Motorolja i v4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Motorolja i v4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Motorolja i v4

  • Författare
    Inlägg
    • maj 8, 2013 at 20:08 #7511

      Har rivit 2st v4-motorer som inte gått så mycket.Cylindrar ventiler ram o vevlager är som nya,men…balansaxellagren i båda är helt slut och kamlagren i en har krackelerat i ytan och faller bort i bitar!Någon har sagt att oljebolagen slutat med zink i olja och att den ska skydda lagren i äldre motorer? Nu tror jag att tidigare ägare slarvat med både oljebyten och kvalite.Nu till min fråga, vad ska man hälla i sin gammelbil i fortsättningen, vilka oljor duger till våra pärlor för att slippa detta. Sonettlll

        maj 8, 2013 at 20:14 #55435

        Jag har blivit rekommenderad Castrol GTX 15w-50 mineralolja och tycker den funkar förträffligt i min V4. Tror egentligen inte dom är så kinkiga med oljekvaliteten då de sämsta moderna oljorna är miltals bättre än de på 60 och 70-talet. Regelbundna oljebyten är nog det viktigaste.

        //Peter

          maj 9, 2013 at 13:11 #53156

          Den här använder jag i min Sonett V4. Särskilt avsedd för äldre motorer.

          http://www.autokatalogen.se/afw/perstorp/view_article_info.do?articleIdNo=1026132&nodeIdNo=1288526

            maj 9, 2013 at 14:32 #55459

            Jag har kört min bruksbil, en v4 -68 i tre år på olja från ÖB, kostar 120 kronor för fyra liter mineral.
            Jag har mycket bra oljetryck och den är inte det minsta glapp i främre balansaxellagret.
            Melodin för att få v4-motorn att hålla heter oljebyte, jag har bytt ofta, ca 7 – 800 mil mellan oljebytena.

              maj 9, 2013 at 16:46 #55463

              Vad jag läst mig till är att det borttagna zinket kan orsaka problem med slitna kamaxlar i äldre motorer. Finns additiv att köpa, men har inte provat själv. Vet inte om det är nåt större problem i V4orna?

              tex efter snabbsökning
              http://www.ebay.com/itm/4-ZDDP-MAXX-ENGINE-OIL-ZDDP-ADDITIVE-ZINC-PHOSPHORUS-/280561055621?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4152bdf785&vxp=mtr

              I övrigt är det väl mer att det byts än vad det är för olja som är viktigt. Men är väl aldrig fel att hålla sig i närheten av de viskositeter instruktionsboken rekomenderar. Dvs 10W-30 eller 10W-40 sommartid å en 5W-20 olja vintertid. Lite förlegat med sommar och vinterolja när det idag finns de som funkar till båda, men ger iaf en fingervisning. 🙂

                maj 9, 2013 at 18:47 #55466

                Jag kanske oroar mig i onödan, även om kamlagren liknar det som hände en massa king cab vevstakslager för några år sedan. Altså byta olja som på den gamla goda tiden, var 500-de mil,tack för tippsen // Mats

                  maj 10, 2013 at 05:28 #53194

                  Jag har kört 1000 mil på BILTEMAs 5W/40-olja. Det är STATOIL som kokar den. (Bäst att skriva eftersom vissa förutsätter att samtliga BILTEMAs produkter är skräp.) Oljetrycket kommer direkt och lättstartat även i -30C och utan motorvärmare. Oljeförbrukningen ligger på 1 liter/150 mil p g a slitna ventiltätningar. Andra bilar jag ägt har körts 10 000 mil på nämnda olja utan problem. Med tanke på den starkare oljefilm en syntetolja har borde den vara snällare mot kamaxellagren än en mineralolja. Det finns en intressant länk på sporthoj.com rörande oljor.

                  Pelle

                  Pelle i Härnösand

                    maj 10, 2013 at 07:24 #55471

                    varför skulle lagren ta stryk av en syntetolja? Glidlager till kamaxlar och annat används väl än idag? Jänkarna gillar det fortfarande med stenålderskonstruktioner och de kör på väldigt blaskiga syntetoljor från fabrik så ………………

                    De flestas åsikter verkar inte direkt komma ifrån helrenoverade motorer med känd servicehistorik utan gamla lik som man provat en modern olja i och sen blev lite glapp och såklart var det då den moderna oljans fel 🙄

                      maj 10, 2013 at 08:40 #55473

                      5W-40 är ingen fara, de är i de flesta fall en högraffinerad mineralolja precis som tex 10W-30. “Texaco Havoline 5W-40” finns t.o.m. i tabellen över godkända oljor för V4an ur instruktionsboken :TY

                      Att de ändå heter helsyntetoljor har med amerikanerna att göra, de tyckte att de var “tillräckligt pillade på” för att få kallas syntetoljor i laglig mening.

                      En “äkta” syntetolja i bilsammanhang (oftast de av longlife typ som börjar på 0W-XX) är däremot gjorda på PAO oljor, som förvisso också är baserad på råolja i början, men så är man och pillar ihop längderna på polymerkedjorna för att få en olja som är ännu mer stabil och förutsägbar. Det är SÅNNA oljor som KAN torka ut tätningar i förtid där sådan olja inte är menad från början.

                      Dessa kan man ju kanske undvika i V4an. Har man däremot tex en 2006 9-5 så är 0W-30 eller 0W-40 det som gäller för de 4-cylindriga motorerna. De har dock inte lika trevlig prislapp som en standardolja som 5W-40, tur att http://www.mapodo.de finns i det fallet :race

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.