Motor stannde, varvräknare dog.

Forum Modellspecifika forum OG900 Motor stannde, varvräknare dog.

  • Detta ämne har 16 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2011-10-04 13:40 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25459
    dea
    Deltagare

    Körde en sväng med nyförvärvet idag 900i 2,1 -92 28´mil. Körde den ca 10 mil hem igårkväll utan bekymmer.

    Problemet var att jag körde helt normalt ca 60-70 km/h då såg jag att varvräknaren dog ned till 0 och motorn stannat, rullade till kanten. Provade starta, motorn går runt normalt, men tänder inte. Varväknaren rör sig inte under startförsöken. Inga verktyg med mig så jag gjorde ingen avancerad felsökning men min tanke var att det kanske var givaren vid vevaxeln som hade gett upp eftersom varvräknaren gick ned till 0 direkt men motorn snurrade fortfarande innan jag frikopplade, dock var det inget ärj i kopplinge till den under insuget.

    Så det blev bogsering hem, väl där så startade den direkt, främre jordningspunkten var lite rostigt men inte så det skulle vara dåligt. Rengjorde den iallafall sedan har jag kört nån mil utan bekymmer.

    Nån som har nåt förslag.

    #187975
    joh900
    Deltagare

    Tycker helt klart det låter som en trasig vevaxelgivare.

    MVH

    #187977
    saabaero
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Tycker helt klart det låter som en trasig vevaxelgivare.

    MVH

    Instämmer!

    #187985
    dea
    Deltagare

    Har nu kört några mil till utan bekymmer. Kan man mäta upp givaren? Skulle ju vara bra om man kan göra det när inte bilen går 😡

    #187986
    saabaero
    Deltagare

    Ohm-mätning eller liknande är nog svårt att göra.
    Egentligen har du kontinuerlig mätning i form av varvräknaren. Tappar den pulser kommer det att synas på varvräknaren.

    Prova även hur den beter sig på höga varv.
    En vevaxelgivare jag hade problem med funkade upp till ett visst varv där den ballade ur.

    För just vevaxelgivaren verkar det vara ganska vanligt att dom slutar funka när dom blir varma för att sedan funka nomalt när dom kallnat.

    Det är inte uteslutet att du har nått trubbel med jord/spänning till tändningsslutsteget så det är också nått att rota i. Har haft en 900 som uppträdde precis som din där det sannolikt var jordfel till tändmodulen.

    #186869
    dea
    Deltagare

    Idag så gav den upp igen, startade inte när vi kom hem heller. Ska kolla lite fler grejor på den idag, ska bara laga rundbalspressen innan.

    #184337
    dea
    Deltagare

    Kollat lite till på den, men när jag skulle det så startade den, mätte på vevaxelgivaren på denna samt en annan bil det var liknande värden på dom. Har lagt i ett löst stift så att jag snabbt kan kolla om det finns gnista när den strular igen.

    #184338
    saabaero
    Deltagare

    Visst är det härligt med elfel 🙄
    Tålamodsprövande felsökning när det blir på det viset …..

    #184339
    dea
    Deltagare

    Jovisst är det så. Men nu blir det att verkligen kolla om gnistan försvinner.

    #184341
    dea
    Deltagare

    Fär väl lägga in nån dålig bild på bilen med 🙂 batteriet började sina efter startförsöken innan idag så det är ju bäst att ladda det.

    #187896
    joh900
    Deltagare

    Ser ut som den skulle bli riktigt fin med en polering, rost verkar det inte finnas nån av. I alla fall inte synlig 🙂

    MVH

    #188070
    dea
    Deltagare

    Jodå den kan bli hyfsad iallafall, finns några fläckar med rost men inget allvarligt. Duger gott till vinterbil.

    #188079
    dea
    Deltagare

    Nu har den stannat igen 😈 , körde kanske 4 km sedan dog den, ingen gnista. Drog hem den, startade inte då heller. Började provbyta grejor från en annan bil, bytte tändmodul men ingen skillnad. Bytte spole och då var det gnista, satte tillbaks den gamla spolen funkade även med den så jag vet inte än vad som är det riktiga felet. Nu står den på gården på tomgång, med dom ursprungliga grejorna i. Hoppas den stannar igen :mrgreen: så man kan fortsätta felsökandet!

    Är det nån som vet om man behöver plocka bort remskivan för att byta vevaxelgivaren?
    Blev ingen bra bild på det men bättre än inget.

    #188111
    dea
    Deltagare

    Stannat idag igen, två gånger, bytte till annan tändspole men ingen skillnad. Börjar tröttna på den nu 😳 Får försöka få tid att åka till skroten för att plocka en vevaxelgivare, hittade en bild på sidan 6 http://www.jus.liitin.net/Manual_DI-konvertering.pdf hur den sitter. Så man får plocka bort remskivan och sedan borde det gå bra.

    #188112
    plankan
    Deltagare

    @dea wrote:

    Så man får plocka bort remskivan och sedan borde det gå bra.

    Yes,finns inte en chans att komma åt den annars.

    Ett sätt och lossa på den kan vara att låsa svänghjulet om man är 2 pers typ.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng