Motståndskabel vs Gammal hederlig m kopparkärna

Forum Övrigt SSR Motståndskabel vs Gammal hederlig m kopparkärna

  • Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2008-08-19 16:55 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18470
    stefan w
    Deltagare

    Min 2T lägger liksom av över 5000 varv. Nu kom jag på att jag köpte nya tändkablar till den. Det kanske har med det att göra, i kombination med svart Bosch spole. (misstänkt lik V4ans)

    Visst, jag har snålat på fel ställen men man vill ju prova innan man gör nåt.

    Vad har ni för erfarenheter av detta som är av stor vikt för motorgången?

    :thanks:

    #125717
    stefan
    Deltagare

    det skulle förvåna mig väldeliga om moderna resistorkablar skulle spela in. Många tror att dessa sänker tändspänningen men det är inte riktigt sant. Moderna tändsystem kräver resistorkablar av den anledningen att de dämpar de spikar och störningar som annars blir och utan resistorn skulle vilket tändslutsteg som helst kunna gå sönder.
    På ett vanligt brytasystem ger de alltså inga direkta vinster förutom radioavstörningen då men ej heller några nackdelar.
    Har du inte brytarlöst så skulle jag nog titta på brytaren först och främst och kanske prova att spänna fjädern lite och se om det bara kanske är brytaren som börjar flyta och ger en ofrivillig varvtalsregelering………..

    #125758
    2takt_nicke
    Deltagare

    i´ve got en annan idé! när motorn en gång tillverkades valde tillverkarna att sätta motorns max effekt vid 4200(?) och alla kanaler lär vara avstämt till de varvtalet, du har höjt durationerna på insg och avgs vilket du bara flyttar max effekten med och dina överströmmare har kanske för låga durationer för att flöda i harmoni med insug och avgs….

    alltså typ, avgas och insug höjer upp varvtalet med överströmmarna hänger nog inte med…

    #125759
    Dicst
    Deltagare

    Intressant vinkling det där Nicke, men jag tror nog att det främst är ”tändningsfladder” som ställer till det för Stefan. 5000 rpm är ett typiskt varvtal för när det börjar ge sig.
    Stefan; du får ta en titt i ”kompendiet” igen, så kan vi hörs.

    #125764
    stefan w
    Deltagare

    Appropå avgas insug spol- portar så har jag i praktiken ökat tiden mellan avgasportens och spolportens öppnande, som en direkt följd av detta så har samma hänt mellan spolportens stängning och avgasportens stängning. Precis det som jag var ute efter.
    Det jag kanske skulle behöva, som jag inte hunnit än, göra är en pipa som är beräknad efter detta, eller kanske hellre ett grenrör med lika långa kanaler, återigen, jag upphör aldrig att tjata om detta.

    Jag kanske misstar mig nu men saabs trimanvisningar var väl inte framtagna med nån speciell avstämning på avgassidan, med dagens mått mätt. Därför kan man chansa och inte fila allt efter manus. Ofilat kan filas, tvärtom är svårare.

    Sen är det väl så att all trimning flyttar effekten uppåt i registret och med mer eller mindre bibehållen effekt i låg och mellanregistret. Jag har tycker jag själv fint register och kör obehindrat 50 kmh på fyran med v4-låda, antagligen får jag sota för detta genom att inte få de där sista hästkrafterna men bra register ger också snabb, ja kanske till ock med snabbare bil.

    Så sant Dick, jag ska kolla där :deal:. Det kan kanske till ock med vara så att jag skulle behöva mer förtändning, min fladdrande tändpunkt ligger idag mellan 17-20 grader, oplanad topp och ca 8 kg kompressionstryck vid varm motor. Jag ska riva fördelarlocket och kolla lite på rotorn och modifiera den lite.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng