- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2009-07-05 20:27 av .
- FörfattareInlägg
- 12 juni, 2009 kl. 00:45 #20268
superhedqvist
DeltagareHejsan
Jag tittade igenom tidningen och fick se en bild på sidan 23 på:
”en kraftigt ombyggd och snabb Saab 93 med V 4:a motor”
Detta var i Zackrissons V4 Racing repotaget.Jag tycker att bilen ser riktigt bra ut.
Så jag undrar om någon har bilder + info om bilen.
Bilen ser ju väldigt bred ut tex.
Någon som vet något om bilen?12 juni, 2009 kl. 05:37 #141378fredrik
DeltagareJa att byggaren fortfarande har bilen kvar & den är inte tillsalu.
Minns jag rätt så sitter det en insprutad motor i 93:an. Jävligt frän är den hur som helst. fälgarna som sitter på Sportnav är 8″ om jag inte minns fel./Fredrik
12 juni, 2009 kl. 05:40 #141379viktor k
DeltagareHar för mig att det har varit ett repotage om den i bilsport också men kommer inte på vilket nr. Någon annan som kan hjälpa till kanske?
//Viktor
12 juni, 2009 kl. 07:40 #141380orre
DeltagareDen har inte varit med i Bilsport från 2000 och framåt för då hade jag snappat upp den.
12 juni, 2009 kl. 10:37 #141384viktor k
DeltagareDå måste det vara en annan tidning jag är ute och far efter
13 juni, 2009 kl. 06:47 #141431ulf g andersson
DeltagareHej
Jag har nog inte sett ngt reportage om bilen men, minns den från SSK tävlingar på tidigt 70-tal. Föraren hette Björn Ågren. Bilen är en 93:a nmed V4:a motor, mycket låg och med ett kraftigt ombyggd bakdel. Bilen körde på den tiden alltid på vägen till o från tävlingarna och var mycket mycket snabb. Så vitt jag minns hade Stig Z flera fighter med 93:an under förgasar tiden
Här kommer en liten annekdot om den gula Saaben:Omkring 1973, jag var i färd med ihopsättning av en V4:a motor (enl uppgift den första som monterades i en Saab o bilen användes sedan för krockprov) följaktligen behövde jag en transmissionkåpa som jag fick av Stig Z i samband en SSK tävlinng på Kinnekulle. Stigs motorer hade en livslängd på 50 mil så det var ständigt nya block under bearbetning.
Ågren som körde Saaben på vägen till och från tävlingarna, hade på söndag fm åkt av i Kvarnkurvan och skadat framdelen på motorn. Han sökte upp Zackrisson o frågade efter just en transmissionskåpa för att få bilen i brukbart skick för tävlingen o kunna åka hem. Jag beordrades ut på parkeringen för att hämta den nyss överlämnade delen till Ågren ( o fick givetvis en ny senare). För att kunna montera kåpan skall man egentligen demontera oljesumpen men Ågren lade papper i öppningen , sågade två snitt i oljesumpen o vek fram kanten för att kunna montera den nya transmissionskåpan. Trixet lyckades o så vitt jag vet kom han hem med den provisorikst lagade Saaben.13 juni, 2009 kl. 09:38 #141436Molte
DeltagareÄr det denna bilen ni pratar om?
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska5 juli, 2009 kl. 20:27 #142391ulf g andersson
DeltagareJa
Hälsn Ulf G
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.