motor kärvat fast

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / motor kärvat fast

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / motor kärvat fast

  • Författare
    Inlägg
    • september 14, 2014 at 12:23 #26549

      Hej jag har en 99 från 1972 som de senaste 20 åren gömt sig i en ladugård. Fått hem den kopplat på batteri för att se om den snurrar runt. Vilket den inte gör. Misstänker att kolv nr 3 är lite fast. Tips på hur gå tillväga. Motorn är en 1.85 liter. Ber om ursäkt om är kort fattad men skriver på telefonen.

        september 14, 2014 at 12:48 #198928

        Inte för att dissa dig, men man ska aldrig försöka starta en motor som stått flera år utan regelbunden runddragning och konservering med olja! Har man otur släpper kolvarna men inte kolvringarna och sedan är det bara att öppna motorn och renovera.
        Pytsa i lite diesel genom tändstiftshålen. Vänta ett par dagar och applicera sedan ett LÄTT tryck på vevaxeln genom att sätta en hylsa på remskivan. Försök alltså inte dra loss kolvarna! Pytsa i mer diesel och upprepa proceduren tills motorn släpper.
        Man kan få hålla på duktigt länge, men jag har hört om folk som fått loss motorer som stått ute i årtionden på detta sätt och med rejält tålamod. Håller själv på att bearbeta en Alfaboxer på detta sätt och där är det än värre då man ju inte har tyngdlagen till hjälp att fördela dieseln i förbränningsrummen. Börjar närma mig ett års behandling ( fast då kan det gå långt mellan besöken i ladan där den står), men trots uppmaningar på Alfapowers forum att lägga ner så ger jag INTE upp!! :wrench

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          november 7, 2014 at 10:43 #199425

          Man kan se det där på flera sätt. Om man inte får loss rovan med ringarna intakta måste man ju ändå riva den elle byta den, så det gör ju ingen skillnad egentligen.

          Funkar inte den milda metoden ovan, försök klura ut om alla kolvarna sitter fast. Man kan ibland känna att de kan röra lite på sig om man jucklar med svänghjulet och trycker en pinne/skruvmejsel mot dem. Det är alltid liiite glapp, så man kan känan.

          Cylindern är ju fortfarande smord med diesel, så då tar du ett gammalt tändstift och bånkar bort porslinet, svetsar igen sidan som är på utsidan av motorn.

          Har du en svarv kan du nu plana den i svarven, har du inte det tar du vinkelslip/fil, borrar ett lämpligt hål och gängar för m6. Skruva i en smörjnippel.

          Sätt smörjnippelstiftet i kannan som sitter fast, pumpa i fett tills den lossnar. Ta inte i för hårt, det är ordentligt med tryck i en fettspruta.

          Veva sen försiktigt runt motorn för hand med fettet kvar tills det känns som om det inte kärvar, ofta kärvar det inte alls mycket. Jag har räddat flera motorer på det här viset som faktiskt inte verkar tagit någon som helst skada vid senare demonteringar. Förmodligen pressar sig fettet ner runt kolvringarna också och hjälper till att få loss dem. Om detta inte fungerar måste du ändå riva motorn, hona cylinderlopp osv, har du tur är kolvarna OK.

          Även om motorn blåryker som Lützen när man fått loss den behöver det inte vara någon fara. Oljeringarna beckar ofta fast och kan lossna efter ett tag. Kör bara inte torrt på olja.

          /M

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.