Motorras 9-3 TiD 2005

Forum / Modellspecifika forum / NG9-3 / Motorras 9-3 TiD 2005

Forum / Modellspecifika forum / NG9-3 / Motorras 9-3 TiD 2005

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 13, 2015 at 16:22 #380679

      Det verkar som kamremmen hoppat . . . !

      Har haft bilen sedan ny och med av auktoriserad verkstad fullstämplad servicebok tycker man ju att något sådant inte skulle behöva ske. (Kamremen och vattenpump har bytts en gång och det har även gjorts mellanservicar . . . och dieselvärmaren byttes ganska nyligen, – så jag räknar mig som trogen kund!) Men på verkstaden tycker man sig inte ha något ansvar utan meddelar bara kort att “kostnaden för reparation förmodligen kommer att överstiga marknadsvärdet”.

      Vad gör jag nu?

      Bita i det sura och hosta upp igen / Hitta någon skum verkstad / Sälja som reservdel på blocket / Skrota? / ????

        oktober 14, 2015 at 07:07 #380691

        En kamrem hopar inte utan orsak. Försök att inspektera transmissionen och se om du kan se något avvikande.
        Går alla axlar och lager lätt? Såg nyligen en kuggad rem som berodde på mosad mus. De kryper in på hösten
        när kylan kommer och motorn är varm.

        Sabbe

          oktober 14, 2015 at 12:31 #380696

          Hej Sabbe och tack för ditt svar.

          Jag har fått hem bilen och verkstaden lämnade en del nedplockat så jag kan se ner till kamremmen. Den är inte av men det ligger en del löst gummi där så något har säkert nypt, – men ingen mus! Jag är ingen bilmek och kan inte så mycket om detta men remen drar väl vattenpumpen och så finns det någon spännrulle eller så, – det är väl något av dessa som nypt? Verkstadschefen sa att när remmen går av eller hoppar på de här motorerna blir det stora skador. Delarna som behöver bytas skulle vara dyra och det skulle gå åt många dyra arbetstimmar om de skulle göra jobbet . . . fast jag tänker att det kanske går att hitta någon billigare verkstad?

            oktober 15, 2015 at 13:18 #380729

            Hur många mil har bilen gått sedan rembytet?
            Går det att se att vattenpumpen är bytt?
            Jag har för många år sedan tittat på ett remhaveri på en Fiat.
            Bilen var inlämnad på en mindre verkstad i Stockholm för rembyte men den havererade efter ett halvår.
            Verkstaden bytte aldrig rem men tog betalt för detta. Gick inte att reklamera då det var svårt att bevisa fusket.

            Sabbe

            Attachments:
              oktober 15, 2015 at 13:40 #380732

              En kollega till mig fick haveri på vattenpumpen på sin TID, varpå remmen slets av och den slog av några av vipparmarna (som tydligen aka vara designade att gå av i ett sånt här fall) han hittade en mindre verkstad som kunde hjälpa honom och det hamnade på 12-14000kr om jag inte minns fel. Trista pengar men mindre än bilens värde iaf…

                oktober 15, 2015 at 13:52 #380734

                Den har gått ca 7 000 mil och fem år sedan förra rembytet, – men jag vet inte hur man skulle kunna kolla att verstaden verkligen bytt allt som skulle bytas då. När man anlitar dyra märkesverkstäder antar man väl att man kan lita på de, – men säker är man ju aldrig. Bifogar en bild på hur det ser ut runt remmen.

                DSC_0234

                Attachments:
                  oktober 16, 2015 at 12:29 #380760

                  Svårt att se på den bilden men har det varit olje eller dieselläck då gummirester ser ut att ha klibbat ihop sig med smuts?
                  Kan axeltätningen på insprutningspumpen ha läck bränsle in i transmissionen?
                  Kolla att lagringar känns bra i stödrullarna och vattenpumpen.
                  Jag kan inte denna motorn men sitter vattenpumpen i toppen eller blocket?
                  Renault har en dieselmotor där vattenpumpen drivs med den släta baksidan av remmen.

                  Sabbe

                    oktober 16, 2015 at 12:47 #380761

                    Jag håller med, – det är trångt och mörkt och svårt att se. Undrar om motorn inte måste ut för att man skall kunna byta det där? Och jag är som sagt ingen bilmekaniker och vet inte var vattenpumpen sitter . . . men det skall visst vara en Fiatmotor i grunden.

                    Har löst den akuta krisen genom att köpa en annan begagnad bil och börjar undra om det är möjligt att sälja den här som den är till någon som kan fixa den och göra sig en hacka.

                      oktober 16, 2015 at 12:47 #380762

                      Jag håller med, – det är trångt och mörkt och svårt att se. Undrar om motorn inte måste ut för att man skall kunna byta det där? Och jag är som sagt ingen bilmekaniker och vet inte var vattenpumpen sitter . . . men det skall visst vara en Fiatmotor i grunden.

                      Har löst den akuta krisen genom att köpa en annan begagnad bil och börjar undra om det är möjligt att sälja den här som den är till någon som kan fixa den och göra sig en hacka.

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.