Modellgemensamt 900-Senare (Motor)

Forum Modellspecifika forum OG900 Modellgemensamt 900-Senare (Motor)

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-06-16 11:04.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Max Alvarsson
    Deltagare

Tjabba. jag har tankar på att byta motor och växellåda i min 900 sedan från 86. Växellådan börjar bli riktigt trött ”(surprise)”. Tänkte passa på att göra en upgradering och inte byta ut den gamla lådan.
    Skulle vilja få in en turbomotor samt växellåda av senare 5vxl- Saab-modell. Ska försöka få till detta med så få modifikationer som möjligt, det vill säga en motor som passar in under huven så bra/enkelt som möjligt, och undrar om någon har några tidigare erfarenheter av detta.

Vilken motor ska jag välja, är de värt det eller inte, finns det någonting runt om som drabbas om jag byter. t.ex väghållning, bromsar eller något annat?

Mvh. Max Alvarsson

joacim
    Deltagare

Hej! Det är en 8v du har nu antar jag?

Jag har typat om 99a 8v till en t16.
    Inte spec svårt, gasdämpare fram och bak,
    Göra om ett motorfäste (om du har 8v nu!
    Bränslet plockar du rakt över från donatorn, bef tändsystem kopplar du ihop med det nya bränslesystemet.

Sen är det lite smått och gott men i det hela en simpel process 🙂

Max Alvarsson
    Deltagare

Schyrre. Ja det är en 8v.
    Vad menar du med 99a? Saab 99 eller årsmodell?
    Är inte med på de flesta ”förkortningar”

Vilken bil tog du motorn från?

Mvh Max

M.Broberg
    Deltagare

Drivklockorna på lådan kan du flytta över till den nya. 6 (? minns inte exakt) M8 skruvar sen lite våld med gummihammare och brytande och kanske glidhammare om man har det. byt en i taget och låt den andra sitta i så länge. Väldigt enkelt.

Du behöver inte byta främre motorfästet om du flyttar över främre kåpan (på primärhuset) från din nuvarande låda till nya lådan (återigen, några M8a. packning finns hos klubben för rimliga pengar.

Du Måste ha gasdämpare runt om för att reg besiktiga med utbytt motor. men det är enda kravet förutom att motorn måste ha katalysator från fabrik och vara i originalskick

Sen är det lite el osv med. ett elschema på bilen och ett elschema på donatorbilen så löser sig det enkelt.

bränsleledningarna är samma (tror jag?) så skaffa en T16 pump. hittar du inte det finns det pumpar på biltema som funkar. ska du flytta över armaturen från en senare bil till en äldre bil kräver det byte av tanken. går att modda dit ett 9-5 filter där fram där org filtret sitter. enkla att hitta, större och flödar bättre än ett standard 8v filter

Jag hade rekommenderat att byta till 88+ hjulupphängning och bromsar. Alltså hjulspindlar fram, bromsar runt om (OK, skivor och slangar), bakaxel samt handbromsställ. handbromsstället kräver svetsjobb och är det komplicerade. 2 hål måste borras till handbromskabeln till bakhjulen med. Lite pill men bromsarna är SÅ mycket bättre. Och eftersom 9000 har samma OK bak (dom som brukar pajja pga handbromsmekanismen. främre håller för kärnvapenkrig) så kommer det finnas reservdelar ett tag till. dom gamla OKen är redan nu svåra att hitta.

Hjulupphängningen är inget måste men rekommenderat som sagt.

Byter du hjulupphängning kör du på dom nyare drivklockorna och drivaxlarna.

• Det här svaret redigerades 1 år, 8 månader sedan av .

joacim
    Deltagare

Jag har en saab 99a, Modellen alltså, Men gamla 900 8v och 99an ser princip lika ut när det gäller motor och det omkring, Bara lite mer el i 900an!

Ja så som M.Broberg fyllt i så behövs elektrisk pump, bränsleslangarna kan du använda orginalet.

Jag montera pumpen i bagaget så pumpen suger ur gamla anslutningen på tanken!

Om du byter till nya hjulupphängningen 87- så kan det bli knepigt på besiktningen!
    Jag hade problem med detta trots att dom nyare bromsarna från 900- 87- är godkända från saab på den äldre 900 -87, (Likaså 99an)
    Så ville inte besiktningen ge med sig utan jag fick fixa ett intyg ifrån Sfro

Fråga på bara 🙂

joacim
    Deltagare

Jag tog motorn från en 900T -91

Max Alvarsson
    Deltagare

Toppen respons! Har mycket bättre uppfattning nu!
    Får tacka för nu men återkommer om inte annat.

Tack/ Max

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng