Motorn gick som en påse s**t

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Motorn gick som en påse s**t

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-02-24 08:31.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15620

    christopher h.
    Deltagare

    Var ute och ”finåkte” med min gröna 95:a idag. Årsmodell -78. Bilen har tidigare varit lite lynnig innan rätt arbetstemperatur har uppnåtts, det verkar som om automatchoken slår ifrån för tidigt. Det är ett mindre problem tycker jag eftersom snabbt blir varm nog att bibehålla sin tomgång utan choke.

    Idag var jag på en rundresa i länet på ca. 10 mil. Under denna tiden uppstod ett fel som liknar ovan nämnda. Vid start från stillastående eller vid gaspådrag med för hög växel i lade motorn av helt. Jag fick rusa motorn för att få bilen att rulla. Även en ryckig gång vid gaspådrag märktes. Detta fel dök upp efter att jag kört någon mil och låg kvar fram till den sista milen som kördes. Mycket mystiskt, någon som har en tanke om vad som är fel?

    Jag har nu när jag har grunnat på problemet kommit fram till en förklaring, jag hade dåligt med soppa i bilen och fick tanka efter ca. 8 mil. Direkt efter tankningen gick den fortfarande dåligt men bättrade snabbt påsig, när jag körde in den i garaget puttrade den riktigt bra. Kan det vara så att det är en massa kondensvatten och skit i tanken som följt med och gett driftsstörningarna, eller har ni andra förslag?

    Mvh
    Christopher

    #103511

    stefan w
    Deltagare

    Hej! Hade du lite soppa i tanken och om bilen stått en tid eller körts in och ut i varmgarage så kan det mycket väl vara kondensvatten, sen när du tankade så hjälpte spriten i bensinen upp det hela. Byt bränslefilter också. Om möjligt om du inte redan har det så sätt filtret före pumpen, så har jag gjort och det fungerar finfint.

    Jag har sen barnsben alltid hört att när soppan tar slut så kommer skiten med. Varför blir det så tro? Den skit som finns i tanken borde väl kunna följa med precis när som helst och inte bara just när soppan tar slut. Vattnet bör ligga i botten vare sig tanken är full eller tom. Det enda jag kan tänka mig som förklarar det är att nästan tom tank skvalpar mer än halvfull eller full, och rör upp det som kan ligga på botten så det därför följer med in i bränslesystemet.

    Detta har troligen inte med just ditt problem att göra men jag antar att du har tvåports-solex, när min uppfört sig som du beskrivit så brukar jag skruva ur tomgångs luftmunstycket och mycket försiktigt blåsa med tryckluft in i förgasaren. Den är svår att starta direkt efter men sen brukar den gå riktigt skapligt. Det brukar vara bättre att rengöra förgasaren men som nödhjälp så duger det, för mig är det ett halvår sen sist problemet fanns så med tur så kan det stå sig ett tag.

    #103515

    christopher h.
    Deltagare

    Tack för tipset! Mycket riktigt sitter en tvåports-solex i bilen. Hur kommer jag lättast åt tomgångsmunstycket för att rengöra där? Jag är novis på att skruva på förgasare och har inte arbetat med den tidigare av rädsla att försämra snarare än förbättra inställningarna. Det enda jag gjort med förgasaren är att justera tomgången med tomgångsskruven.

    /Christopher

    #103584

    marcus johnson
    Deltagare

    Jag har haft samma symtom (på samma förgasare) vid kallt eller fuktigt väderlag,
    med k-sprit (ca minst 1%) och byte av stift blev det bättre jag gick ifrån NGK bp7es till bp6es.

    Om du vill skruva förgasaren rengör inte kågfart/tomgångs munstycket, byt till ett större till (minst)45 eller 50, (bilen brar iaf. inte mer bensin)
    //marcus

    #103609

    stefan w
    Deltagare
    Christopher H. wrote:
    Hur kommer jag lättast åt tomgångsmunstycket för att rengöra där? Jag är novis på att skruva på förgasare och har inte arbetat med den tidigare av rädsla att försämra snarare än förbättra inställningarna.

    Ta av luftburken, på samma sida som tomgångsskruven så ser du längst upp på förgasaren, strax under delningen mot locket, ett munstycke. Skruva ur och blås rent munstycket, blås sen mycket försiktigt där det satt men ha inte blåsmunstycket tätt emot utan luft skall kunna smita imellan annars blir det för hårt. Detta löser nog problemet för stunden tills du kan rengöra förgasaren riktigt om det nu inte var is/vatten som var problemet.

    Var inte rädd att testa skruva på tomgången+blandningen, du hör när motorn påverkas till det sämre eller bättre. Skruva lite i taget 1/8 dels varv eller så och vänta lite o.s.v. Kommer du aldeles fel så skruva in blandningsskruven i botten (mycket försiktigt) och börja om. Jag är ingen förgasarexpert eller expert på nåt annat heller men du kommer snabbt på hur det fungerar.

    Kanske nån vänlig själ kan lägga in en bild på förgasaren och visa munstyckena, det finns nog nån bättre metod än min men det har fungerat hittills.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng