Montering av varvräknare
- Detta ämne har 18 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2006-11-23 20:56 av Bengt Åkesson.
-
FörfattareInlägg
-
Då är det alltså ganska viktigt att veta om man har en varvräknare som ska kopplas in på lågsspänningsdelen eller om den ska lindas runt en tändkabel.
Det rör sig om en 82mm VDO från slutet av 70-talet. Någon som har koll på hur det är med dem eller det finns kanske både och. ISF hur vet jag vilken modell jag har?
MVH
'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskanovember 23, 2006 at 20:56 #100329Nu jädrar försöker man koppla våldsamt på högspänningsdelen!
Det du behöver är:
12 volt till vavräknaren.
12 volt till belysning i varvräknaren, lämpligen kopplat till övrig instrumentbelysning
Själva signalen till varvtalet som du kopplar på tändspolen på samma anslutning som den tunna kabel som kommer från brytarna i fördelaren. Lämpligen sätter du en anslutning som lätt kan kopplas bort OM olyckan är framme och du råkar kortsluta din kabel till varvräknaren. Du kan då snabbt koppla från varvräknarkabeln och bara ha anslutningen till brytarna kvar.
Du behöver också en jord till varvräknaren.
Ett exempel på hur det kan se ut:
[image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/578013-varv.jpg[/image]
Lycka till med koppleriverksamheten!
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
Facebook -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.