Min Saab 96 1963
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Min Saab 96 1963
- Detta ämne har 17 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2014-06-09 15:33 av
jeppe.79.
-
FörfattareInlägg
-
Hej.
Jag har inte skrivit så mycket om mig själv eller min bil här på forumet. Varför? Ja det är en bra fråga. Jag skyller på att jag har haft mycket att göra, men sanningen är väl mer att jag inte riktigt är den typen som skriver så mycket på forum. Men här kommer en lite berättelse om mig och min bil.Jag fick upp ögonen för gamla tvåtakts Saabar, när jag och ett gäng vänner var på ett verteranbilsrally i linköping eller Lidköping för ett par årsen (2010), Jag gillade ljudet från dem, det var så coolt att höra dem yla i skogen och att det lät som en formel 1 bil som kom i full fart, men där kom en gammal Saab. Så på vägen hem mot sthlm så tänkte jag att: en sån där måste jag ha. Så jag började kolla lite på annonser och hittade då en gammal sliten Saab uppe strax utanför Östersund. Efter lite fundering, så ringde jag på annonsen och det slutade med att jag tog några vänner och åkte upp och köpte bilen näst kommande Helg. Bilen var då väldigt sliten och behövde en hel del reparation. Min första plan var att fixa till den lite halvdant och besiktiga den. Bilen hade vid tillfället jag köpte den inga reg, skyltar då den ramlade ur registret 1971. Han jag köpte bilen av hade gjort en ursprungskontroll på den och den var grön flaggad. Så det var ju lugnt. Jag tog bilen till min systers svärföräldrars gård och tänkte hålla på och fixa lite med den på sommaren efter, men som det ofta brukar bli så blev bilen bara stående och jag började inse att den krävde jätte mycket jobb. Intresset och energin hade börjat att avta. Jag började fundera lite på hur jag skulle göra med bilen som stod där i ladan, tankarna gick allt från att renovera den till att bara slänga den och lägga energin på något annat,
Sen 2012 så hade jag bestämt mig för att göra ett ryck med bilen, så jag började spara ihop lite pengar, så jag iallafall kunde få den i registret igen. Men när hösten kom så fick min ena hund dessvärre cancer och gick bort, det tömde mitt sparkonto ganska rejält. Så då var tankarna igång igen om hur jag skulle göra. Jag hade förlorat min hund och hade ont om pengar, det kändes inte så motiverat och kul att försöka fixa bilen.
Men så i början av 2013 så bestämde jag mig för att nä nu måste jag se till att något händer med bilen, Jag började spara ihop pengar igen och i nov 2013 så tog jag hem bilen från ladan den stod i. Jag hade pratat med en kompis till mig som driver en bilverkstad och fått ok från honom att få vara där under jul/nyår och svetsa ihop bilen. Bilen var som sagt va väldigt dålig i mina ögon och den hade även en ganska ful bula på taket.
När jag hade släpat ner bilen och den stod vid verkstaden, så vid ett tillfälle som kom en billackerare förbi och jag passade då på och fråga honom om vad det skulle kosta att få bulan i taket riktad. Jag fick då ett ganska bra pris på på all rostlagning samt omlackering av bilen. Då var det till att börja fundera igen på hur man skulle göra. Efter lite fundering fram och tillbaka så bestämde jag mig för att: Ok vi kör! Så nu efter mycket slit och Mycket Mycket pengar är bilen redo för sommarens äventyr.Den är nu nybesiktad utan anmärkning och fått reg skyltar. Den känns helt underbart vid tanke på att bilen inte har varit ute på vägarna på över 40 år.
Dessvärre så har jag skrammel i motorn och den går väldigt varm. Jag tycker det låter som att den fyrtaktar.Jag har under den här resans gång fått kontakt med en väldigt trevlig och hjälpsam kille (Rally här på forumet) Jag ska se om jag kan få några råd från honom om vad dessa fel beror på.
Men bilen har nu rullat ca 20 mil sen den 9/5 och det känns så kul att åka min ganska fina gamla Saab.
Jag hoppas att det inte är något större fel som gör att det fyrtaktar och går varm, så att jag kan få njuta av att ta bilen till lite träffar under sommaren. Men dessvärre så är det väldigt tomt på penga kontot nu.Jag vill i detta inlägg passa på att Tacka Rally (forum namn) för all hjälp med delar och råd om allt möjligt som har med min bil att göra. Tack för att du står ut med alla mina frågor och funderingar
Så det var en liten enkel berättelse om mig och min Saab 96.
jag lägger in några av alla bilder jag har på bilen, se nedan.vi syns nog där ute i sommar. 🙂
Mvh Jesper

Sent from my iPhone using Tapatalk
maj 21, 2014 kl. 11:06 #175738Underbar historia, den var värd att vänta på! :AP Skulle du behöva byta motorn kan trösta dig med att det är enkelt på en tvåtaktare. Inte ens motorlyft behövs, det räcker med handkraft! :wrench
96 V4 1975 ”Bollen”
Kul att min lilla historia uppskattas. 🙂 jo jag har ju haft motorn ur under resans gång. Så jag är medveten om att det inte är så svårt att byta motor. Men hoppas slippa det för den här säsongen. Har planer på att införskaffa en extra motor så småningom och renovera upp. Men nu hoppas jag att det räcker med att bestycka om förgasaren och sen att det fungerar bättre. Vad jag förstått det så är det ju lite annan kvalitet på bränslet idag än det var på 60-talet. Men det kan ju även vara så att fördelaren inte fullt frisk. Har fått hjälpa att justera tändningen av Fredrik (Rally) då det borde vara okey än.
Sen mitt skrammel i motorn så tror jag att det beror på att fördelarväxeln inte är inpressad ordentligt, då motorn har varit isär och fördelarväxeln är inte fixerad med hjälpa av spec. Verktyg. Men det visar sig om det ”bara” är det som är problemet. /Jesper
Tack. 🙂
Nu har jag varit hos Fredrik (rally) och fick lite hjälp av honom med bilen. Anledningen till att den gick illa var för att brytarspetsen hade gått ihop. Så att det var för litet avstånd. Fredrik justerade till det och nu går bilen betydligt bättre. 🙂
Tack Fredrik!!Kanske något man själv borde kollat, men får väl skylla på att jag är för ung för att ha skruvat med bilar med brytarspets på. :-/
Jag har även hittat vad ett av mina skrammel i motorn var och det var fästet till främre dämpare som vibrerat loss. Men har dock nått oljud kvar, det kanske kan bli bättre om den får gå lite. Den har ju varit i dvala längre än vad jag levt.Nu laddar jag för att åka över till Gotland och hämta en -64 på min semester. Som är till tänkt reservdels bil till min -63:a
Jag behöver bla inredningen. Men enligt bilder jag fått på bilen så kanske den är för fin för att skrotas ner.
Men det visar sig./Jesper
Åter tack så mycket! Jag har nu varit runt på lite träffar i helgen och det är så kul att få höra hur fin bilen är. Jag känner mig lite mallig. Men nä, det ska man inte vara. Men det är väldigt kul att allt jobb som man har gjort uppskattas. 🙂

juni 9, 2014 kl. 03:57 #176340Jättefin bil!
Vad är det för modell på nr.plåtarna? Ser ut som nya små men utan EU-symbol. Dom trodde jag inte fanns att få…juni 9, 2014 kl. 05:43 #176344Ser ut som om det är EU-skylt bara det att han har klistrat något över det!
juni 9, 2014 kl. 07:28 #176347Ser ut som ett Saabskattekvitto. Men det skulle ju inte täcka hela det EU-blåa, vad har hänt med resten?
96 V4 1975 ”Bollen”
Jo då Janne du har rätt. Det är ett Saab skattekvitto som jag klippt till. På de små nya skyltarna så är det blåa eu fältet mindre än på de stora. Så ja jag har klistrat över det. Tycker liksom inte att en blå eu symbol passar på en 60 tals bil. Får se hur länge det dröjer innan konstapeln börjar tjafsa om det. 🙂
Egentligen skulle man dolt reg numret på bilderna. Men eftersom bilen aldrig vistas på hem adressen, utan står på annan plats. Så tyckte jag att det inte spelade så stor roll. Den buse som åker hem till mig för att ta min fina djungeltrumma kommer att bli besviken. 🙂
juni 9, 2014 kl. 15:17 #174643Trevligt att Eu-fältet är mindre, det var lite väl ”blaffigt” på de tidigare. Hade funderat lite på att byta före årsskiftet och få EU-fria skyltar, men så här i efterhand var det ju bra att jag inte gjorde det, när Bimsan gick och blev totalkvaddad. :sad
96 V4 1975 ”Bollen”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.