Olja i saab 9-5?

Forum Övrigt Allmänt Olja i saab 9-5?

Detta ämne innehåller 14 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-09-20 20:01.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22832

    900lyx-82
    Deltagare

    Hej.
    Undrar vad för molja man änvänder i 9-5 -03 2,0.

    Mineral, del syntet eller hel syntet.
    Vilken viskositet??

    Mh Fredrik.

    #162696

    svarvaren
    Deltagare

    Det står i världens minst lästa bok:instruktionsboken.

    Jag tror det ska vara helsyntet longlifeolja 0W-30,
    men jag rekommenderar 5W-40 helsyntet,och oljebyte vid 1000 mil.
    Dessa motorer brukar dricka olja,
    så du får vara noga att kolla oljenivån och fylla på mellan bytena.

    /Owe

    #162697

    Molte
    Deltagare

    jag kör med 10w-40 helsyntet
    tror det står samma i instruktionsboken tillsammans med något alternativ.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #162698

    900lyx-82
    Deltagare

    Tackar för svaren.
    Det är så att jag ska göra service på en 9-5 , inte min bil.
    Och ska inhandla olja. Undrar om biltemas olja duger?
    Ägaren till bilen är lite snål då han inte vill att det ska kosta för mye.

    Mh fredrik,.

    #162699

    stefan
    Deltagare

    Köp då med fördel olja hos den lokale saab handlaren. Många har helt okej pris på GM´s nya olja Dexos. Är bilen välskött i övrigt så ska man nog inte fuska med klassningen på oljan. Biltema har GM olja de också men inte särskilt billig och bara på enliters.

    #162700

    saab bilmuseum
    Deltagare

    Man får vad man betalar för. Att byta olja är billigt. Att jämföra med vad det kostar om man snålar in på något. Som slutar i haveri. Fundera på det…..

    Min personliga rekommendation:

    Helsyntet Longlife ( enligt Saab/GM-spec ) motorolja med viskositet enligt intruktionsbok, 5W-30 fungerar utmärkt. Av märkesfabrikat!!!!!! Som Mobil, Castrol, Shell, Statoil tex. Visst, det kostar drygt 200:- per liter. Men byter gör man ju själv enkelt. Med ORIGINAL oljefilter. Max 1.000mil eller minst 1 gång per år.

    Med Vänlig Hälsning
    Peter på Museet

    #162704

    phermansson
    Deltagare

    Jo det är väl så att det inte bara är noga med viskositeten utan även klassning för dessa motorer. Saab Ana Trollhättan har sålt/säljer GM Dexos/LLC-olja klassad för 9-5an för 245:-/5 liter, då är det inget fundera på 🙂

    #162710

    marcus lonn
    Deltagare

    Köper ni Statoils motorolja så funkar det lika bra med Biltemas motorolja. Det är samma olja, de skiftar bara förpackning. 🙂

    #162715

    enor
    Deltagare

    GM-oljan är super!! När jag körde min 9-5 på Mobil1 (som tidigare rekommenderades) drog den nästan en liter på tusen mil; men sedan jag började med GM-oljan har oljeförbrukningen helt upphört.

    #162716

    William
    Deltagare

    Har också noterat att föräldrarnas 9-5 drar en liter mellan bytena/1500mil istället för inget vid byte från 5W-30 till 0W-40 Mobil 1.

    Jag måste dock säga att den låter bra mycket trevligare vid en vinterkallstart med Mobil 1 oljan, inte för att det skulle va nåt mått på en oljas kvalité egentligen men… 😛

    #162717

    Molte
    Deltagare

    Det beror mer på viskositeten innan oljan nått hög temperatur. Ju högre siffra ju tjockare är oljan. Siffran före ”W” står för tjockleken när oljan är kall.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #162718

    enor
    Deltagare

    1500 mil är för sällan att byta olja i en 9-5, om man inte har nerver av stål och en plånbok i rent guld. 1000 mil som mest! (jag byter vid 700 mil i min)

    #162720

    Molte
    Deltagare

    nu ska vi va snälla mot B205/B235, visst oljebyten är A och O men de klarar sig med längre intervaller än så. Min gamla -98 2,3t närmar sig 24 000 mil och majoriteten av oljebytena har varit med 2000 mils intervall. Uppdaterad vevhusventilation men i övrigt bara vanlig service gjord enligt boken. Går fortfarande som en klocka, inga missljud, inget blårykande.
    Vad jag tror är viktigare än 1000 mils intervallen är att man tar det lugnt med högerfoten tills oljan har nått arbetstemperatur. Utan överladd och inga höga varv den första kvarten är mitt recept.
    Tyvärr syns inte det i serviceboken när man säljer den…

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #162721

    enor
    Deltagare

    Jag köpte min 9-5 ’00 för 1,5 år sedan med dryga 7000 mil på mätaren, med alla servicear gjorda enligt bokens intervaller – men med mest korta körsträckor eftersom den bara gått 7000 på de första 9 åren. Och en närmare koll i bilens servicehistorik avslöjade att den hade haft turboras redan vid 4000 mil!

    Jag vill absolut förespråka täta intervaller, speciellt om man kör mycket korta sträckor (faktiskt säger till och med serviceboken att det ska vara 1000 mil mellan oljebytena om man kör mycket stadstrafik). Och med tanke på hur billig den omvittnat bra GM-oljan är, finns ingen anledning alls att snåla med detta.

    #162722

    Molte
    Deltagare

    mycket korta sträckor=låg oljetemperatur.. säkerligen en ägare som inte tänkt på att ta det nätt innan motorn kommit i arbetstemperatur.
    Byta olja oftare än 2000 mil skadar absolut inte om du kör mycket korta sträckor, det förstår jag men jag menar att kör man ordentligt så håller grejerna ändå och du behöver inte byta redan vid 700 mil. Nu har min gått flera år fram och tillbaka till jobbet med strax över milen enkel tur, någon kort byarunda om dagen. Men nu är jag nog snällare än majoriteten av folket som har T7 motorer när jag kör. De flesta kör och kör utan att ha något som helst intresse eller kunskap om motorer. Inte så många entusiaster som kör med de här bilarna..
    Pappas -03 2,3t går också precis efter serviceboken med snart 11 000 mil på mätaren utan några som helst problem.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng