Nya bränslet E10…

Forum Övrigt Off Topic Nya bränslet E10…

Detta ämne innehåller 13 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-08 15:56.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23654

    turbo-johan
    Deltagare

    Det floreras ju mycket om att from 1 maj detta året ska BF95 och 98 i pumparna ersättas med det nya bränslet E10, alltså 90% bensin och 10% etanol. Funkar säkert på många modernare bilar, men hur blir det för oss som kör veteranare? Tänker framför allt på 2-t motorerna…
    Kommer det resultera i att man blir tvungen att enbart köpa den lite dyrare Shell V-power och bli väldigt begränsad till ställen att tanka på? Såvida man inte etanolkonverterar då förstås.
    http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-klarar-nya-e10bensinen-30390#comments-read
    http://www.vibilagare.se/sites/default/files/vibilagare/documents/bil_sweden_e10.pdf

    Vad tror ni om detta? Vill höra fleras åsikter.

    #170107

    William
    Deltagare

    vad jag förstår ska inte 98 oktan få inblandning, så man får väl köra det om man vill ha alla hästar i stallet 🙂

    #170120

    sprak68
    Deltagare

    Så vitt jag vet så ska alla Saab-motorer efter 1979 klara sig utmärkt. De tidigare modellerna får köra på 98.

    Kan det va så att det går att köra på E10 med extra blyersättning, kanske?

    De som drabbas värst är nog japsarna; tex Volvo S/V40 med Mitsubishis 1,8 klarar inte E10.

    ”Majoriteten av bilarna som rullar på våra vägar i dag kommer att kunna gå över till den nya bensinkvaliteten utan problem. Exempelvis kan alla BMW-bilar oavsett årsmodell köra på E10, alla Saab-modeller från och med årsmodell 1979 samt alla Volvo-modeller från årsmodell 1976 förutom Volvo S40/V40 som har Mitsubishis GDI-motor på 1,8 liter som tillverkades från mitten av 1990-talet till och med sommaren 2003. Bilar som inte kan köras på E10-bränslet är hänvisade till 98-oktanig bensin som kommer att finnas kvar (hur länge är dock oklart). 98-oktanig bensin kommer även i fortsättningen att innehålla fem procent etanol.
    Om du vill veta om just din bil kan hantera E10 eller inte hänvisas du till den externa länken nedan.

    Även diesel kommer från och med 1 maj att tillåtas innehålla en större andel biobränsle, upp till sju procent. Detta medför också att utsläppen av koldioxid minskar.”

    http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=cb041417-bd8a-498a-8780-5c7cbf70a88d&OwnerType=0&PropertyName=Files&FileName=Vilka+bilar+kan+k%c3%b6ras+p%c3%a5+E10.pdf&Attachment=True

    Källa: Teknikens värld.

    #170132

    janneh
    Deltagare

    Vad jag förstått ska man kunna etanolkonvertera V4:an bara genom att sätt i ett större huvudmunstycke och byta gamla slangar o packningar som inte tål etanolen? Och köra med blyersättning om man inte konverterar topparna. Då borde det inte vara några problem med E10?

    #170133

    hans h
    Deltagare

    Man har ju kunnat hälla K-sprit i bränslet förut och det klarade ju bilarna. I alla fall V4. Jag har inte kört tvåtakt med k-sprit.
    Har någon annan gjort det?

    #170138

    hubbe
    Deltagare
    Hans H wrote:
    Man har ju kunnat hälla K-sprit i bränslet förut och det klarade ju bilarna. I alla fall V4. Jag har inte kört tvåtakt med k-sprit.
    Har någon annan gjort det?

    K-Sprit är Isopropylalkohol och inte Etanol

    Igår blev E10 bannlyst i Tyskland på grund av att nästan ingen köpa E10. Men det har många orsaker, bland annat högra bränselförbrukning, miljön i u-landen (röjning av skogen). Dålig information av politik, bilindustri och oljebolag. Dessutom skada Etanol många elastomere(gummi), därför trår jag att många snöskoter, motorcyklar och biler har problemar med sina insug- och bensingummi.

    #170954

    janneh
    Deltagare

    Hur påverkar det Sverige? Ska vi i vanlig ordning ändå vara lydiga och göra som Storebror säger?
    Men ponera att du kör E10 i en V4:a, med blyersättning förstås. Antar att man måste skruva lite på förgasaren. Men sedan, vad är det värsta som kan hända? Kan motorn skära trots blyersättningen?

    #170964

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Jag kör Sonetten på Shell V-Power med blyersättning och den går bra. Har lämnat ett par toppar till en motorrenoverare för montering av hårda ventilsäten så man slipper blyersättningen.

    Återkommer med ett ”hemma hos-reportage” hur det fungerar när topparna är klara och packningssatsen behagar dyka upp från klubbens webbshop.

    /B

    #170976

    morsole
    Deltagare

    Utan att själv veta så läser jag i andra trådar att de som kört sina gamla bilar helt på etanol inte fått problem med ventilsäten på detta bränslet.

    Min övertygelse är att etanolen är snällare mot gjutna toppar utan härdade säten än vanlig 95 oktan blyfri soppa.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #170983

    rallysaaben
    Deltagare

    etanol är ju sprit, och sprit har en kylande effekt, därför borde etanolen kyla ner förbränningsrummet bättre än bensin och då kanske ventilsätena klarar sig bättre på så vis, om man kör med original kompförhållande alltså!!??

    #170996

    Någon som vet hur den högre etanolhalten påverkar tvåtaktsoljans förmåga att blanda sig med bränslet? Vore ju intressant att veta om man kan köra tvåtaktare på E10 eller om man ska ta det säkra för det osäkra och tanka den dyrare 98-oktanen. Om man kan vara säker på att oljan blandar sig riktigt så borde det ju inte vara några problem att tanka E10 i en tvåtakts-SAAB efter ombestyckning av förgasaren eller vad säger ni som vet?

    Frågan är hur man ska göra med tvåtaktsutombordaren?

    #171012

    janneh
    Deltagare

    Jim Lundberg i Classic Motor testade etanol med olika tvåtaktsoljor och kom fram till att alla skar sig utom den vegetabiliska. Han körde sedan på denna blandning i några tvåtakts mc o moppar och jag har i alla fall inte sett någon rapport om att det inte gått bra.

    #171019

    2takt_nicke
    Deltagare

    Vegetabiliska oljor är helt sämst när det gäller att stå i mot korrision.

    Nog inga problem att åka med vanlig olja, men man ska nog inte låta blandat bränsle stå alldeles för länge.

    #171609

    elvis
    Deltagare

    Det finns namn insamling mot införandet av e10.

    http://www.namninsamling.com/site/get.asp?ingene10

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng