Motorkuddar Saab 99 EMS/Turbo
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2024-10-08 17:30 av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Motorkuddar Saab 99 EMS/Turbo
Hej!
Håller med föregående talare. Har lagt in i förslag till nytillverkning. V4 motorkuddar är snarlika men förmodligen lägre styvhet. 99-an har större effekt (95-145 hk) och motorupphängningen behöver stå emot mer vridmoment (speciellt turbo). Har Googlat runt och har läst att folk modifierar (skär bort styrstift) på Volvo 142 motorkuddar. Dessa säges dock vara för mjuka till 99an. Någon har sagt att kuddarna till Volvo 242 är styvare.
Jag har ju jobbat på TGAB (Trelleborgs Gummifabriks AB för 50 år sen -:) ) och bl a dimensionerat vibrationsisolatorer (motorkuddar). Jag har ännu inte rotat i standardsortimentkataloger. De cylindriska motorkuddarna i 99 kan inte bli enklare. I ändarna är två cirkulära stålplattor fastvulkade med centrerade bultar. Troligen kan man hitta en standard isolator som passar i dimension och styvhet.
Summa kardemumma: Det borde vara en lätt match för SSK att skaka fram passande motorkuddar till V4 och 99an.
Gummi åldras med tiden och blir styvt och skört. Det som händer först (innan det spricker) är att motorvibrationer överförs till karossen och åkkomforten minskar. Detta märks främst vid vissa varvtal som ligger nära en resonans för massa-fjädersystemet. Passiva vibrationsisolatorer i gummi har mycket liten dämpning.
Bästa Hösthälsningar
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem