Mineralolja, syntetolja

Forum Övrigt Allmänt Mineralolja, syntetolja

Detta ämne innehåller 5 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-03-19 08:34.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21849

    anders_n
    Deltagare

    Hej
    Detta har diskuterats flera gånger (dock inte här tror jag) men det verkar aldrig som man kommer fram till ett resultat men tänkte iaf försöka här. Jag har en fin SAAB 99 med h-motor (ca 15000mil) som jag inte vet vad den har fått för olja tidigare. Hur är det nu, går det bra att hälla i helsyntetolja eller kan det som vissa säger skada motorn? Finns det någon fördel med att använda syntetoljan i motorn?

    Vad rekommenderar ni för olja och vad kör ni själva med?

    #155071

    saab95racing
    Deltagare

    töm den helt och låt den stå utan plugg övernatten, fyll på ny helsyntetiskolja och kör den ett tag, töm och byt olja och filter så får du en helt ren motor och sedan vet du vad du har för olja, detta behövs bara göras om den har stått länge eller om män är överseriös men det tycker jag inte man kan vara!

    #155072

    anders_n
    Deltagare

    Ok, hur definerar du ett tag? Några mil? Timmar? Oljan som ska va i enligt instruktionsboken är ju 10W-40 men går det även att köra på 5W-40, 5W-50 eller detta är inte riktigt bra för motorn?

    #155079

    inga problem att köra med andra oljor med annat viskositetsindex, förutom ibland då vissa tunnflytande oljor kan läcka lättare, men oftast beror det då i första hand på att packningar i motorn är dålig, jag tänker då främst på ventilkåpspackningen.

    #155084

    lars2t
    Deltagare

    Byt olja ”ofta” och köp de dyrare oljefiltren, de svarta. Gäller både på Mekonomen och på Saab….

    Vilken olja du skall välja skulle jag säga hör ihop med hur du tänker köra motorn, är det hårdkörning (rally/racing) så köp en dyrare olja som bättre håller oljefilmen på lagren vid hårdkörning. En enklare olja duger bra till vanlig körning.

    Frågar du en rallyåkare som bygger motorer för 70-100.000 så är ett oljebyte/tävling småpengar i sammanhanget.

    Så köp en vanlig 10w/40 eller 5w/40 eller varför inte 15w/40 (sommartid) och byt olja var 500 mil på din ögonsten, ”enklare” olja=billigare gör att du kan byta oftare med gott samvete….

    Jo, det är en bra idé att byta din motorolja/filter som du har kört med en sommar innan du ställer in bilen för vintern, du minskar kemisktslitage av alla slaggpartiklar (bl,a svavel) som har anrikats i oljan.

    Definitionen ”ett tag” som du frågar ovan skulle jag säga är beroende på hur motorn har skötts tidigare, är den ren inuti (välservad) eller om servicen är misskött. Ren motor byter att du inte behöver köra så långt, säg en 10 mil eller kortare. En motor med mycket slagg i kanske behöver längre tid med ny olja, men var försiktig så att slaggen inte löses upp och fastnar över allt i alla smörjställen men ras till följd. (I allra värsta fall).

    Swedol, bl,a säljer motor och växellådsoljor på 20 liters dunk till mycket bra priser, OK/Q8s oljor.

    Glöm inte att byta olja i växellådan, det var nog länge sedan det gjordes…

    Hoppas du har nytta av svaret.

    Lars

    #155090

    anders_n
    Deltagare

    Jag vet inte hur motorn skötts tidigare, finns inte så mycket serviceuppgifter kvar från den men den ser fin ut, eventuellt lite läckage från ventilkåpan så ja ska byta packningen men det är väldigt lite det läcker. Finns det någon vits med att köra halvsyntetisk olja först, sen helsyntetisk så man inte riskerar att smuts sätter igen oljekanaler osv.?

    Så det är alltså bättre med en lite billigare olja och täta oljebyten än att köpa en jättedyr olja och köra länge på, jag kör ju bilen mer som bruksbil (dock väldigt lite under vintern) och har inget trimmat.

    Kollade swedol och det va ju riktigt bra priser men vilken ska man välja, finns ju Formula Excel samt Formula Advanced (dem har fler men antar att de är dessa som är för ”vanliga” bilar)?

    Läste föresten på wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil, där dem skriver om API service classes. Det står bla att tillverkarna minskar halten fosfor i oljan för att minska giftiga utsläpp men att detta kan skada äldre bilar. Stämmer detta och är det ett problem för min bil? i så fall vill man ju ha en olja med ”sämre” API klassning.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng