Nu e ja nyfiken igen!
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Nu e ja nyfiken igen!
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2002-12-25 13:15 av
uffepuffe.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymdecember 21, 2002 kl. 16:28 #9093
Satt å filosferade lite i tillbakalutat tillstånd
och då dök en gammal fundering upp.
Hur var det nu med det där att Saab 90 kom till? En gammal teori var väl att pressverktyget för bakdelen gick sönder och det blev en nödlösning, eller finns det någon mer logisk förklaring?
Hittade inget med hjälp av sökfunktionen, men det måste säkerligen ha forskats på området sedan tidigare.Anonymdecember 22, 2002 kl. 11:22 #67236Hejsan filosofen! sitter och filosoferar själv och just SAAB 90 kräver lite tankemöda. Bilen samlar folk i två olika läger: love/hate. Var inte 90:an ett försök att förlänga 99:ans livstid? att få ett större bagage och att ägarna skulle få känslan av att ha bytt upp sig till ”nästan en 900”. Som ny attraherade 90:an mest äldre, som klarade sig utan bakdörrar och som tyckte att 900 var för dyr och stor. Resultatet; med front från 99 och bakdel från sedan 900 är ialla fall lite speciell, kanske inte så snygg, men ändå inte helt ap-ful…Det finns fortfarande gubbar i keps som kör sina 90:or i stadig 80 lunk och i ymmnig lamellrök. Fyndchans! god jul/ Mange.
Håller med Magnus i norr. Det var någon form av gångtidsförlängning. Med Saab 90 anslöt Saab sig till en gammal ”kär” tradition, nämligen framdel- och bakdelsföryngringen.
Se på Saab 92 som fick en ny framdel och blev Saab 93, vilken i sin tur fick en ny bakdel och blev Saab 96. Saab 96 föryngrades med en ny framdel och blev den så kallade långnosen. Långnosen var en föutsättning för den kommande V4-rovan. Det är runt fem år mellan varje större förändring.
Tillägg:
99 sedan kom som 1969 års modell. 99 CC lanserades som 1974 års modell om inte minnet sviker. 900 CC lanserade som 1979 års modell. Gissa vad som var ändrat och hur länge det var mellan förändringarna…
Hejsan!
Nej den kanske inte blev någon hit, men man ser tusan så många ute på vägarna. 99:an blev ju bra när det gällde rostproblemet, och 90:or ser man ju nästan aldrig rost på. Jag brukar ofta möta fina bilar på motorvägen och tänka att den där skulle man ha. Sedan när man kommer närmare, så ser man att det ”bara” var en 90.
Hur var det, tillverkades 90 i både Sverige och Finland??”Tobbe”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
