Medbringare 9000aero

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Medbringare 9000aero

• Författare

Har gjort i ordning drivaxlarna på min -93 aero med automatlåda men märkte att vänstra medbringaren var ganska sliten med gropar i anläggningsytan vilket skulle kunna förklara de vibrationer jag upplevt.
      Har aldrig bytt någon sådan tidigare och har en del funderingar på hur det går till?

Är det samma på vänster och höger sida? Går det att få tag på ny eller bättre begagnad?

Medbringarna på min bil är för de små tripodarna på 34mm trots att det är en aero, det verkar annars vanligast med 37mm?

Många frågor, men skulle uppskatta om någon kunde bringa klarhet!

februari 3, 2025 kl. 14:08 #519737

1993=Långmotor?

Alla 2.3 turbo automat hade ju de stora inre knutarna. Är växellådan rätt för bilen, eller kommer den kanske från en 2.3i?

Inre medbringaren sitter ju i växellådan och den skiljer sig därför från den på högersidan som sitter i konsol.

Såhär gör man på en bil med manuell växellåda, och jag förutsätter att det är samma jobb på en automat:

För att ta loss medbringaren på vänstersidan så behöver man lossa locket som sitter med 5st skruvar. Medbringaren kan trots att locket är löst sitta ordentligt fast och locket tål inte att brytas i. Man behöver få till en avdragare. Medbringaren sitter fast i locket med en låsring/segersäkring. Det ligger även shims innanför som man behöver vara noga med att få tillbaka.

februari 3, 2025 kl. 16:53 #519742

Tack för ditt svar, det kommer bli hjälpsamt när jag fått tag på en ny medbringare!

Jo det är långmotorn det handlar om och automatlådan är faktiskt bytt för många år sen.

Såvitt jag kan läsa mig till på lådans versionsbeteckning är det en låda för turbobilar men några år äldre än -93.

Huruvida alla 2,3 turbo verkligen hade de stora medbringarna är oklart, googlar man på detta finns det fler exempel än mitt. Det finns även en video på youtube där en amerikan byter drivaxlar och även han har de små medbringarna.

Skulle man kunna sätta dit en stor på bara vänster sida, och förstås byta tripoden? Dessa verkar mycket enklare att få tag på.

februari 4, 2025 kl. 10:39 #519746

Manuella B234E 2.3ltt 170hk 94- har de små knutarna. Men detta är kortmotor. Kanske något sådant du sett? För långmotor fanns inte den motorvarianten utan det är bara B234L 200hk 90-93 och B234R 1993.

Vänster drivaxel på manuella B234 turbo långmotor är kortare än höger. Den högra drivaxeln är samma på bägge sidor på B234 turbo automat 90-98 och även på manuella B234L/R 1994-, alltså kortmotor.

Jag vill minnas att de inre knutarna hänger ihop med vilken drivaxel man kan använda, för att just B234E 170hk automat 94-98 ska ha de stora inre knutarna men de små yttre, men EPC verkar inte hålla med mig så lita inte för mycket på det påståendet. Säkrast är nog en komplett drivaxel.

Det finns för övrigt fortfarande nya yttre knutar att köpa av den mindre varianten, men de stora är svårare.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
              februari 4, 2025 kl. 16:02 #519750

Hej. Du skriver ovan att automatlådan blev utbytt för ett antal år sedan och att den nya lådan enligt versionsbeteckningen passar till en äldre turbo. Kan den nya lådan ha plockats ur en 2,0 turbo? Det skulle i så fall kunna förklara varför du har 34mm. Det kanske ökar chansen att hitta en begagnad medbringare. Lycka till. Mvh Bengt

februari 4, 2025 kl. 19:52 #519752

Hej. Du skriver ovan att automatlådan blev utbytt för ett antal år sedan och att den nya lådan enligt versionsbeteckningen passar till en äldre turbo. Kan den nya lådan ha plockats ur en 2,0 turbo? Det skulle i så fall kunna förklara varför du har 34mm. Det kanske ökar chansen att hitta en begagnad medbringare. Lycka till. Mvh Bengt

Tack, ja så skulle det kunna vara. Har eventuellt en medbringare på gång av rätt storlek, hoppas bara att den gamla släpper.

• Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av ahlist.
                  mars 3, 2025 kl. 09:19 #520081

Nu är vänster medbringare i automatlådan bytt, det gick bra utan missöden och var inte så svårt som jag trott.

Efter att ha fått hjälp av en expert på Saab-växellådor kan jag konstatera att det finns en del begreppsförvirring angående storlekarna.

Det visade sig vara helt korrekt att de mer motorstarka bilarna inkl. Aero har 34mm mått på tripoden, den mindre storleken på rullarna ger plats för mer material i medbringaren vilket gör den starkare. Art. nr på den medbringaren är 4103222

Jag gissar att det är därför den kallas för ”stora” medbringaren även om yttermåttet är samma för alla.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.