Olika Drivaxlar!?

Forum Modellspecifika forum OG900 Olika Drivaxlar!?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-11-13 10:07.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #381569

    saab-bo
    Deltagare

    Passar enbart Drivaxeln som suttit på en -88, i navet på en -85:a, eller är det helt olika??

    / Bosse

    #381623

    Ståhlbom
    Deltagare

    Drivknut är olika 81 – 87 respektive 88 – 93 (det sistnämnda också olika beroende ABS eller ej).

    Även inre drivknut (tripod) är olika.

    Men om drivaxlar oavsett årsmodell passar i respektive drivknut vet jag inte säkert, frågan är om splines på drivaxlarna är samma oavsett årsmodell.

    #381646

    Regin
    Deltagare

    frågan är om splines på drivaxlarna är samma oavsett årsmodell.

    Ingen fara där, jag har byggt om T16 85 -> handbroms fram.
    Enda skillnaden kan vara skyddsdamasken som är lite ”längre”

    Det är antal ringar på tripoden som avgör vilken drivaxel som passar.
    Har för mig at t-ex just T16 har samma från just 1985, men detta gäller inte sugisarna som är just det du skriver med årsmodell.

    #381648

    M.Broberg
    Deltagare

    jag stoppade på 84 T16 axlar med 84 drivknutar i 88+ nav. kört 1-2000 mil utan problem på den fronten.

    #381653

    saab-bo
    Deltagare

    Jag har axlar liggande, från en -88, utan ABS, och vill gärna veta om dom kan anpassas till min -85:a, innan jag börjar riva isär, eftersom jag använder den dagligen

    / Bosse

    #381654

    Regin
    Deltagare

    Jag har axlar liggande, från en -88, utan ABS, och vill gärna veta om dom kan anpassas till min -85:a, innan jag börjar riva isär, eftersom jag använder den dagligen
    / Bosse

    Återigen, är det bil med el utan Turbo ?

    Du får ta en titt på tripoden som sitter på din 85’a –
    har den 2 el 3 ringar ??

    Annars tror jag inte att det kan vara värre,än att du kan flytta över tripodknuten på från din 85’a axel –
    till de andra axlarna, siter endast med en låsring.

    #381674

    saab-bo
    Deltagare

    Det är en vanlig 900i

    / Bosse

    #381679

    Ståhlbom
    Deltagare

    Drivknut och tripod är olika, det vet vi säkert och som jag uppfattar det så är drivaxlar samma oavsett årsmodell.
    Då är det ”bara” att flytta över drivknut och tripod från -85:an till -88:ans drivaxlar.

    Se listan med drivknut och tripod hos Speedparts:
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/transmission/drivaxel/

    Dock är frågan varför du ska byta drivaxlar?
    Brukar vara drivknut och tripod som slits och blir dåliga med tiden, drivaxlar är det oftast rost som är ”problemet”.

    #381680

    M.Broberg
    Deltagare

    vad skilljer på yttre drivknuten då? jag menar eftersom 84 knutar funkar fint med domnya naven.

    #381683

    Ståhlbom
    Deltagare

    vad skilljer på yttre drivknuten då? jag menar eftersom 84 knutar funkar fint med domnya naven.

    Syns skillnad på http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/transmission/drivaxel/5122105_8990574.html
    respektive
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/transmission/drivaxel/5122106_9102880.html

    Tydligen är det samma diameter och form på drivknutarnas splines så du kunnat ha äldre drivknut i nyare nav.

    #381690

    M.Broberg
    Deltagare

    jo jag ser att hylsan är högre på den nyare… men vad gör det för skillnad på riktigt? enda som verkar skilja är damasken + hur den fästs.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng