Någon som vet skillnaderna på Blå, svart och silver motor

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Någon som vet skillnaderna på Blå, svart och silver motor

  • Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-18 06:38 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7382
    jamtsaab
    Deltagare

    Som rubriken lyder Vad är skillnaden mellan Blåa motorn Svarta motorn Silver motorn. Vilka delar kan man plocka i mellan?
    Kolvar ? Stakar? Kam ? Lista gärna

    #54641
    saab v4-ever
    Deltagare

    Det jag vet är att silvermotorn skiljer sig mest från de andra. Bl.a. andra kylkanaler, kortare tändstift. Användes i bilar -67 och halva årsmodellåret -68. Denna har helt andra topplockspackningar än de blåa och svarta.
    Den blå motorn användes i bilar halva -68 (i instruktionsboken står det särskilt omnämnt att den inte får föväxlas med silvermotorn och att man skall välja de längre tändstiften), -69, och till viss del -70. Därefter användes den svarta motorn.
    Vad jag förstått så passar det allra mesta mellan blå och svarta men det finns skillnader i blocken men jag minns inte vilka.
    Sen finns ju 1700 motorn som användes på vissa exportmarknader och i Sonetterna.
    Utöver skillnaderna motorerna finns ett antal olika insug beroende vilken förgasare som använts. Effekterna varierar från 62-68 hk har jag för mig. Fr.o.m 77B benämns V4:an Super med anledning av tvåports Solex.
    //Harald

    #54642
    phermansson
    Deltagare

    Senare motorer skiljer sig också vad gäller slangdragningar, termostathus mm. En motor från tex 78 skiljer sig en hel del från en tidigare motor utanpå även om det är samma innehåll.

    #54644
    Janne Hagnell
    Moderator

    @phermansson wrote:

    Senare motorer skiljer sig också vad gäller slangdragningar, termostathus mm. En motor från tex 78 skiljer sig en hel del från en tidigare motor utanpå även om det är samma innehåll.

    Då blir det intressant att se om jag får ihop 76:ans motor med min 73:a Bimsan.. :h

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #54551
    phermansson
    Deltagare

    Vet inte hur det är med just 76, men den borde ha EGR-ventil som inte fanns tidigare iaf. Har en nästan komplett -78 i garaget, saknar bla rätt luftburk, pvs-ventilen och några slangar. Har samlat ihop lite tips om hur allt ska kopplas men inte gjort färdigt.

    #54552
    Janne Hagnell
    Moderator

    Fast avgasreningsgrejer borde jag väl kunna skippa rakt av?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #54664
    john gt
    Deltagare

    Det finns även röda motorer som satt i mycket tidiga 67or dom hade blandannat lösa foder som var svåra att få täta.

    John

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.