Midnattsolrallyt

Forum / Övrigt / SSR / Midnattsolrallyt

Forum / Övrigt / SSR / Midnattsolrallyt

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 50 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 19, 2010 at 09:35 #160439

      Nej det var reglerna för att använda en fuel cell i en bil besiktigad av sbp.
      -75 verkar vara årtalet på bilen när tanken måste vara krocktestad.

      Men vi börjar närma oss 80 talet på bilarna vi pratar om. Då utfördes tester på bilarna.
      Det kanske inte gjordes -69.

      Niklas

        juli 19, 2010 at 11:48 #160440

        [video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3nBJnnYc9Bo&NR=1[/video]

        Antonov stormar (nåja) fram.

        /B


        Bengt Åkesson
        bengt@akesson-motorsport.se
        Facebook

          juli 19, 2010 at 16:51 #160446

          sitter det diff i bilen?? det förklarar kanske han överstyr bilen ner i diket på innern

            juli 19, 2010 at 16:59 #160448

            Man vet att man gasar alldeles för lite när man nästan sätter en 99:a i INNERdiket! 😉

              juli 19, 2010 at 17:15 #160449

              Har appK bilar efter 1969 också nyttjandebegränsning och ska A-besiktigas mm? Varför är det så i så fall?
              Men det är mycket man inte vet. När jag började åka med långnosen kom jag med HTP på rallytävlingarna. Då frågade teknikerna efter vagnbok och fordonspärm, sånt måste man ha det vet ju alla.. Jag beställde fordonspärmen och satte i HTP i den tillsammans med registerkort ( vad man nu har det till) besiktingsprotokoll mm. Då blev alla nöjda 🙂

              Ska inte vara några konstigheter att regga en gatbil med stolar och bur så länge den inte är helbilsgodkänd. Kom till på sent -90tal har jag för mig.

                juli 19, 2010 at 18:52 #160455

                Om jag förstått allt rätt. Har alla homologerade rallybilar nyttjandeförbud.
                Dvs alla som inte är standardrallybilar.

                Niklas

                  juli 19, 2010 at 19:08 #160456

                  Jo dom som är homologerade. Men det är väl inte bilarna i appK?

                    juli 19, 2010 at 19:25 #160457

                    Den vita 99an i klippet ovan har någon form av diffspärr, precis som Åke misstänker.

                      juli 19, 2010 at 20:11 #160462

                      Detta var tredje bilden på avåkning med den vita 99 som jag har sett + att Vladimir åkte av framför fötterna på en kompis & fick ta hjälp utav publiken.

                      Känns som om att 99:an var lite för tuff för honom………

                      /Fredrik

                        juli 19, 2010 at 20:21 #160465

                        Ja Fredrik, du vet ju att de bara e tuffa killar som klarar av å köra 99… :racesmile:

                          juli 19, 2010 at 21:10 #160469
                          Mikael Jardstam wrote:
                          Jo dom som är homologerade. Men det är väl inte bilarna i appK?

                          Bilar nyare än -69 i App K har med nyttjandeförbud

                            juli 19, 2010 at 21:37 #160472

                            Jaha, så är det med det då. Vem är det som bestämmer det tro? Jag menar, du kan ju bygga och regga en gatbil som blir som en tävlingsbil och köra bäst du vill.

                            I vintras konstrade dom sig på en tävlingsbesiktning över att jag hade runda fält på dörrarna för startnumret på tvåtaktarn och undrade hur jag besiktigade den och om jag fick köra på vägen. Vet inte vart han ville komma. Jag svaradet att det är snyggare med runda och att jag får köra så mycket jag vill.

                              juli 19, 2010 at 22:14 #160475

                              Lite klargörande. Standardrallybil homologerad rallybil.
                              Det är bara Grp E och Voc som går att regga som standardrallybil.
                              Om det nu inte var några andra regler på äldre bilar än -69 men det kan säkert Roger fylla i.

                              Standardrallybil grupp E
                              Har du idag en grupp E bil som faller in under begreppet standardrallybil dvs. inredning och baksäte finns kvar i bilen, den är utrustad med bur, rallystolar och rallybälten samt originalbälten fram demonterade, behöver du inte göra någon åtgärd alls. Denna bil kommer som vanligt årligen att kallas till Svensk Bilprovning för besiktning.
                              Om du tänker bygga en ny standardrallybil gäller registeringsbesiktning samt vägning hos Svensk Bilprovning.
                              Det är viktigt att tänka på att i en standardrallybil måste alla instrument ex. trippmätare vara inbyggd i instrumentpanelen så att man inte kan skada sig på dessa.
                              Du får använda denna bil i vanlig trafik.
                              Homologerad grupp E
                              Har du en grupp E bil som inte faller in under begreppet standardrallybil, t.ex du har tagit ur inredningen, måste denna bil homologeringsbesiktigas.
                              Då skall du göra följande saker i nedanstående ordning:
                              1. Beställ ett registerkort hos Anita Åstrand på SBF telefon 08-626 33 04. Kostnad 150:- som debiteras via inbetalningskort.
                              2. Kontakta en homologeringsbesiktningsman (se lista SBF;s hemsida) och beställ tid för homologering. Bilen skall vara i tävlingsklart skick och du skall ha de handlingar som krävs enligt grupp E reglementet. Kostnad 1000:- plus eventuella resekostnader. Avgiften erläggs vid homologeringen.
                              3. När du har registerkort och homologeringshandlingarna klara kan du beställa tid hos Svensk Bilprovning för registreringsbesiktning och vägning. Lämpligen gör du detta i samband med din ordinarie besiktning, så slipper du den extra kostnaden.
                              När bilen sedan har registreringsbesiktigas får denna en speciell fordonskod (T71ZE) och du kommer i framtiden att besiktiga din bil genom Svenska Bilsportförbundet.
                              Bilen har nu nyttjandebegränsning och får endast användas under tävling. Du måste alltså transportera din rallybil till och från tävlingarna.

                              Ja dom får nästan sladd på bilarna. Sitter det diffbrom i bilen är det troligtvis en Jörgen diff. Finns bilder på Hartmans saabrally.se

                              Niklas

                                juli 20, 2010 at 07:50 #160484

                                Vägverket enligt SBF. Homologeringen är ju inget nytt påfund, det är ju 20 år sen det infördes. Nyttjandeförbudet är ju nyare.

                                Att dom konstrade beror väl på att det vita fältet på dörrarna har ett mått och det måttet går inte att uppfylla med ett vitt fält.

                                /Roger

                                Mikael Jardstam wrote:
                                Jaha, så är det med det då. Vem är det som bestämmer det tro? Jag menar, du kan ju bygga och regga en gatbil som blir som en tävlingsbil och köra bäst du vill.

                                I vintras konstrade dom sig på en tävlingsbesiktning över att jag hade runda fält på dörrarna för startnumret på tvåtaktarn och undrade hur jag besiktigade den och om jag fick köra på vägen. Vet inte vart han ville komma. Jag svaradet att det är snyggare med runda och att jag får köra så mycket jag vill.

                                  juli 20, 2010 at 07:53 #160485

                                  Nej det är samma oavsett årsmodell vad jag vet.

                                  Däremot förstår jag inte riktigt vad det är för en idiot som skrivit in en App K bil som Stdrallybil. Antingen är det en Standardbil eller är det en rallybil, man kan inte bygga en Audi Quattro fabriksbils kopia och få den som en standardrallybil.

                                  /Roger

                                  nkro wrote:
                                  Lite klargörande. Standardrallybil homologerad rallybil.
                                  Det är bara Grp E och Voc som går att regga som standardrallybil.
                                  Om det nu inte var några andra regler på äldre bilar än -69 men det kan säkert Roger fylla i.

                                  Standardrallybil grupp E
                                  Har du idag en grupp E bil som faller in under begreppet standardrallybil dvs. inredning och baksäte finns kvar i bilen, den är utrustad med bur, rallystolar och rallybälten samt originalbälten fram demonterade, behöver du inte göra någon åtgärd alls. Denna bil kommer som vanligt årligen att kallas till Svensk Bilprovning för besiktning.
                                  Om du tänker bygga en ny standardrallybil gäller registeringsbesiktning samt vägning hos Svensk Bilprovning.
                                  Det är viktigt att tänka på att i en standardrallybil måste alla instrument ex. trippmätare vara inbyggd i instrumentpanelen så att man inte kan skada sig på dessa.
                                  Du får använda denna bil i vanlig trafik.
                                  Homologerad grupp E
                                  Har du en grupp E bil som inte faller in under begreppet standardrallybil, t.ex du har tagit ur inredningen, måste denna bil homologeringsbesiktigas.
                                  Då skall du göra följande saker i nedanstående ordning:
                                  1. Beställ ett registerkort hos Anita Åstrand på SBF telefon 08-626 33 04. Kostnad 150:- som debiteras via inbetalningskort.
                                  2. Kontakta en homologeringsbesiktningsman (se lista SBF;s hemsida) och beställ tid för homologering. Bilen skall vara i tävlingsklart skick och du skall ha de handlingar som krävs enligt grupp E reglementet. Kostnad 1000:- plus eventuella resekostnader. Avgiften erläggs vid homologeringen.
                                  3. När du har registerkort och homologeringshandlingarna klara kan du beställa tid hos Svensk Bilprovning för registreringsbesiktning och vägning. Lämpligen gör du detta i samband med din ordinarie besiktning, så slipper du den extra kostnaden.
                                  När bilen sedan har registreringsbesiktigas får denna en speciell fordonskod (T71ZE) och du kommer i framtiden att besiktiga din bil genom Svenska Bilsportförbundet.
                                  Bilen har nu nyttjandebegränsning och får endast användas under tävling. Du måste alltså transportera din rallybil till och från tävlingarna.

                                  Ja dom får nästan sladd på bilarna. Sitter det diffbrom i bilen är det troligtvis en Jörgen diff. Finns bilder på Hartmans saabrally.se

                                  Niklas

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 50 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.