- Detta ämne har 13 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2010-05-10 03:36 av .
- FörfattareInlägg
- 1 april, 2010 kl. 16:45 #21918
jesperlann
DeltagareTja,
Någon som har koll på vilket cc mått det är mellan pinnbultarna på en saab 96 med svart motorn (om det nu skiljer sig)?
1 april, 2010 kl. 16:47 #155806Dajje
DeltagareV4?
1 april, 2010 kl. 18:23 #155822jesperlann
DeltagareJapp ( var på skroten idag och fick lite tokiga idéer )
19 april, 2010 kl. 19:25 #156702jesperlann
DeltagareIngen som har en topp ligger löst som har lust att mäta?
19 april, 2010 kl. 19:44 #156704rallysaaben
DeltagareJag ska mäta i morgon, återkommer då!
/Anders
20 april, 2010 kl. 10:45 #156737jesperlann
DeltagareTackar 🙂 Kanske kan det bli lite nya tokigheter på en v4a då.
21 april, 2010 kl. 20:07 #156819rallysaaben
DeltagareJag har mätt nu och jag får det till att måtten är: 121mm åt ena hållet och 86mm åt det andra hållet, 121mm är måttet mellan två hål längs med motorn/bilen, och 86mm mellan två hål på tvären.
/Anders
22 april, 2010 kl. 11:53 #156860jesperlann
DeltagareDå verkar det inte lovande, måtten jag har på 2 liters toppen är 95mm på tvären och 234mm på hela längden. Men får tacka för måtten och klura vidare.
22 april, 2010 kl. 20:45 #156900rallysaaben
DeltagareJa då är det nog bara att klura vidare.
En lokal motortrimmare berättade för mig i höstas om en gubbe i Karlstad som tagit toppar från fords v6a på 2,9l med fyrventilsteknik, sen hade han kapat av topparna och på nått sätt lyckats sätta dom på en v4motor, det blir då en v4 med 16v, detta kanske vore något!?
22 april, 2010 kl. 20:51 #156904saab95racing
DeltagareRallysaaben wrote:Ja då är det nog bara att klura vidare.En lokal motortrimmare berättade för mig i höstas om en gubbe i Karlstad som tagit toppar från fords v6a på 2,9l med fyrventilsteknik, sen hade han kapat av topparna och på nått sätt lyckats sätta dom på en v4motor, det blir då en v4 med 16v, detta kanske vore något!?
jag har funderat på detta med! men jag tänkte att man kunde använda saab 2.3l toppar! 90 mm i cylindervolym!
23 april, 2010 kl. 09:26 #156925jesperlann
DeltagareIntressanta idéer båda två men det skulle resultera i en hel del svetsning i topparna vilket jag inte kan göra i mitt garage.
23 april, 2010 kl. 15:20 #156950saab95racing
DeltagareJesperlann wrote:Intressanta idéer båda två men det skulle resultera i en hel del svetsning i topparna vilket jag inte kan göra i mitt garage.man kan ju låta tillverka en adapterplatta!
23 april, 2010 kl. 17:22 #156959jesperlann
DeltagareHur tänker du då? jag tänkte typ upp mot ventilkåpan m.m. Detta kan bli en intressant tråd 🙂
10 maj, 2010 kl. 03:36 #157854jan van vurpa
DeltagareBultdelning och cylinder c-c och vev till block ytan all stämmer, samma 205,33 som all V4or.
Lite svetsning på topparna, custom kamaxlar då ’firing order’ på V6an är lite annarlunda från V4an, lite svarvning put nosen på vev for drevet, och mycket ’kreativitet’ med front kåpan o vatten rör.
Topparna är enkelt.
Tänke detta första gången jag hade sett 2,9 24v i ’91
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.