Motorrenovering eller inte?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Motorrenovering eller inte?

Detta ämne innehåller 6 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-03-16 00:02.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23657

    anderstt
    Deltagare

    Har plockat ut motorn ur min trubbnos 62:a för att komma åt att fixa till motorrummet.
    Bilen har stått 30 år men jag har haft igång motorn och den verkade funka bra.
    Tanken var att bara att måla upp motorn och stoppa i den igen. Men när de ändå är ute kanske man skulle pyssla om den lite mer.

    Vad tror ni om att hona cylindrarna, byta kolvringar, nållager och vevlager? Behöver man tätningar förutom packningssats och vad kan materialkostnaden landa på? Allt verkar inte finnas på webshopen så det blir att leta.

    Eller kör man alltid borrning till ÖD och slipning av vev?

    Finns det några svåra moment eller är det bara att ta bort toppen, vända på steken och lyfta upp vevaxeln med kolvar och allt?

    Tacksam för tips!

    #170128

    lars2t
    Deltagare

    Det du definitivt skall byta är tätningarna vid fördelardrivningen. Tre packboxar för ca 60 sek/st. O-ring, på främre lock och tätningen på fördelaren kostar något mer /st.
    Fettet med naturligtvis.

    Brytarspetsar, kondensator, fördelarlock och rotor. Tja, det som verkligen skall bytas är brytarspetsar. Annars låter du skicket styra. Går bilen dåligt när motorn blir varm så är det troligen kondensatorn.

    Tändkablar slits, men det kan vara så att de funkar för det du kommer att köra.

    Kolla radiellt och axiellt glapp i fördelaren. Smörj fördelaren i den lilla koppen på sidan. Rinner oljan undan snabbt så är den nog sliten, prova med en tjockare olja.
    Är fördelaren för glapp så kommer du att få problem med tändinställningen.

    Låt skicket på loppen styra om de måste honas eller borras. Kan du leva med lite kolvljud (om det nu finns) så kör vidare med det du har. Jag har plågat en trimmad motor sedan -97 utan att det har hänt något, (repiga lopp och kolvljud)

    Vevaxeln. Generellt skulle jag säga att det är vettigt att renovera den. Men jag vet inte hur mycket du kommer att köra. Men jag hade låtit renovera den. Lagren är kullager och de sitter i veven. Nållager till kolvbulten kan du troligen återanvända.

    Väljer du att köpa topplockspackningen i koppar från klubben så har du en packning du kan återanvända efter glödgning. Kom ihåg blått silikon vid montering bara…

    Tre saker:

    1. Lär dig att ställa in tändningen och se till att fördelaren är i gott skick.
    2. Kör med en renoverad vev eller en som du litar på.
    3. Nya tätningar fram i motorn.

    Har du de tre så har du minskat rasrisken kraftigt.

    Munstycken och att förgasaren mår bra är ju också en förutsättning men ska du köra standard så bör det fungera med det som sitter i.
    Dra åt skruvarna som fäster förgasaren med spjällhuset och insugningsröret, använd gänglåsning.

    Mycket nöje!

    Lars

    #170129

    ingvar k
    Deltagare

    Att ta isär och renovera en motor som stått i 30 år är alltid bra, men räkna med att det kostar en slant, plus att vissa delar kan vara svåra att få tag i. Renovering av vevaxel måste du lämna bort till specialist. Motorns skick beror ju även på om den varit indränkt i olja, hela tiden, om inte så finns risk att tex vevaxel och lager tagit skada.

    Om motorn inte har några onormala ljud (tex kraftigt skrammel, slammer) och du tänker köra under sommaren så skulle jag nog chansa och köra, skaffa en motor till, som kan renoveras vid lite senare.

    Ev först ta isär dagens motor, för att se hur den ser ut invändigt, lossa på fastbrända kolvringar mm.

    Eftersom det är en 2T motor så kanske det krävs en vevaxelrenovering, ganska omfattande och kostsam eftersom axeln måste demonteras för att byta ram -och vevlager (krävs specialutrustning och kunskap), nållagren till kolvtappar måste passas in. etc. Borrning av cylindrar behövs ju inte alltid, det beror ju på hur pass mycket cylindrarna är slitna och att de inte har några andra skador.

    I princip så tar du isär motorn som du själv beskriver, det knepiga kommer efter isärtagningen.

    Om du inte redan har, börja med att skaffa en verkstadshandbok, finns på CD genom klubben

    #170542

    ken
    Deltagare

    En mycket fin tråd det här. Jag är i precis samma situation men på en V4 och har en liten följdfråga. Många tipsar om att man ska byta packningar som ett enkelt knep att få motorn att gå bättre. Är det något man enkelt kan göra själv utan ”specialutrustning och kunskap” eller bör även det lämnas till specialist?

    #170545

    rallysaaben
    Deltagare
    Ken wrote:
    En mycket fin tråd det här. Jag är i precis samma situation men på en V4 och har en liten följdfråga. Många tipsar om att man ska byta packningar som ett enkelt knep att få motorn att gå bättre. Är det något man enkelt kan göra själv utan ”specialutrustning och kunskap” eller bör även det lämnas till specialist?

    Jag skulle nog först ta reda på varför motorn går dåligt, sen åtgärda just det felet, jag har en känsla av att de som tror att motorn går bättre bara för att man byter alla packningar inte vet så mycket om motorer.

    Men som svar på din fråga om man kan göra det själv så är svaret: absolut, bara du skaffar dig en verkstadshandbok först, du behöver egentligen inga specialverktyg heller, du kommer långt med en hylsnyckelsats, ett set med blocknycklar, en momentnyckel, bladmått, dvs det du normalt har i verktygslådan.

    Och nästan det viktigaste för att lyckas: stressa inte vid ihopmonteringen!

    #170561

    dan mattsson
    Deltagare

    Sammanfattning av skrivet inlägg: O-ringarna i huset till fördelardrivningen på en 2t funkar som vevhustätning till den främre cylindern.

    #170571

    ken
    Deltagare

    Tack och bock.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng