Niofem ras

Forum Övrigt Allmänt Niofem ras

Detta ämne innehåller 9 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-06-18 17:35.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16179

    anders
    Deltagare

    ”Vad är det som ryker därframme” tänkte jag. När jag kom närmare såg jag att det var en Niofemma kombi som var upphov till, och omsluten av, rökmolnet. Jag är ingen expert på röksignaler, men sånt där tolkar jag som att det betyder ”dyrt”. Detta hände vid regementet här i Falun tidigare idag. För kanske en månad sedan eller så mötte jag ett rökmoln vid Tallen utanför Falun. Återigen en Niofemma. Bara dagen innan hade en kollega berättat att hans dotters pojkvän just hade köpt sin allra första bil, en Niofemma. De köpte den i Gävletrakten men kom inte längre än till Hofors då bilen dog och fick bärgas. Det enda jag vet är att det skulle kosta en massa pengar att fixa och att bilfirman tog tillbaka bilen samt att grabben köpte en koreansk kärra istället.

    Det är ju ingen hemlighet att niofem motorerna har problem, men om jag har sett flera bilar som rasar, så måste det ju bara här i Falun finnas kanske 50 eller 100 bilar som havererat utan att jag sett det. Det är ju en värre än en katastrof. Vad ska man gissa att dom här människorna köper för märke nästa gång? Jag har senaste oljelabyrinten i min niotre och även kostat på en Engine Flush, men vad ska man tro?

    Hur många ras har ni sett eller hört talas?

    Anders

    #107702

    nst16
    Deltagare

    Alltför många tyvärr, men mitt förtroende för Saab finns kvar. Har själv haft oilsludge på min 9-5 men efter senaste uppdateringen, engine flush och koll av olja i 200 mils intervaller så funkar det.

    #107706

    Lustgasen
    Moderator

    Inte för att det har något med saab 9-5 att göra. Men efter Kinnekulle i lördags på väg hem såg gav LYXEN upp. Då hade ena kolven skurit, så där stog vi på motorvägen och försökte luska ut varför bilen dog (då visste vi inte att bilen skurit). Tycker faktist det var lite dåligt att ingen stannade och frågade om hjälp, tog ca 20 minuter av bilar som for förbi innan en trevlig 95-ägare stannade och fråga om hjälp. Sen blev det bärja hem bilen till Trollhättan med Emils 9000 A50 (Än en gång tack för all hjälp Emul, det var värt guld). Så nu blev det tåg hem. Och bilen står kvar i Trollhättan på en verkstad hehe. Jajja, det ordnar sig.. Förlåt jag kapade tråden :blush:

    mvh anton

    #107709

    Dicst
    Deltagare

    Lustgasen: var det NI som stod på parkeringen precis där man svänger ut på motorvägen ifrån den lilla vägen som kommer från Kinnekulle? En silver-nånting 900?

    #107711

    Lustgasen
    Moderator

    Ja,det var vi det.

    #107814

    mattias_hansson
    Deltagare

    Hej!
    Jag har en 9-5 årsmodell-99,(2,3 ltt)som blåryker värre än tvåtaktaren när den är kall,men ingenting när den har varit igång en halv minut.
    Någon som har en teori eller VET vad felet kan vara?

    Turbon är bytt (6000 mil sedan),vevhusventilationen uppgraderad-03.

    MVH

    #107830

    enor
    Deltagare

    Det låter ju som ett turboras igen, och det händer att de tar slut så fort som 6000 mil – det är dessvärre inte så ovanligt som man tror….

    #107841

    tommy m
    Deltagare

    Vill visa att motsatsen ochså finns är nu inne på min 4 niofemma. Och har sammanlagt kört 25000 mil än så länge inget ras,har haft både låg och långmilare ingen av dom har heller lämnat efter sig rökmoln och endast en har blivit uppdaterad i vevhusventilationen
    (av automatik vid en service)

    #108030

    eimund
    Deltagare

    Fikk også turboras på min 9-5 `02 på vei til festivalen:(
    Den har rullet 9500 mil. Heldigvis ble rep dekket av utvidet motorgaranti:)

    #108035

    lars2t
    Deltagare

    Byt olja och filter var 1000 mil så minskar du risken för problem. Och stressa inte motorn förrän oljan har blivit varm, gamla ”knep” som fortfarande gäller.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng