaben
    Deltagare

    Jag har mätt nu och jag får det till att måtten är: 121mm åt ena hållet och 86mm åt det andra hållet, 121mm är måttet mellan två hål längs med motorn/bilen, och 86mm mellan två hål på tvären.

    /Anders

    #156860

    jesperlann
    Deltagare

    Då verkar det inte lovande, måtten jag har på 2 liters toppen är 95mm på tvären och 234mm på hela längden. Men får tacka för måtten och klura vidare.

    #156900

    rallysaaben
    Deltagare

    Ja då är det nog bara att klura vidare.

    En lokal motortrimmare berättade för mig i höstas om en gubbe i Karlstad som tagit toppar från fords v6a på 2,9l med fyrventilsteknik, sen hade han kapat av topparna och på nått sätt lyckats sätta dom på en v4motor, det blir då en v4 med 16v, detta kanske vore något!?

    #156904

    saab95racing
    Deltagare
    Rallysaaben wrote:
    Ja då är det nog bara att klura vidare.

    En lokal motortrimmare berättade för mig i höstas om en gubbe i Karlstad som tagit toppar från fords v6a på 2,9l med fyrventilsteknik, sen hade han kapat av topparna och på nått sätt lyckats sätta dom på en v4motor, det blir då en v4 med 16v, detta kanske vore något!?

    jag har funderat på detta med! men jag tänkte att man kunde använda saab 2.3l toppar! 90 mm i cylindervolym!

    #156925

    jesperlann
    Deltagare

    Intressanta idéer båda två men det skulle resultera i en hel del svetsning i topparna vilket jag inte kan göra i mitt garage.

    #156950

    saab95racing
    Deltagare
    Jesperlann wrote:
    Intressanta idéer båda två men det skulle resultera i en hel del svetsning i topparna vilket jag inte kan göra i mitt garage.

    man kan ju låta tillverka en adapterplatta!

    #156959

    jesperlann
    Deltagare

    Hur tänker du då? jag tänkte typ upp mot ventilkåpan m.m. Detta kan bli en intressant tråd 🙂

    #157854

    jan van vurpa
    Deltagare

    Bultdelning och cylinder c-c och vev till block ytan all stämmer, samma 205,33 som all V4or.

    Lite svetsning på topparna, custom kamaxlar då ‘firing order’ på V6an är lite annarlunda från V4an, lite svarvning put nosen på vev for drevet, och mycket ‘kreativitet’ med front kåpan o vatten rör.

    Topparna är enkelt.

    Tänke detta första gången jag hade sett 2,9 24v i ’91

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.