Ojämn tomgång 9000 T
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2004-07-09 21:51 av
krister.
-
FörfattareInlägg
-
Hallå där!
Någon som kan komma med lite tips? Jag har fått problem med mycket ojämn tomgång på min 9000 T -87. Den pendlar hela tiden upp och ner mellan ca. 600 – 1800 v/min, och tjuvstannar också väldigt ofta. Problemet är störst när motorn är kall, men tendenser finns även med varm motor. Motorn kan även rycka och kännas ”orolig” ibland vid jämn landsvägskörning. Har kollat alla slangar o ledningar efter bästa förmåga (ev. tjuvluft någonstans?), men allt verkar vara ok såvitt jag kan se. Tilläggas kan att motorn har gått ca. 35000 mil men är välservad och i mycket god kondition, samt att den aldrig har varit trimmad. Jag är tacksam för alla tips. Börjar känna mej lite smått desperat, eftersom semesterresan närmar sej med stormsteg./Krister
Anonymjuli 9, 2004 kl. 17:29 #83678Hej!
Jag hade ett snarlikt problem på min 9000 turbo 86:a för bra många år sen. Vid hastig acceleration efter att turbon laddat rejält tjuvstannade bilen då varvet sjönk vid växling. Efter att ha rengjort spjällhuset utan att felet avhjälpts bytte jag ventilen som sitter monterad på insugningsröret mellan ventilkåpan och insugningsröret. Där var felet. Jag tror att ventilen heter tomgångsreglerventil.
Även den oroliga tomgången har säkert med samma ventil att göra med. Vid ett annat tillfälle så gick problemet med orolig tomgång över efter ett tag av sig självt utan åtgärd.
Tackar!
Jag har iofs redan provat med att byta den ventilen utan något nämnvärt bättre resultat. Fast den som jag provade med var begagnad, och dessutom hade den suttit på en 9000i. Fast jag tror (gissar) ändå att den där ventilen kan ha något med det hela att göra. Får väl göra ett försök med ytterligare en annan ventil…
/Krister
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.