Motorn smårycker eller knycker

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Motorn smårycker eller knycker

  • Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #461428
    sader
    Deltagare

    Jag irriterar mig på att min 62/63:a inte går jämt vid jämn körning, men vid acceleration går den som ett spjut. Jag vill gärna ha tips på åtgärd.
    Jag har hitintills bytt stift, tändkablar, tändhattar, brytare, kondensator, gummipackningen på fördelararmen, packboxen på vevaxeln, nya förgasarpackningar, insugningsrörspackning och luftrenarinsats.
    Jg har kollat balansvikterna via vakumdosan, provat olika munstycksstorlekar, läckagetestat med att spraya startgas vid insug, justerat luftskruven, finjusterat brytarspetsar och tändning, kollat tändspolen och främre motorfästena.
    Det har inte hjälpt! Som ren panikåtgärd har jag nu monterat ett motorstag till, som jag satt mellan bakre fläktfästet och skärmen. Motorn är nu stagad från två håll och det hjälper upp en del, men åtgärden har ju inte löst det jag vill uppnå. Jag hade en 62/63:a som ung och har inget minne av att den betedde sig så här. Eller……har minnet blivit dåligt och jag blivit för petig?

    #461430
    2mCarlsson
    Deltagare

    Hej, du verkar ha koll på det mesta men du nämner inte flotörnivån. Kan den vara fel så att motorn får för mager blandning vid jämn körning? Bara en tanke men den kan vara fel.

    Skärmavbild-2019-07-21-kl.-09.44.48

    Bilagor:
    #461601
    Ralf Hägg
    Deltagare

    Hej ! Läste om 62/63 an som hackar. Kunde varit jag som skrev- har haft samma problem en längre tid. Jag har vidtagit samma åtgärder , utom det extra staget. Jag har funderat på flottörhusnivån ,förstod inte varför den skulle ha ändrat sig och inte hittat ett mått. När jag såg svaret från 2m Carlsson tog jag loss locket på förgasaren och mätte med skjutmått. Resultat 16 mm ! Alltså var nivån för hög. Tog en kopparbricka i sortimentlådan och monterade på gängan till nålventilen. På så vis kommer nålventilen längre ner i förgasaren och stänger tidigare. Provmätning visar 21 mm !
    Testkör och märker en stor skillnad -bilen går jämnare och rycker inte ! Orsaken till alltihop tror jag är att jag bytt packningen som ligger under locket . Den är tjockare än den gamla som jag bytte ut pga att den var i dåligt skick. Jag upptäckte det när jag bytte nålventil pga att den läckte och det rann bensin på utsidan av förgasaren.
    Kan det vara så att Du har samma problem ? Mät och prova ! Hoppas det funkar för dej med !
    Nu kanske det går att göra fler finjusteringar !

    #469520
    sader
    Deltagare

    Tack för tipset. Nu beter sig motorn mycket bättre. Lite finlir med luftskruven kvar.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.