Midnattsolrallyt

Forum Övrigt SSR Midnattsolrallyt

  • Detta ämne har 49 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 2010-07-28 12:37 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 50 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #160331
    Bengt Åkesson
    Deltagare
    #160332
    nkro
    Deltagare

    Stig är igång. Men det blir nog kämpigt att få Audin att bara komma imål.
    Ekens audi har brutit.

    Niklas

    #160372
    anders jensen
    Deltagare

    Stig bröt efter SS10 enligt uppgift pga ”Slangproblem”.

    Slang eller rörproblemet består i att de beställda och nytillverkade kolfiberrören (mellan laddkyl o turbo resp laddkyl o spjällhus) visade sig inte var helt i kolfiber utan i något annat mtrl och endast belagda med ett ”Blingfaktor”lager kolfiber. När detta senare blev varmt gav de med sig och anspänningen på slangarna släppte och turbotrycket läckte ut. Trots mycket arbete av Team Möller på torsdagskvällen med nytillverkade kontrahylsor och klämbyglar lyckades det tydligen ändå inte att få tätt. Synd för den bilen är ruskigt snygg och välbyggd med tex handknackade dörrar och framskärmar av aluminium.

    /Anders

    #160373
    jorgen
    Deltagare

    Min bil lever efter att det inhandlats en 99 T 80 4vxl i Trollhättan i går kväll.
    En grupp tekniker bytte motor så att jag idag har kört alla sträckor och med lite nedställd tandning. För att det skall hålla eftersom motorn var ett Wild-Card!
    — Stigs Audi arbetade men med på Trollspeed igår natt men det står att han nu brutit.

    #160374
    rallysaaben
    Deltagare

    Jörgen, kör du i regularity med 99an?

    #160375
    nkro
    Deltagare

    Båda 99:orna kör regularity.
    Därför var jag lite intresserad hur mkt besiktning dom måste göra.
    Vilka säkerhets regler som gäller.

    Jag vill veta mer om stigs Audi. Är det bilen från Rimbo?
    Finns det några bilder ?
    Är det Möller som äger den ?

    Niklas

    #160385
    roger
    Deltagare

    Niklas/ I regularity behöver det ju itne vara rallybilar, går ju bra med standardbilar. Men om man byggt en bil som trued gjort så måste den vägas samt registreringsbes för att få framföras lagligt på allmän väg som man kör rally på.

    Om nu man bygger en rallybil och reggar den fullt ut som en rallybil så måste den om det är en bil nyare än -69 förutom vägning och reg-bes även genomgå en A-besikting på en rallytävlign för att den inte ska vara belagd med körförbud.

    Nu fanns det tydligen en stor mängd bilar i MSR som just hade den sortens fel, Stigs bil är väl en av dom skulle jag tro, reggad 1:a gången 14/7-10, sen ska den genomgå en regbes och en A-bes som inte ens fanns vid MSR enligt inbjudan.

    Det fanns en porsche där som varken var inreggad eller försäkrad, så det är lite rövarmarknad över hur det hanteras…

    För övrigt så var det ju skoj att se att Persbrants Porsche Äntligen får åka i MSR, det är första gången, Waldegård vann MSR med den bilen, då var bilen en Nat Spec, Du Niklas kan väl så mycket i rallysvängen så du inser det horribla i det antar jag?

    #160392
    nkro
    Deltagare

    Jag förstår att det inte går riktigt rätt till. Men det har det gjort i alla MSR.
    Nu har dom tom ingen gästbok kvar.

    Det jag inte förstår är varför man reggar bilen rom rallybil och kör regularity.
    Den blir helt oanvändbar när det inte är tävling. Finns inga problem att reg besikta bilen som den är byggd, förutom bensin tanken kanske.

    Om den nu ska reggas som rallybil är det nog lika bra att App K. besikta bilen för att kunna köra riktig tävling. Vilket inte verkar vara gjort.

    Niklas

    #160396
    nkro
    Deltagare

    Fel av mig dom är besiktade som standardrallybilar. Vad nu det är?
    Men den verkar inte ha användar begränsning som dom vanliga rallybilarna.

    Niklas

    #160398
    gindemo
    Deltagare
    #160405
    roger
    Deltagare

    Standardrallybil är en VOC eller Grupp E, i en standardrallybil får inte inredningen plockas ut, det är i princip dispans för bur, stolar och bälten, en ren stdbil alltså, men det finns App K bes Audi Quattro i Sverige som är reggade som Standardrallybil och de tär väldigt märkligt.

    Vad skulle det vara för problem med tanken?

    #160417
    nkro
    Deltagare

    Tanken måste vara E märkt om bilen ska klara SBP.

    Kollade upp standardrallybil. Vilket skulle passa min gatsab med bur och andra stolar bra.
    Om det inte är onödigt dyrt. Måste bara tänka på att lösa licens varje år.

    Niklas

    #160420
    roger
    Deltagare

    Var någonstans står det att tanken måste vara E-Märkt?
    Från vilket år gäller det?
    På vilka årsmodeller gäller det?

    En gammal stdtank är ju aldrig e-märkt

    #160423
    nkro
    Deltagare

    Vet ej. Är en SFRO besiktningsman som har skrivit detta. Fanns ngn annan märkning också.
    Ska fuelcell monteras ska den vara godgänd. Finns säkert undantag.
    Han nämnde att det är vanligt att detta inte kollas.

    En std tank är väll alltid godkänd. Eftersom hela bilen är godkänd.

    Nu pratar vi om saker som SBP tycker om när man besiktar bilen.
    Alltså inte en homologerad rallybil.

    Niklas

    #160436
    roger
    Deltagare

    Okej, men det gäller ju bilar som bes av SFRO då, det är ju inte detta.

    Jag skulle vilja läsa regeltexten hur det står där.

    Om du tar en sån sak som lastgaller i en lastbil, så måste du ha ett intyg från tillverkaren och det måste vara provtryckt till en viss nivå, jag har både tillverkat, provtryckt, skrivit intyg och bes med dom, bara man uppfyller skrivningen.

    Sen tror jag inte en stdtank från -69 är godkänd för i vad är den bilen godkänd nånstans?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 50 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng