Montera bälten bak

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Montera bälten bak

  • Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2008-04-28 15:38 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16824
    westergren
    Deltagare

    Hej!
    Jag har en sats original fasta trepunktsbälten som jag tänkte montera i baksätet på min 96:a från -68. Är det någon som har en skiss eller bild med beskrivning av var och hur fästpunkterna ska sitta? Har för mig att jag sett något om detta här på forumet för länge sedan men kan inte hitta det nu.

    #112611
    pelle s
    Deltagare
    #112613
    phermansson
    Deltagare

    Verkar som bilderna på sidan 2 inte fungerar. Ska göra i ordning ett mektips till hemsidan med info från tråden, ska gräva fram bilderna oxå.

    #112614
    phermansson
    Deltagare
    #112674
    westergren
    Deltagare

    Bra sammanställning!
    Nu har jag inga bälten alls där bak, men det finns kanske förberedda monteringshål för tvåpunktsbälten i C-stolpen? Ska undersöka det. I så fall bör det inte vara några större problem.

    #112677
    phermansson
    Deltagare

    Tackar!

    #120516
    westergren
    Deltagare

    Är det någon som har en 96:a från -74/75 med rullen monterad på bakre hjulhuset, som kan ta lite bilder och lägga upp här och/eller maila mig?
    Jag skulle vilja se lite mer detaljerat hur och var rullen är monterad samt hur genomföringen i hatthyllan är gjord.
    Jag har ändrat mig och tänker montera rullbälten istället för fasta och har fått tag på en sats som jag tror är original från -75.

    / Anders

    #120594
    gagnefsbon
    Deltagare

    Detta är kanske inte riktigt det svar du är ute efter men ändå.
    Jag har monterat in rullbälten på en 96 från 1970. Jag använde bälten från en 77a. Dessa sitter fästade i tröskellådan. Befintliga hål i c stolpe samt golv användes. För att stärka upp sparklådan kapade jag upp sidan på den sedan jag vikt upp baksätet. I hålet trädde jag in en 4 mm plåt med 2 påsvetsade muttrar måttat för att passa på rullbältesfästet. Sedan borrade jag två hål för skruvarna samt 2 hål för att kunna svetsa fast plåtbiten. Svetsade därefter igen tröskeln.
    Viktigt vid denna åtgärd är att sätta dit ståltrådsbygeln som hindrar bältet att ligga an mot den svarta övre klädselvinylen. Sitter med 2 stjärnskruv. För att få bältet att löpa lätt öppnade jag även klädseltyget på baksätets ryggdyna och sågade av 1 cm plywood på varje sida. Detta gick utan att förstöra klädseln.Låter det krångligt? Hela proceduren tog inte mer än en eftermiddag i anspråk för båda sidorna. Till skillnad från äldre infästningen i hjulhuset beföver du inte såga sönder hatthyllan.
    Har även bytt ut stela bälten fram men det är en annan historia.

    Lycka till!
    / Jesper

    #120686
    westergren
    Deltagare

    Jag är tacksam för alla tips jag kan få!
    Dock vill jag helst undvika att kapa och svetsa i min nylackade kaross (borde tänkt på bälten tidigare…). Därför tänkte jag i första hand på lösningen att fästa bältena i bakre hjulhus, c-stolpe samt golvet under baksätet och förstärka med plattjärn på undersidan.
    Fram tänker jag använda befintliga fästen för de fasta 3-punktsbältena.

    / Anders

    #120848
    gagnefsbon
    Deltagare

    Originalbygeln till bälteslåset fram är på bilar med fasta bälten fastskruvade vertikalt mellan stolarna. På bilar med rullbälte är låsen fästade i golvet. För att råda bot på detta utan att behöva göra ingrepp i bilen köper du bälteslås på skroten från en sen 70 tals Opel kadett. Dessa är vertikalt infästa, låsmekaniken är samma som för Saabarna med en bygel som fälls över bältet, vilket ger originallook. Höjden på låset mot stolarna blir också bra.
    Beträffande bakre bältesfästen. Om du inte lackat om bilen under baksätesdynan är ingen skada skedd med att kapa där. Du arbetar inifrån bilen, kapar upp den inre väggen som vätter inåt på bilen. Du du arbetar flera centimeter från karossens ytterplåtar.

    Lycka till med ditt bygge! Det är bra att tanken på trafiksäkerhet finns även bland oss gammelbilsåkare.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng