Miljöbensin Aspen

Forum Övrigt SSR Miljöbensin Aspen

  • Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2011-04-12 06:50 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17057
    kalle .p
    Deltagare

    Är det någon som har testat att köra sin TT på Aspens miljöbensin?

    Har köpte mig en tvåtaktare till förra helgen det är en Husqvarna 350 motorsåg. Körde denna i helgen på miljöbensin den gick mycket bra på denna soppan så tänkte om Saaben skulle nog också gå riktigt bra på denna typen av soppa.

    Då främst däras Racing soppa blandat med tvåtakts olja.
    Visst det är dyrare men om bilen går bra kan det vara värt de extra kronorna tycker jag.

    #114793
    ake o
    Deltagare

    Körde kanske 100 mil på aspen plus när jag hade sonetten, fungerade mycket bra.

    #114829
    Bellman
    Deltagare

    Har kört ca 150 mil på Aspen och det fungerar fin fint.

    En sak att tänka på är att Aspen löser upp diverse smått och gott som lagrats i förgasare/pump/bränslerör osv så det är inte fel om bränslesystemet är i gott skick innan Aspen börjar användas.

    /Jonas

    #171723
    2takt_nicke
    Deltagare

    Hur många % olja har Aspen??

    #171733
    Bellman
    Deltagare

    2% normalt sett.

    #171736
    Dicst
    Deltagare

    De uppgifter jag fått fram vid tidigare efterforskningar säger att alkylatbensiner har en flack profil på belastning/lambdakurvan och har därför mycket lätt för att magra ut snabbt vid förgasarjusteringar (alltså svårt att pricka toppen för knack). Det lämpar sig inte för bilmotorer där belastningen kan variera kraftigt och ofta, utan är mer avsett för handhållna maskiner som arbetar med jämt varvtal och jämn belastning, tex båtmotorer och motorsågar etc. Det kan säkert fungera alldeles ypperligt i en standardmotor, men jag skulle inte våga köra med det i en trimmad apparat.

    #171737
    2takt_nicke
    Deltagare

    skulle inte heller våga hälla de i mina dyrgripar..

    #171738
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Nu finns det ju flera typer av Aspen.

    /B

    #171754
    ake o
    Deltagare

    Min Sonett som jag körde på Aspen plus var grupp 2 trimmad av Stöm, hade spikningsproblem med 98 oktan som försvann helt med Aspen.

    #171755
    Dicst
    Deltagare

    Precis som Bengt skriver så finns det flera typer av Aspen. Aspen+ som du nämner Åke, och även Aspen R, är ju ett högoktanigt alternativ avsett för motorsport som är av bättre kvalitet, knackmotståndskraftigt och saknar krackade komponenter.
    Det jag ville belysa med mitt förra inlägg var att ”vanlig” Aspen 2 röjsågsbensin kanske inte är melodin för en Saab TT. Ber om ursäkt för att jag uttryckt mig förvirrande.

    Mvh
    /D

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng