Mektips farthållare 9000

Forum Övrigt Allmänt Mektips farthållare 9000

Detta ämne innehåller 2 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-11-28 21:43.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

gagnefsbon
    Deltagare

Styrenheten till farthållaren till min 9000 92 var trasig. Hittade ingen på skroten. Ny kostade den skjortan. Fick tag i en äldre variant av styrbox och monterade den i bilen. Fungerade utmärkt efter lite kabeldragning. Betalade 30:- på skoten.
    Ny skulle enheten kosta 2500:- plus moms. Tänkte att fler råkat ut för samma problem och lägger därför ut detta mektips.Ombyggnationen tar under två timmar för den händige. Ombyggnationen gäller för de vaccumstyrda farthållarna. Att bygga om från den 11 stifatde styrboxen till den äldre 9 stiftade. Den äldre tror jag hängde med till årsmodell 90 den nyare till 93 el 94

Vaccumstyrd farthållare, ombyggnation till äldre kontrollenhet

Delar som behövs:
    Kontrollenhet med kontaktstycke och kablar. 10 cm långa är lagom
    Flatstifthylsa 9st hane
    Kabelsko för jordanslutning

Det nyare systemet har mindre anslutningar. Därför måste flatstiftshylsorna klippas av så de blir hälften så breda. Lite hempul, men det fungerar.

Dra kablar enligt följande

Anslutningsnr äldre dosa dras till anslutningsnr i bil

Nr1 nr 10 röd 1,0
    Nr 2 nr 3 röd vit 0,75
    Nr 3 nr 9 vit 1.0
    Nr4 nr 1 röd 1,0
    Nr 5 nr 11 grön 0,75
    Nr 6 nr 4 gul 0,75
    Nr 7 nr 6 orange 1.0
    Nr8 nr 8 svart
    Nr 9 nr 7 grön 1.0
    När detta är klart kommer en kabel röd/vit att vara över i bilens kontaktstycke.

On off knapp blinkersspak

Röd kabel 1.0 kapas. Ny kabel dras från denna anslutning till äldre dosans anslutning nr 9 och skarvas på kabel grön 1,0

Broms och kopplingspedaler

Kabel röd/vit kapas och dras från kontakt/er till jord.

(Ev kan man istället dra kabel tidigare nämnd överbliven kabel röd/vit från styrboxens kontaktstycke till jord för att slippa klippa så mycket i elsystemet, vet dock ej om det fungerar)

Lycka till!

magnus lindberg
    Deltagare

Lysande initiativ, finns det inte en avdelning som heter ”mektips” på vår sida? Vem kan se till att detta inlägg (inte mitt. alltså…?) hamnar där?

Martin
    Deltagare

Genom diverse handpåläggning…

Jag håller på att samla ihop lite uppdateringar, ffa mektips.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng