Nya bränslet E10…

Forum / Övrigt / Off Topic / Nya bränslet E10…

Forum / Övrigt / Off Topic / Nya bränslet E10…

  • Författare
    Inlägg
    • mars 4, 2011 at 21:05 #23654

      Det floreras ju mycket om att from 1 maj detta året ska BF95 och 98 i pumparna ersättas med det nya bränslet E10, alltså 90% bensin och 10% etanol. Funkar säkert på många modernare bilar, men hur blir det för oss som kör veteranare? Tänker framför allt på 2-t motorerna…
      Kommer det resultera i att man blir tvungen att enbart köpa den lite dyrare Shell V-power och bli väldigt begränsad till ställen att tanka på? Såvida man inte etanolkonverterar då förstås.
      http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-klarar-nya-e10bensinen-30390#comments-read
      http://www.vibilagare.se/sites/default/files/vibilagare/documents/bil_sweden_e10.pdf

      Vad tror ni om detta? Vill höra fleras åsikter.

        mars 4, 2011 at 21:26 #170107

        vad jag förstår ska inte 98 oktan få inblandning, så man får väl köra det om man vill ha alla hästar i stallet 🙂

          mars 5, 2011 at 07:52 #170120

          Så vitt jag vet så ska alla Saab-motorer efter 1979 klara sig utmärkt. De tidigare modellerna får köra på 98.

          Kan det va så att det går att köra på E10 med extra blyersättning, kanske?

          De som drabbas värst är nog japsarna; tex Volvo S/V40 med Mitsubishis 1,8 klarar inte E10.

          “Majoriteten av bilarna som rullar på våra vägar i dag kommer att kunna gå över till den nya bensinkvaliteten utan problem. Exempelvis kan alla BMW-bilar oavsett årsmodell köra på E10, alla Saab-modeller från och med årsmodell 1979 samt alla Volvo-modeller från årsmodell 1976 förutom Volvo S40/V40 som har Mitsubishis GDI-motor på 1,8 liter som tillverkades från mitten av 1990-talet till och med sommaren 2003. Bilar som inte kan köras på E10-bränslet är hänvisade till 98-oktanig bensin som kommer att finnas kvar (hur länge är dock oklart). 98-oktanig bensin kommer även i fortsättningen att innehålla fem procent etanol.
          Om du vill veta om just din bil kan hantera E10 eller inte hänvisas du till den externa länken nedan.

          Även diesel kommer från och med 1 maj att tillåtas innehålla en större andel biobränsle, upp till sju procent. Detta medför också att utsläppen av koldioxid minskar.”

          http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=cb041417-bd8a-498a-8780-5c7cbf70a88d&OwnerType=0&PropertyName=Files&FileName=Vilka+bilar+kan+k%c3%b6ras+p%c3%a5+E10.pdf&Attachment=True

          Källa: Teknikens värld.

            mars 5, 2011 at 12:25 #170132

            Vad jag förstått ska man kunna etanolkonvertera V4:an bara genom att sätt i ett större huvudmunstycke och byta gamla slangar o packningar som inte tål etanolen? Och köra med blyersättning om man inte konverterar topparna. Då borde det inte vara några problem med E10?

              mars 5, 2011 at 12:35 #170133

              Man har ju kunnat hälla K-sprit i bränslet förut och det klarade ju bilarna. I alla fall V4. Jag har inte kört tvåtakt med k-sprit.
              Har någon annan gjort det?

                mars 5, 2011 at 14:54 #170138
                Hans H wrote:
                Man har ju kunnat hälla K-sprit i bränslet förut och det klarade ju bilarna. I alla fall V4. Jag har inte kört tvåtakt med k-sprit.
                Har någon annan gjort det?

                K-Sprit är Isopropylalkohol och inte Etanol

                Igår blev E10 bannlyst i Tyskland på grund av att nästan ingen köpa E10. Men det har många orsaker, bland annat högra bränselförbrukning, miljön i u-landen (röjning av skogen). Dålig information av politik, bilindustri och oljebolag. Dessutom skada Etanol många elastomere(gummi), därför trår jag att många snöskoter, motorcyklar och biler har problemar med sina insug- och bensingummi.

                  mars 24, 2011 at 18:22 #170954

                  Hur påverkar det Sverige? Ska vi i vanlig ordning ändå vara lydiga och göra som Storebror säger?
                  Men ponera att du kör E10 i en V4:a, med blyersättning förstås. Antar att man måste skruva lite på förgasaren. Men sedan, vad är det värsta som kan hända? Kan motorn skära trots blyersättningen?

                    mars 24, 2011 at 19:14 #170964

                    Jag kör Sonetten på Shell V-Power med blyersättning och den går bra. Har lämnat ett par toppar till en motorrenoverare för montering av hårda ventilsäten så man slipper blyersättningen.

                    Återkommer med ett “hemma hos-reportage” hur det fungerar när topparna är klara och packningssatsen behagar dyka upp från klubbens webbshop.

                    /B


                    Bengt Åkesson
                    bengt@akesson-motorsport.se
                    Facebook

                      mars 24, 2011 at 20:29 #170976

                      Utan att själv veta så läser jag i andra trådar att de som kört sina gamla bilar helt på etanol inte fått problem med ventilsäten på detta bränslet.

                      Min övertygelse är att etanolen är snällare mot gjutna toppar utan härdade säten än vanlig 95 oktan blyfri soppa.

                      Mvh Johannes

                      Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                        mars 24, 2011 at 21:40 #170983

                        etanol är ju sprit, och sprit har en kylande effekt, därför borde etanolen kyla ner förbränningsrummet bättre än bensin och då kanske ventilsätena klarar sig bättre på så vis, om man kör med original kompförhållande alltså!!??

                          mars 25, 2011 at 08:01 #170996

                          Någon som vet hur den högre etanolhalten påverkar tvåtaktsoljans förmåga att blanda sig med bränslet? Vore ju intressant att veta om man kan köra tvåtaktare på E10 eller om man ska ta det säkra för det osäkra och tanka den dyrare 98-oktanen. Om man kan vara säker på att oljan blandar sig riktigt så borde det ju inte vara några problem att tanka E10 i en tvåtakts-SAAB efter ombestyckning av förgasaren eller vad säger ni som vet?

                          Frågan är hur man ska göra med tvåtaktsutombordaren?

                            mars 25, 2011 at 18:23 #171012

                            Jim Lundberg i Classic Motor testade etanol med olika tvåtaktsoljor och kom fram till att alla skar sig utom den vegetabiliska. Han körde sedan på denna blandning i några tvåtakts mc o moppar och jag har i alla fall inte sett någon rapport om att det inte gått bra.

                              mars 25, 2011 at 21:25 #171019

                              Vegetabiliska oljor är helt sämst när det gäller att stå i mot korrision.

                              Nog inga problem att åka med vanlig olja, men man ska nog inte låta blandat bränsle stå alldeles för länge.

                                april 8, 2011 at 15:56 #171609

                                Det finns namn insamling mot införandet av e10.

                                http://www.namninsamling.com/site/get.asp?ingene10

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.