Mystisk kondensator

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Mystisk kondensator

Detta ämne innehåller 8 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-07-15 10:23.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12878

    mats a
    Deltagare

    Jag håller på att ställa tändningen i kortnosen mha testlampa. Hur jag vrider får jag inget resultat. Jag funderar och så slår det mig att kondensatorn har endast en kabel till brytarkontakten, men ingen kabel till tändspolen. Hur kan det då bildas en krets? Jag tar en V4-kond som ansluts både till fördelare och till tändspole och si! kontakt med en gång. Men hur i allsin dagar har jag kunnat köra med den där enkabelkonden i tre år nu? Vad jag minns är det samma som till Amazon.

    I kopplingsschemat finns ju två kablar från tändspolen, en vit (118) till tändlåset och en svart (7) till konden – och den svarta går ju från tändspolen – men hur ansluts den till fördelaren? En sådan svart kabel har jag inte haft mig veterligen…

    Kan du skicka lite ljus över det här mysteriet?

    #87878

    johan josefsson
    Deltagare

    Den svarta från tändspolen kommer i samma kabelhärva som dom 3 kablarna till generatorn. Den brukar anslutas till ett flatstift på fördelaren. Ut och leta nu!

    Om du inte hittar nån kabel så är det bara att dra en separat från ”-” på spolen till fördelaren.

    #87879

    enor
    Deltagare

    Kondensatorn har en kabelanslutning till brytarspetsen, den andra anslutningen utgörs av dess metallhölje (som alltså är förbundet med jord i och med att den sitter fast med ett clips i själva fördelaren). Kondensatorn SKA inte ligga i krets mellan spole och brytarspets, tvärtom – den ligger som avkopplingskondensator mot jord!

    Tändspolen har 2 kablar förutom den tjocka tändkabeln – den svarta som går in i härvan och kommer upp i fördelaren (kopplad till brytarspetsen), och den andra är en armerad sak som sitter ihop med tändningslåset – det är därför spolen sitter på torpedväggen.

    #87880

    mats a
    Deltagare

    Öh, näeh, eftersom det här är en -64 och jag har tändspolen på innerskärmen. Jag har en gång skurit ned en (utrostad) -61 och där hade jag en del snärj med tändspolen som satt ihop med tändlåset.

    Johan, du räddade dagen. Den som söker han finner men han måste veta vad han letar efter. Jag satt där framför bilen och funderade varför kondensatorns fästskruv i brytaren dessutom hade ett flatstift.

    Och tackåtack, Enor, eftersom du gett mig en ledtråd till lösning på problemet varför en provlampa numera lyser konstant oavsett hur jag vrider fördelaren. Kondensatorn är inte fastmonterad i fördelarhuset. Då ordnar vi det.

    Jag tänker mig fördelarns arbete så här: Driven av motorn vrider sig rotoraxeln. När en av dess nockar tvingar isär brytarens kontakter uppstår en liten ljusbåge, en gnista. Denna lilla elektriska puls går via konden till tändspolen där den utlöser en sjuhelsikes stöt som går tillbaka genom tändkabeln och via rotorn går till rätt tändstift. Har jag förstått det där rätt?

    Avkopplingskompensator? Är det kökssoffan kallas när hängmattan gått sönder?

    #87881

    enor
    Deltagare

    Jag tänker mig fördelarns arbete så här: Driven av motorn vrider sig rotoraxeln. När en av dess nockar tvingar isär brytarens kontakter uppstår en liten ljusbåge, en gnista. Denna lilla elektriska puls går via konden till tändspolen där den utlöser en sjuhelsikes stöt som går tillbaka genom tändkabeln och via rotorn går till rätt tändstift. Har jag förstått det där rätt?

    Njae. Nej. En tändspole har den egenskapen att den ”ogillar förändring”. Den vill till varje pris försöka behålla samma lagrade spänning, eller laddning om man så vill. Man lägger konstant 12 volt över den via kablarna. När brytaren sedan öppnar sjunker ju denna spänning plötsligt till noll, vilket spolen inte vill vara med om utan alstrar (eller, ”inducerar” är den korrekta termen) en spänning som teoretiskt sett allra helst skulle bli oändligt hög (för att motverka fallet till noll) men några tusen volt blir det i praktiken. Det är denna höga spänning som sedan går tillbaks i den tjocka ledningen från spolen och vidare till tändstiften.

    Den lilla gnistan mellan brytarspetsarna är en oönskad bieffekt – och kondensatorns uppgift (nåja, en av kondensatorns uppgifter) är att avleda spänning – eller ”koppla av” en del av spänningen – från brytarspetsarna så att så liten gnista som möjligt uppstår, bland annat för att förlänga livslängden på brytarspetsarna.

    Obs, igen, att ingen ström går VIA kondensatorn i något läge! Tvärtom ska kondensatorn kopplas som ett ”sidospår” – en alternativ väg för strömmen att ta, om man så vill.

    Detta är förenklade förklaringar av en egentligen mer komplex helhet, men jag hoppas att det är begripligt.

    #87882

    mats a
    Deltagare

    Absolut, tack så mycket! Mycket begripligt beskrivet. Ordet ”induktionsspole” flyter upp som en gasbubbla i det mörjiga träskvatten där mina naturvetenskapliga kunskaper från gymnasiet ligger i dyn.

    Men jag har fortfarande ett problem: testlampan lyser fortfarande ”hela tiden” när jag vrider fördelaren. Motorn får nu bensin, vilket ju var den ursprungliga orsaken till att jag började rota under huven. Men motorn vägrar helt att starta och eftersom startgasgodis inte lockar så måste ju motorn sakna gnista vid rätt tillfälle, eftersom jag kollat med strob att gnista ges. Med risk att tära på ditt tålamod så upprepar jag exakt hur jag gått tillväga. Kanske kan du se var misstaget gjorts, eller om felet ska sökas annorstädes:

    Vevaxelns remhjul är taget från en annan motor. När jag pressade på det överensstämde inte inställningsmärket på hjulet med kilspåret. Men någon har någon gång målat halva hjulet vitt och när 2:ans cylinder står i topp är den vita halvan längs ned – en tanke med det?

    Jag vrider motorn till 2:an är i topp. Rotorns märke pekar då rakt mot 2:an och överensstämmer med fördelarens märke. Jag ansluter en testlampa och vrider fördelaren moturs så att nocken skiljer brytarkontakterna åt. Då tänds lampan. Men när jag vrider fördelaren tillbaka slocknar inte lampan utan lyser hur mycket jag än vrider fördelaren fram och åter. Men jag väljer att låsa fördelaren i det läge precis då lampan tänds.

    Jag ser till att den tändkabel som går till 2:an är just i sådant läge att den skulle få en gnista av rotorn. Därefter följer medurs 3:an och 1:an.

    Förresten, den där klamman som man sätter runt tändkabeln, hur fungerar den? Att det är viktigt hur man vänder den, har det med elektromagnetism att göra, att klamman är en magnet runt en kärna, öh, nä, det är för mörkt i dyn…

    #87883

    enor
    Deltagare

    Klämma runt tändkabeln? Vad är det för slags provlampa du använder dej av??

    Det låter lite som att du har en stroboskoplampa, men försöker använda den som om den vore en vanlig enkel provlampa? När man justerar tändläge med den metod som du försöker utföra, ska man använda sig av en vanlig, enkel 12 volts glödlampa… eller varför inte en voltmätare, som man kopplar med ena benet till plus, och andra benet till brytarkontakten. Eftersom du har en tändspole utan armerad kabel så kan du helt enkelt koppla in din lampa eller ditt mätinstrument på de 2 anslutningarna på tändspolen. Och, när brytaren öppnar ska lampan förstås SLOCKNA, inte tändas!

    #87884

    mats a
    Deltagare

    Uah, jag gjorde det igen! När ett barn är tre-fyra år brukar man säga att då försvinner uppfattningen att alla kan läsa ens tankar och ens vilja och känslor är tydliga för alla andra. Jag har ännu inte lämnat det stadiet.

    Först använde jag en provlampa. Sedan när jag anser att jag funnit en grov inställningspunkt ansluter jag ett stroboskop. Men eftersom min tjuvstartsanordning (en startknapp, två kablar till vardera en krokodilklämma) hade för klena kablar så fungerade det inte att köra runt motorn och ställa tändningen med stroben utan att sitta bakom ratten.

    ”Och, när brytaren öppnar ska lampan förstås SLOCKNA, inte tändas!” Jaha du, det är självklart. Det låter logiskt och förklarar det jag beskriver ovan. Men VHB då: Kap 15, sida 6:14 ”Tändinställning med provlampa”, punkt 6: ”Genom att vrida fördelarhuset en aning uppsökes det ställe där provlampan tändes…”

    Men fortsätt att skriva, jag lär mig massor här – och kanske någon mer…

    #87885

    hans s.
    Deltagare

    En provlampa är som ett järnspett, den är ett bra verktyg som kan användas på många sätt till olika saker.
    I detta fallet finns det två vanliga sätt att koppla testlampan:
    1, mellan polerna på tändspolen, i detta fallet slocknar lampan när brytarna öppnar(vid tändtidpunkten)
    2, mellan minuspolen på tändspolen(där tråden till brytarna ansluts) och jord(motorblock, kaross etc), i detta fallet tänds lampan när brytarna öppnar
    Båda dessa metoder kräver att tändningen är påslagen, om man inte kan slå på tändningen tex när motorn är urtagen eller annat kan man koppla ena polen på ett batteri till motorn och andra till en provlampa, fria ändan på provlampan ansluts till anslutningen på fördelaren eller kabeln från fördelaren beroende på hur det ser ut på aktuell fördelare. Nu kommer lampan att slockna när brytarna öppnar och tändtidpunkten uppnås.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng