Motorolja

Forum Modellspecifika forum OG900 Motorolja

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-22 20:41.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22988

    jolin
    Deltagare

    Lämnade bort bilen, 900 S – 90, på service.. när jag hämtade ut bilen hade de hällt i olja med viskositet 0W – 30.

    Så lättflytande olja får man inte ha i bilen enligt de gamla specifikationerna (5W om det är stadigvarande kyla). Verkstaden påstod att det det inte var några problem. Och visst, oljorna har andra egenskaper idag än när föreskrifterna specades.

    Motorn gick mycket lätt och fint, men det blir ju inte så kul om den skär ihop på långkörning…

    Vad tror motorexperterna här? Jag har ju också svårt att tro att den gamla 16-ventilarsnurran skulle vara känsligare än moderna motorer.. men även material till exempelvis lager har ju utvecklats på tjugo år…

    #163940

    soulmannen
    Deltagare

    ja jag hade aldrig hällt en 0W olja i mina 9000 bilar, minst 10W

    #163945

    William
    Deltagare

    jag hade inte varit det minsta orolig.

    men annars är ju dagens ”standardolja”, dvs 5w-40 syntet, ett bra val om man har en turbobil. OK kallstartsegenskaper och ofta bra pris.

    #163951

    saab bilmuseum
    Deltagare
    soulmannen wrote:
    ja jag hade aldrig hällt en 0W olja i mina 9000 bilar, minst 10W

    Varför det?

    Med Vänlig Hälsning
    Peter Bäckström
    Saab Car Museum

    #163954

    stefan
    Deltagare

    finns ingen motorolja som gör att en motor skär ihop…………val av viskositeter har mer att göra med hur motorn är designad från början och moderna motorer går med mindre spel och behöver blaskigare oljor. En äldre sliten motor kan naturligtvis drabbas av slammer eller kanske att den drar mer olja men det märks säkert. Är den tyst och nivån är stadig så skadar det inte att ha en dylik olja.

    #163958

    soulmannen
    Deltagare

    för att jag tycker att den är alldeldes för finflytande för en bil som har rullat gansak många mil.
    pratar man med dom på oljecentralen så rekommenderar dom minst 10W olja i en lite äldre bil.
    Sj så kör jag alla mina bilar både turbo bilar och v4orna på Turbo Diesel olja 🙂 har aldrig haft så rena motorer sen jag började med det, och det ger en märkbar effekt på bränsleförbrukningen efter andra bytet.

    #163973

    jolin
    Deltagare

    Tack för synpunkterna! Det där med att skära ihop, jag hade tankarna på att oljan skulle försvinna lättare från slitytorna och därmed ge en för tunn oljefilm.
    Men jag känner mig lugnad. Något slammer hörs inte, den går riktigt tyst och fint trots 32 tusen mil på mätaren.

    #163988

    William
    Deltagare

    den är ju inte egentligen tunnare när oljan är varm, den vesentliga skillnaden är ju när den är kall i det här fallet. det är inte lika jävligt för turbon och motorn när du startar i -15 grader liksom.

    motorn slits ju mest när den är kall och de flestas motorvärmare värmer kylvattnet och inte oljan, så oljevalet är ju inte helt oviktigt… 🙂

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng