Motorbygge Sonett3 1700 motor

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Motorbygge Sonett3 1700 motor

• Författare

Hej,

Jag håller på att renovera, samt trimma en 1700 motor från 1974 till min Sonett.

Om ni har delar som ni tror att jag behöver så får ni gärna skicka meddelande.

De delar jag redan har är:

Toppar med större ventiler och hårdare fjädrar, kamaxel, lättare lyftare, Weber dubbelport.

september 6, 2026 kl. 17:55 #530933

Jag har dubbelportinsug, kan fila upp det vid behov, kan svarva upp mellanläggen till avgassystemet

Ska du få någon fart i en 1700 sonettmotor som har 8:1 i grundkomp. måste du byta kolvar eller plana blocket, planfräsa toppar löser inte problemet.

europasålda 1700 v4 har 9:1 i grundkomp, orginal toppackning ska tåla 10,5:1    Runt 10:1 funkar jättebra i måttligt trimmade motorer.

När kolvarna vänder jäms med blocket blir det ca 10:1 med orginaltoppar.

september 7, 2026 kl. 07:06 #530943

Hej,

Ok, jag har försökt leta nya kolvar till min motor men inte haft någon tur än. Just nu är mina toppar med större ventiler och hårdare fjädrar på en liten översyn då jag inte vet hur länge de legat oanvända. När de är klara, och jag vet vilken dimension på kolvar jag kan få tag på så är planen att lämna in blocket på översyn, och eventuellt borra upp det, sen balansera vevaxeln. Ett dubbbelports insug har jag precis fått hem, så det finns.

Planen är att få ca 90 -100hk, och trevlig att använda. Ingen banracer, utan bara roligare veteranbil.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.