Norsk Saab Sonett II v4-1968

Forum Övrigt Projekt / Min bil Norsk Saab Sonett II v4-1968

Detta ämne innehåller 9 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-05-05 11:04.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare

bmw518
    Deltagare

Nå med Norsk skilt :skåååååål:
    Tok denne hjem fra Usa 2009, men hatt mye jobb
    fortsatt igjen endel, men nå kan jeg kose meg å kjøre
    en utrolig hyggelig bil……
    Folk vinker og smiler, flere som har kommet bort å pratet
    på de få turene jeg har hatt…
    Bilen er ingen perle, men i bra bruksstand. Tror ikke det
    er mange Sonett II V4 på Norske veier, noen som vet….?

Gjort litt lakkjobb men jeg ventet på bensinpume og renovering
    radiator.

Trenger noen litt lavere dekk, 165/82-15..skal vel være 155/80-15 !?

Skal på sportsvognstreff på Øvrevold med den til Søndag…

Morten S.
    Moderator

Ser fin ut den! Jeg har sansen for Sonett V4. Dersom jeg noensinne kjøper Sonett så blir den en slik og ikke en Sonett III.
    Jeg vet ikke om mer en 5 – 6 Sonett V4 i Norge, men det finnes sikkert flere.
    Har du sett den gule som er avertert på Finn.no og GSV sidene? Også et fint eksemplar.

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

bluesman
    Deltagare

Grattis till en fin bil! Roliga bilar och som du säger så möts man med glada tillrop och alltid någon som kommer fram o vill prata.
    Man får inte ha bråttom när man är ute o åker eller rättare sagt när man stannar till 🙂

Vad har du för nummer på bilen?
    Min 69:a har nr 1717

Ha en skön sommar i finbilen och lycka till,

Mvh

bmw518
    Deltagare
    Bluesman wrote:
    Grattis till en fin bil! Roliga bilar och som du säger så möts man med glada tillrop och alltid någon som kommer fram o vill prata.
    Man får inte ha bråttom när man är ute o åker eller rättare sagt när man stannar till 🙂

Vad har du för nummer på bilen?
    Min 69:a har nr 1717

Ha en skön sommar i finbilen och lycka till,

Mvh

Hei og takk….nei, litt god tid må man ha.
    Min har dobbel eksos og ”trimforgasser” i følge
    eier i Usa 75 skal det gi utrolige 75 hk.
    Denne har chassis nr 1162 og er vel dermed en -68

http://saabsonett.org/VIN.php

Hvilken farge er din 69 `a ?
    Edit. ser jo at din var hvit, det var kul :applause:
    Utrolig kul med saab minilite (!?) og sportsratt…
    Ser du har eurospeedometer, vet du om et sånt fra en
    96 v4 passer i Sonett ?

bmw518
    Deltagare
    Morten Strandmoe wrote:
    Ser fin ut den! Jeg har sansen for Sonett V4. Dersom jeg noensinne kjøper Sonett så blir den en slik og ikke en Sonett III.
    Jeg vet ikke om mer en 5 – 6 Sonett V4 i Norge, men det finnes sikkert flere.
    Har du sett den gule som er avertert på Finn.no og GSV sidene? Også et fint eksemplar.

Takk Morten…ikke sett den gule nei. Vet du om den er på
    Norsk skilt ? Trenger noen nye 155-15 dekk , noen anelse om hvem som selger det !? Bilen er i bra brukstand , men ingen utstillingsbil…bortsett fra soccerball-felger (fre Sonett III !? ) og dobbel eksos er den veldig orginal.

bluesman
    Deltagare

Det går säkert att få en 96 v4:as instrument att passa bra eller mindre bra men det är kanske ändå värt att jaga original eller bygga om den i mph du har till km/h, finns ett företag i Leksand som pysslar med sånt och tror inte heller att det är alldeles svindyrt, minns inte namnet nu men det går nog att få hjälp med det här på forumet.

Det är samma instrument i Sportarna vad jag vet men jag vet alldeles för lite om dessa för att kunna vara specifik med årsmodell och annan info, antagligen är w-talet på dessa ej helt lika och då kan visningen bli lite fel tror jag men det går också att rätta till om det känns nödvändigt, kör man 100 mil om året kanske det är mindre prioriterat 🙂

GPS funkar ju också naturligtvis som nödlösning 😉

Var i USA hittade du din bil?

Jag hittade min på nätet och åkte själv över till Escondido-Californien för o titta och sedan köra bilen till L.A i rusningstrafik,det var spännande, jag behöver aldrig bekymra mig för att bilen skall koka här hemma efter att ha provat på denna resa i 30-35 gradig värme 🙂 men som sagt ett äventyr i sig att ha gjort den resan där på plats o sedan hämta i Stockholm och därifrån vrida om nyckeln o köra hem de sista milen.

Mvh

bmw518
    Deltagare

Tack 🙂 tror jeg får klare meg med mph meter da…
    Min ble kjøpt i Garden Grove CA i 2009 av en kompis…
    Har helt nyrenovert kjylare/radiator så tror ikke min heller
    får noen varmeproblem. Må dog til å justere ventiler snart da den
    tikker endel, får google insug/eksosventilavstander…
    Litt av en hentetur du hadde, gjør nok kjøpet enda mer spesielt

Morten S.
    Moderator

Sonett V4

Ligger under annonser på GSV.no også.
    Reg nr V-1470. Jeg så den på Landstreffet til GSV i fjor.

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

Tomas Rosendahl
    Deltagare

När det gäller hastighetsmätaren så finns det olika varianter som kan användas utseendemässigt men som kommer att få olika visning av hastigheten beroende på slutväxeln.

– Sonett senare halvan av modellåret -68 – 69 är den mätare du ska ha med bromsvarningslampa.
    – Sonett -67 till halva modellåret -68. Mätaren visar rätt men saknar bromsvarningslampa.
    – Saab V4 Monte Carlo mätaren passar också men visar något fel då slutväxeln är 8:39 mot Sonettens 9:42.
    – Saab Sport och Monte Carlo (tvåtakt). Mätaren kommer att visa 10-15 km/h för lite vid 100km/h. Saknar också bromsvarningslampa.

Som Bluesman nämnde så finns det en firma i Leksand Jige som konverterar mätarna. Kostar ca 1500kr. Dom är duktiga men det tar lång tid.

Jag har gjort så till 2-takts Sonetten att jag skaffade en km/h tavla från en trasig Sportmätare och skickade med den till Jige. Dom bytte sen tavla och ändrade w-talet så att mätaren visar rätt.

Lycka till!

emul
    Moderator

Hej! Passa på och byt till ”rätt” dvs det nya forumet nu, detta stänger snart!

forum.saabklubben.se

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng