ojämn på låga varv

Forum Modellspecifika forum Sonett ojämn på låga varv

  • Detta ämne har 10 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2002-09-03 13:46 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8806
    anonymous
    Deltagare

    Hej,

    Jag är sedan i sommras den stolta ägaren av en Sonett III -73. Nu tänkte jag höra om det är ngn som har förslag på varför den går ojämt på låga varv (700-3000). inga problem vid högre varv. Kan det vara tändningen eller är det bränsle relaterat? Jag har tittat på tändning och förgasare och kan inte hitta ngn onormalt. Då jag är av naturen lat så tänkte jag att det kanske finns ngt tips att få så jag slipper att kontrollera ”allt” 😉

    /Torbjörn

    #65201
    mats jonsson
    Deltagare

    Grattis till Sonetten. Ryckig gång kan bero på massor av saker. Bränsletillförsel, brytare, glapp i fördelare, tjuvluft etc. etc. Det är i det närmaste omöjligt att lösa över internet utan man får börja i en ände och sedan prova sig fram tills det att man finner felet.

    Några frågor till att börja med:
    1. Har du originalförgasaren monterad?
    2. Har du kvar den amerikanska avgasreningen? På mellanflänsen sitter ett lite hus bredvid förgasaren. Därtill har du tre smala gummislangar som går till en liten pryl vid termostathuset.
    3. Har du original förelare kvar? USA-fördelare med dubbla vacuumuttag på vakuumklockan.
    4. Har bilen stått avställd en längre tid?
    5. Eller är motorn trimmad?

    Blir lite nyfiken när det är en 73:a. De såldes aldrig officiellt i Sverige så de flesta är USA-importer. Vad har du för chassinummer? Jag har 2189 på min 73:a.

    #65202
    anonymous
    Deltagare

    Bilen är importerad -76, chassinummer: 2060.

    1. Ja
    2. Tror inte det, får kontrollera detta.
    3. vet ej.
    4. Ja, ca 3år. Bytta bromsar, olja, mm i år.
    5. Nej.

    /Torbjörn

    #65203
    anonymous
    Deltagare

    2040 ska de va.

    #65204
    mats jonsson
    Deltagare

    Hmm. Det kan ju vara så att du har smuts i förgasrens lågfartssystem. Förgasare har ju en förmåga att ärga på insidan när de står tomma. När sedan flottörhuset fylls upp med bränsle så frigörs de här så oxidpartiklarna.

    Dock föreslår jag att du börjar att kolla i den andra änden. Kolla så att den inte drar tjuvluft någonstans. På höger sida under luftfiltret finns en slang som ska vara ansluten till höger ventilkåpa. På vänster sida finns det en liten slang som går från vänster ventilkåpa till mellanflänsen under förgasaren. Kolla så att denna dels är monterad och dels att den är hel. Den har en förmåga att spricka sönder alternativt gå av helt. Eftersom den leder in efter förgasaren så påverkar detta motorns funktion i allra högsta grad. Båda dessa slangar har med vevhusventilationen att göra.

    Om du har den amerikanska avgasreningen kvar (jag sitter just nu uppkopplad mot bilregistret och ser att din bil har haft 13 ägare sedan 1976 och då kan saker ha ”kommit i oordning” under åren)så ska det gå fram 3 st tunna gummislangar till den här känselkroppen som sitter framme vid termostathuset någonstans. Kolla att dessa dels är hela och dels att det inte finns någon öppen ände någonstans.

    Från förgasarhalsen går det sedan en gummislang som ska leda till vacuumdosan på fördelaren. Har du nu kvar originalfördelaren så ska denna sitta på vacuumdosans baksida om jag inte minns fel. Alltså inte på dess framsida som på ”vanliga” fördelare. Kolla också att även denna slang inte är sprucken.

    De här jänkarmotorerna har ett lurigt avgasreningssystem. Känselkroppen vid termostathuset ska göra att tändförställningen ändras när vattentemperaturen blir extremt hög. Jag kommer inte ihåg gradtalet men systemet är nog framtaget för Kalifornien där man hade världens hårdaste avgasregler på 70-talet. Om du har systemet kvar på motorn så ska det sitta ett ventilhus på mellanflänsen bredvid förgasren framme till vänster. På toppen av detta ventilhus finns det en justerskruv och den ska justeras så att motorns de-acceleration blir korrekt. Man släpper gasen vid ett visst varvtal och sedan ska det ta en viss tid innan motorn har nått normal tomgång. På senare lösningar här hemma ersattes detta system med en dashpot och lite annat krimskrams. Vitsen är att motorn fullständigt ska förbränna det tillförda bränslet. Notera att detta system inte satt monterat på svensksålda Saab 95/96 från samma år och jag föreställer mig att många har lockats till att plocka bort dessa prylar här hemma.

    Skulle du inte hitta något avvikande enligt ovanstående förslag så blir det till att gå mer på djupet.

    Det står i CBR att bilen är grön. Inte fanns det väl gröna 73:or? Har för mig att emeraldgrön kom först 1974 och detta är och var ingen vanligt förekommande färg. I Sverige finns bara ett par tre stycken bilar i denna kulör.

