Motorn blir inte varm och ger skumma ljud

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Motorn blir inte varm och ger skumma ljud

  • Detta ämne är tomt.
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #467981

    Har nyligen börjat åka TT mer än bara in och ut ur garaget. Motorn är hopsatt av väl valda delar från tre olika långnos -65.
    Har tempmätare med kapillärrör som jag kokat på spisen och sett fungera. Ny termostat från Saabklubben, 83-graders 732493. Under de första provkörningarna fick jag upp viss värme i motorn, så pass att tempmätaren började vandra upp i ”normal-området”. När jag sedan börjat köra bilen mer ordentligt har det blivit allt svårare att få upp värmen, vilket visar sig på mätaren såväl som kupévärmen. Efter senaste körningen på 2×5 mil var det ganska kallt i bilen och vid framkomsten kunde jag lägga handen på topplocket utan att bränna mig. Jag uppskattade yttemperaturen till ca 55 grader.

    Min teori var att termostaten efter bara några få timmar gått sönder och fastnat i allt mer öppet läge. Idag plockade jag ur den och såg att den var stängd. Har nu värmt termostaten tillsammans med en mekaniskt lik termostat från Volvo B18/B20 som är märkt ”82C”. Saabklubbens 83-graders termostat börjar öppna vid 75-78 grader och är vidöppen när volvotermostaten börjar öppna vid ca 85. När vattnet i kastrullen svalnar stänger termostaterna mjukt och fint igen, volvotermostaten först, följd av saabtermostaten, och följer samma temperaturer som då de öppnar. Verkar alltså inte vara något fel på funktionen, och även om 75 grader känns lågt tycker jag det borde svida ordentligt i fingrarna om topplocket höll den temperaturen.

    Det finns en liten bypass-kanal i termostathuset, men håldiametern är bara ca 5mm så det borde inte förklara varför motorn går så kallt. Sist jag var ute och körde tryckte jag ner en kasse framför kylaren och blockerade den till hälften, och då fick jag aningen bättre kupévärme, men mätarnålen stod ändå väldigt långt till vänster. Skumt, det ska väl vara förbaskat bra värme i dessa bilar? Ska nu testa att stoppa i volvotermostaten och se vad som händer…

    —-

    Detta är min första Saab TT så jag har ingen rutin på hur de ska låta när de mår bra. Tycker motorn låter friskt, men att det finns ett ljud som jag misstänker kommer från fördelaren och som kanske är helt normalt. Eller så kommer min fördelarväxel explodera när som helst, vem vet? 😀 När jag varvar upp motorn låter den hur friskt och jämnt som helst, men när den sedan sjunker ner i varv igen hörs slumpvis svaga knackningar från motorns inre några gånger. Har fått ”tipset” att det kan vara kolvringar som glappar axiellt, men jag tycker de i så fall borde ge ett mer ”ljust” tickande och framför allt rytmiskt jämnare ljud. Det jag hör är mer som ”blubbet” man kan höra i avgassystem när en motor släpper av, men att det i mitt fall hörs från motorblocket som ett svagt kluckande. Kanske är ett helt normalt ljud..? Skulle vilja låna ett rutinerat öra av någon i trakterna kring Täby, Norrtälje, Märsta, Uppsala. Om inte motorn exploderar iinnan blir det förmodligen en längre åktur för registreringsbesiktning i Uppsala i början av nästa vecka. (16-18/3)

    #467982

    VHB för 1965-67 säger att termostaten öppnar vid 82-92 grader, och den 82-graders jag köpte från Saabklubben öppnar som sagt redan vid 75-78 grader. Volvo B18-termostaten jag testade tycks passa bättre mot VHB:s uppgifter, så det händer förhoppningsvis inget katastrofalt med den i motorn, men jag är ändå förbryllad eftersom 75-78 grader inte är så radikalt mycket lägre, och motorn ändå går kallt.

    #468368

    Fick låna ett specialistöra igår och utlåtandet var att min motor låter fullt frisk. De skumma kluckande ljuden när motorn varvar ner är normala. Övriga rassel och tickljus är även de fullt normala för en frisk motor, så det kanske kan bli många mil med tvåtakt för mig i år. 🙂
    Motorvärmen blev aningen bättre med volvotermostaten, men för att få upp kupévärme och locka in tempmätaren i gröna zonen krävdes blockering av mer än 3/4 av kylarens yta. (jag har V4-kylare)

    Känns som att denna tråd är överspelad nu. 🙂

    #468928
    lars-eric 96
    Deltagare

    Hej John
    Jag har samma problem som du när yttertempen bara är några grader över noll. Normalt ska det sitta en kylargardin framför
    kylet. Jag får också sätta en pappskiva för halva kylet då jag saknar gardinen och eftersom du har ett större kyl så förstorar du
    nog effekten på kylningen. Glömde säga att jag har en långnos.

    Mvh Lars-Eric

    #469057

    Jag trodde inte kylargardinen ärvdes av långnosarna. Jag kör fortfarande omkring med mindre än 1(3 av min V4-kylare blottad för fartvinden, och behöver tack vare vårvädret inte heller mycket kupévärme, ändå tar det lååång tid att få upp tempmätaren till gröna området. Jag begriper inte varför det är så här när kylartermostaten är från en Volvo B20 som inte hade några som helst problem att reglera temperaturen jämnt och fint oavsett årstid. Gissar det lilla bypass-hålet i termostathuset ger mer cirkulation genom kylaren än man kanske tror. Hmm… De flesta motorer jag tror mig ha koll på brukar ju ha en intern cirkulation via T-rör från termostaten tillbaka till cylindrarna när termostaten är kall, medan Saab TT släpper detta lilla läckflöde genom kylaren.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.