Midnattsolrallyt
- Detta ämne har 49 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 2010-07-28 12:37 av Bengt Åkesson.
-
FörfattareInlägg
-
Nej det var reglerna för att använda en fuel cell i en bil besiktigad av sbp.
-75 verkar vara årtalet på bilen när tanken måste vara krocktestad.Men vi börjar närma oss 80 talet på bilarna vi pratar om. Då utfördes tester på bilarna.
Det kanske inte gjordes -69.Niklas
juli 19, 2010 at 16:51 #160446sitter det diff i bilen?? det förklarar kanske han överstyr bilen ner i diket på innern
juli 19, 2010 at 17:15 #160449Har appK bilar efter 1969 också nyttjandebegränsning och ska A-besiktigas mm? Varför är det så i så fall?
Men det är mycket man inte vet. När jag började åka med långnosen kom jag med HTP på rallytävlingarna. Då frågade teknikerna efter vagnbok och fordonspärm, sånt måste man ha det vet ju alla.. Jag beställde fordonspärmen och satte i HTP i den tillsammans med registerkort ( vad man nu har det till) besiktingsprotokoll mm. Då blev alla nöjda 🙂Ska inte vara några konstigheter att regga en gatbil med stolar och bur så länge den inte är helbilsgodkänd. Kom till på sent -90tal har jag för mig.
juli 19, 2010 at 19:25 #160457Den vita 99an i klippet ovan har någon form av diffspärr, precis som Åke misstänker.
juli 19, 2010 at 20:21 #160465Ja Fredrik, du vet ju att de bara e tuffa killar som klarar av å köra 99… :racesmile:
juli 19, 2010 at 21:37 #160472Jaha, så är det med det då. Vem är det som bestämmer det tro? Jag menar, du kan ju bygga och regga en gatbil som blir som en tävlingsbil och köra bäst du vill.
I vintras konstrade dom sig på en tävlingsbesiktning över att jag hade runda fält på dörrarna för startnumret på tvåtaktarn och undrade hur jag besiktigade den och om jag fick köra på vägen. Vet inte vart han ville komma. Jag svaradet att det är snyggare med runda och att jag får köra så mycket jag vill.
Lite klargörande. Standardrallybil homologerad rallybil.
Det är bara Grp E och Voc som går att regga som standardrallybil.
Om det nu inte var några andra regler på äldre bilar än -69 men det kan säkert Roger fylla i.Standardrallybil grupp E
Har du idag en grupp E bil som faller in under begreppet standardrallybil dvs. inredning och baksäte finns kvar i bilen, den är utrustad med bur, rallystolar och rallybälten samt originalbälten fram demonterade, behöver du inte göra någon åtgärd alls. Denna bil kommer som vanligt årligen att kallas till Svensk Bilprovning för besiktning.
Om du tänker bygga en ny standardrallybil gäller registeringsbesiktning samt vägning hos Svensk Bilprovning.
Det är viktigt att tänka på att i en standardrallybil måste alla instrument ex. trippmätare vara inbyggd i instrumentpanelen så att man inte kan skada sig på dessa.
Du får använda denna bil i vanlig trafik.
Homologerad grupp E
Har du en grupp E bil som inte faller in under begreppet standardrallybil, t.ex du har tagit ur inredningen, måste denna bil homologeringsbesiktigas.
Då skall du göra följande saker i nedanstående ordning:
1. Beställ ett registerkort hos Anita Åstrand på SBF telefon 08-626 33 04. Kostnad 150:- som debiteras via inbetalningskort.
2. Kontakta en homologeringsbesiktningsman (se lista SBF;s hemsida) och beställ tid för homologering. Bilen skall vara i tävlingsklart skick och du skall ha de handlingar som krävs enligt grupp E reglementet. Kostnad 1000:- plus eventuella resekostnader. Avgiften erläggs vid homologeringen.
3. När du har registerkort och homologeringshandlingarna klara kan du beställa tid hos Svensk Bilprovning för registreringsbesiktning och vägning. Lämpligen gör du detta i samband med din ordinarie besiktning, så slipper du den extra kostnaden.
När bilen sedan har registreringsbesiktigas får denna en speciell fordonskod (T71ZE) och du kommer i framtiden att besiktiga din bil genom Svenska Bilsportförbundet.
Bilen har nu nyttjandebegränsning och får endast användas under tävling. Du måste alltså transportera din rallybil till och från tävlingarna.Ja dom får nästan sladd på bilarna. Sitter det diffbrom i bilen är det troligtvis en Jörgen diff. Finns bilder på Hartmans saabrally.se
Niklas
Vägverket enligt SBF. Homologeringen är ju inget nytt påfund, det är ju 20 år sen det infördes. Nyttjandeförbudet är ju nyare.
Att dom konstrade beror väl på att det vita fältet på dörrarna har ett mått och det måttet går inte att uppfylla med ett vitt fält.
/Roger
Mikael Jardstam wrote:Jaha, så är det med det då. Vem är det som bestämmer det tro? Jag menar, du kan ju bygga och regga en gatbil som blir som en tävlingsbil och köra bäst du vill.I vintras konstrade dom sig på en tävlingsbesiktning över att jag hade runda fält på dörrarna för startnumret på tvåtaktarn och undrade hur jag besiktigade den och om jag fick köra på vägen. Vet inte vart han ville komma. Jag svaradet att det är snyggare med runda och att jag får köra så mycket jag vill.
Nej det är samma oavsett årsmodell vad jag vet.
Däremot förstår jag inte riktigt vad det är för en idiot som skrivit in en App K bil som Stdrallybil. Antingen är det en Standardbil eller är det en rallybil, man kan inte bygga en Audi Quattro fabriksbils kopia och få den som en standardrallybil.
/Roger
nkro wrote:Lite klargörande. Standardrallybil homologerad rallybil.
Det är bara Grp E och Voc som går att regga som standardrallybil.
Om det nu inte var några andra regler på äldre bilar än -69 men det kan säkert Roger fylla i.Standardrallybil grupp E
Har du idag en grupp E bil som faller in under begreppet standardrallybil dvs. inredning och baksäte finns kvar i bilen, den är utrustad med bur, rallystolar och rallybälten samt originalbälten fram demonterade, behöver du inte göra någon åtgärd alls. Denna bil kommer som vanligt årligen att kallas till Svensk Bilprovning för besiktning.
Om du tänker bygga en ny standardrallybil gäller registeringsbesiktning samt vägning hos Svensk Bilprovning.
Det är viktigt att tänka på att i en standardrallybil måste alla instrument ex. trippmätare vara inbyggd i instrumentpanelen så att man inte kan skada sig på dessa.
Du får använda denna bil i vanlig trafik.
Homologerad grupp E
Har du en grupp E bil som inte faller in under begreppet standardrallybil, t.ex du har tagit ur inredningen, måste denna bil homologeringsbesiktigas.
Då skall du göra följande saker i nedanstående ordning:
1. Beställ ett registerkort hos Anita Åstrand på SBF telefon 08-626 33 04. Kostnad 150:- som debiteras via inbetalningskort.
2. Kontakta en homologeringsbesiktningsman (se lista SBF;s hemsida) och beställ tid för homologering. Bilen skall vara i tävlingsklart skick och du skall ha de handlingar som krävs enligt grupp E reglementet. Kostnad 1000:- plus eventuella resekostnader. Avgiften erläggs vid homologeringen.
3. När du har registerkort och homologeringshandlingarna klara kan du beställa tid hos Svensk Bilprovning för registreringsbesiktning och vägning. Lämpligen gör du detta i samband med din ordinarie besiktning, så slipper du den extra kostnaden.
När bilen sedan har registreringsbesiktigas får denna en speciell fordonskod (T71ZE) och du kommer i framtiden att besiktiga din bil genom Svenska Bilsportförbundet.
Bilen har nu nyttjandebegränsning och får endast användas under tävling. Du måste alltså transportera din rallybil till och från tävlingarna.Ja dom får nästan sladd på bilarna. Sitter det diffbrom i bilen är det troligtvis en Jörgen diff. Finns bilder på Hartmans saabrally.se
Niklas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.