    Chnr 2040 innebär att det är en ganska sen 73:a. En av de sista ”riktiga” 73:orna. Man byggde 2300 vagnar som 1973-årsmodell med de sista 200 (2101-2300)är egentligen 74:or. Det var nämligen så att det gick upp för Saab under 1973 att man i Kalifornien inte skulle kunna sälja årsmodell 1974.

    Normalt sett så började man tillverka kommande års bilar runt semestern men man fick inte ens sälja 74:or fram till 31 december 1973. Tydligen var det så att man räknade med att kunna sälja 200 vagnar i just Kalifornien och därför ökade man på den planerade tillverkningen av 73:or med 200 bilar. Bilar som var öronmärkta för Kalifornien i första hand. En slags ”73B”-variant alltså.

    Nu var det så att material var beställt för 74:or och dessa hade en förstärkt kaross. Dels framme över vindrutan och dels efter takets sidor. Denna karosstyp kom att hamna på de här sista 200 73:orna vilket gjorde att dessa, liksom 74:orna, inte har de här galonklädda pappskivorna längs taket på insidan. Dessa hade varit med sedan 1966 och var ju en del av Sonettens förnämliga ventilationssystem. Om det fungerade i verkligheten är det nog ingen som vet men huvudsaken var väl kanske att tron på dess funktion fanns. Därtill fick de amerikanska bilarna de stora svarta backspeglarna som fanns på 74:orna. Dessa köptes in av Saab i USA och monterades vid ankomsten. Förmodligen därför som inte museetes 74:a har dem.

    För att nu slippa certifiera om säkerhetsbältena så fick de här sista 200 bilarna behålla 73:ornas säkerhetsbälten vilka hade en fast överdel och en rullbältesmekanism på midjedelen.

    De flesta av de här bilarna tycks alltså ha sålts i Kalifornien. Merparten tycks också ha varit oranga och de flesta tycks ej heller ha fått någon AC monterad. Ett ovanligt men kul tillbehör idag. Jag har lyckats att få tag i en helt nytt AC-kit i kartong som jag ska försöka plocka in i min 73:a i vinter. Kan ju vara bra. Somrarna ska ju bli allt varmare har det sagts.

    #65205
    anonymous
    Deltagare

    Tack för tips! Jag ska hem å skruva direkt efter jobbet.

    Har du möjligen ngt tips på hur man kan få mer historik kring bilen. Jag har allt som riksarkivet har, men före -76 har jag inget. Misstänker att bilen importerats från Frankrike ev belgien. Men har inte lyckats hitta ngt. Vet du om man kan få tag i vart SAAB’s skeppat den från fabrik?

    #65206
    mats jonsson
    Deltagare

    Jag tror inte att man sålde några nya Sonetter 1973 i vare sig Belgien eller Frankrike. Förutom de (demo)fordon som blev kvar i Sverige, gissningsvis 3-4 stycken, så skulle jag tro att i stort sett samtliga gick till USA och att de därifrån sedan kan ha importerats till andra länder.

    #65207

    Hej Torbjörn!
    Mats har sagt det mesta som går att sägas i ämnet. Vill bara komplettera med lite information om liknande problem med sonens 70:a och min egen 68.
    När jag fixade till 70:an med 1500-maskin förra året hade den liknande symtom. Det visade sig bero på gamla spruckna slangar i ett icke helt original vevhusventileringssystem. Satte dit en Weber 32-36 DGV och byggde om ventilationen. Nu går den kalas!
    Min egen 68 har inredning och drivlina taget från det som blev kvar när tillverkningen upphörde i Arlöv 1974. Således har den en lågkomprimerad 1700 ccm USA-maskin med hela avgasreningsutstyret. Jag hade stora problem med ryckig gång på samma sätt som Du beskriver. Andra stift från NGK, ny brytare med rätt kamvinkel och avstånd samt förgasarrengöring gjorde susen. Jag har dock fortfarande kvar en del ryckighet när bilen gått länge i varmt väder….

    Båda bilarna finns f.ö. på min hemsida (se profilen). Lycka till med Din 73:a

    #65208
    mats jonsson
    Deltagare

    Nå? Vad kom du fram till? Hittade du något avvikande??

    MVH

    #65209
    anonymous
    Deltagare

    Hittade en gammal sprucken slang mellan ventilkåpa och luftrenare. bytt denna, dock kvarstår problemet. Det ser ut som om det bara är att kavla upp ärmarna och gå igenom allt från grunden 🙁

    Bilen har tidigare varit blå, men jag vet ej om detta är orginal färgen. Plattan med chassi nr ser inte ut som i verkstadshandboken och inga koder passar med färgerna. så det blir nog mer dektektiv arbete åxå.

    /Torbjörn

    #65210
    mats jonsson
    Deltagare

    Jag tror inte heller att det fanns blåa 73:or. Burgundy fanns och den är det väl lite violett i. Det fanns inte många snygga originalkulörer tycker jag. Bajaröd möjligen. Sedan är det tunt.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng