Montering av varvräknare

Forum Övrigt SSR Montering av varvräknare

Detta ämne innehåller 18 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-11-23 20:56.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15150

    Molte
    Deltagare

    Hej!
    Jag skulle tro att det finns både en och annan här som har piffat upp sin v4 med en varvräknare.
    Jag har skaffat mig en och gått och funderat på var och hur jag ska fästa den för att inte göra någon åverkan på inredningen. jag vill kunna återställa bilen till orginal ifall jag ångar mig senare.
    Jag har kommit fram till att rattsången skulle varit rätt tufft.
    Hur har ni andra löst det?

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #100312

    Dicst
    Deltagare

    Rattstång, med eltejp!

    #100313

    Molte
    Deltagare

    Har tänkt på det. Kanske dum fråga, men töjer inte tejpen sig? Får man mätaren att sitta fint utan att skava?

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #100314

    Dicst
    Deltagare

    Nu vill jag ju inte rekomendera den lösning jag kör med, den är ganska provisorisk….

    Ja, tejpen töjer sig lite, så varvräknaren tar i hastighetsmätaren och knackar i dess sarg med ett svagt trummande ljud. Det löste jag ännu mer provisoriskt genom att stoppa in en Ahlgrensbil bakom varvisen. Har funkat hela säsongen faktiskt.

    Ska sätta fast den med en schysst slangklämma till nästa år.

    #100315

    emul
    Moderator

    Precis vad jag skulle säga, slangklämma är nog det snyggaste och bästa. Ev kan man klämma in lite tillskuren gummislang mellan rattstång och varvräknare då, så vibrerar det inte, låter inte och slider inte!

    Kan vi inte få se lite kort på hur ni gjort? Du också då Dicst.. Sitter och funderar på hur jag ska sätta fast min också!

    #100316

    j_jaderstrom
    Deltagare

    Mitt recept var dubbelhäftande tejp mot rattstång, vibrationsdämpande och ett fäste. Samt använde jag mig av stripes runt hela rattstången. Blev klockrent och stabilt ser inte helt tokigt ut heller. Värre med tejp, kladdigt och j-ligt och epa-mässigt.

    #100317

    exceller8
    Moderator

    Fotograferar och kör i 150 knyck på samma gång!?

    #100318

    fuling
    Deltagare

    se
    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/577952-varvr%E4knare_95an_2.JPG[/image]

    #100319

    truls herland
    Deltagare

    Filtemas hållare för 52mm varvräknare funkar perfekt, följer även med en dubbelhäftande tejpbit til å ha fast den.

    http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=460&iItemId=77451

    #100320

    Lollo
    Deltagare

    Så här har jag gjort då jag har manuell choke på min bil.
    Klippte och böjde till en plåt, målade den och klamman som vi hade på jobbet , skruvade fast och vipps så vart det riktigt sportigt .
    Sedan tog det några veckor innan den blev inkopplad men det är en annan historia .

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/577959-ATT00007.jpg[/image]

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/577959-ATT00010.jpg[/image] [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/577959-ATT00004.jpg[/image]

    Här är en bild dån blivit kopplad

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/577959-ATT00019.jpg[/image]

    #100321

    pelle s
    Deltagare

    Värre med tejp, kladdigt och j-ligt och epa-mässigt.

    Två limklämmor då? Inte ett dugg kladdigt men är det epa-mässigt?
    Det har hållit hela sommaren! Jag har justerat klämmorna en gång dock.

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/577964-PB240055.JPG[/image]

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/577964-PB240054.JPG[/image]

    Kram
    Pelle

    #100322

    Molte
    Deltagare

    Tack för alla bilder det ger en endel idéer om hur man kan gå tillväga.

    Då kommer fråga två. Hur/vad ska man koppla in den på?

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #100323

    fredrik l
    Deltagare

    Bara att koppla den på ena stiftet på tändspolen.
    Finns ett på varje sida om tändkabeln.
    Prova. Det funkar bara på ett av stiften men det kan inte hända något om du kopplar på det andra så det är ingen fara.

    Mao. en kabel till +12v, en till jord och en till tändspolen.
    Jag brukar brygga +12v kabeln till lampan oxå det brukar funka fint.

    MVH Fredrik

    #100324

    Molte
    Deltagare

    Jag är inte expert på tändspolar men om jag har fattat det rätt så skulle man kunna sätta den på tändstiftet med tändhatten över. Teoretiskt sätt? Bara så jag kommer med på tänket.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #100325

    Martin
    Deltagare

    Nja, då lär du förstöra din varvräknare. Varvräknaren kopplas in på lågsspänningsdelen av tändspolen. Dvs ett av de två flatstiften. Har för mig att det är stiftet märkt ”ett” (1) på tändspolen.

    Det finns induktiva elektroniska varvräknare där du helt enkelt lindar givarkabeln några varv runt en tändkabel. Alltså samma princip som stroboskoplamporna för att ställa tändningen använder.

    Jag är inte expert på tändspolar men om jag har fattat det rätt så skulle man kunna sätta den på tändstiftet med tändhatten över. Teoretiskt sätt? Bara så jag kommer med på tänket.

    MVH

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng